Vii­me val­tuus­tos­sa hy­väk­syt­tiin Po­ril­le uu­si stra­te­gia. Se ko­ros­taa te­ol­li­suut­ta ja in­ves­toin­te­ja. Sii­nä pu­hu­taan myös ym­pä­ris­tös­tä, luon­nos­ta, luon­to­mat­kai­lus­ta ja va­paa-ajan asu­mi­ses­ta, mut­ta käy­tän­nön toi­met ei­vät vie­lä näy­tä vas­taa­van sa­no­ja. Tuo­ret­ta stra­te­gi­aa ei näh­tä­väs­ti ole vie­lä eh­dit­ty jal­kaut­taa. Ei ai­na­kaan, jos kat­soo, mitä kau­pun­ki on lau­su­nut Meri-Po­riin suun­ni­tel­luis­ta uu­sis­ta voi­ma­joh­to­vaih­to­eh­dois­ta.

Maa­nan­tai­na päät­tyi Tah­ko­luo­to–Ul­vi­la 400 + 110 kV -voi­ma­joh­to­hank­keen mie­li­pi­tei­den jät­tö­ai­ka. Tah­ko­luo­to Of­fs­ho­re Oy:n hank­kees­sa on suun­ni­tel­tu kah­ta mah­dol­lis­ta voi­ma­joh­to­lin­jaus­ta. En­sim­mäi­nen kul­ki­si Po­rin saa­ris­to­tien vier­tä, toi­nen läpi Kol­pan­lah­den. Pori on py­sy­tel­lyt omis­sa lau­sun­nois­saan va­ro­vai­se­na, vaik­ka sil­lä oli­si ol­lut mah­dol­li­suus vai­kut­taa asi­aan mer­kit­tä­väs­ti. Uu­si voi­ma­joh­to­lin­ja al­tis­tai­si alu­een luon­non suu­ril­le muu­tok­sil­le. His­to­ri­an saa­tos­sa eni­ten eri hank­keis­ta on kär­si­nyt Kol­pan­lah­ti. Sen läpi on ra­ken­net­tu pen­ger­tie Re­po­saa­reen ja pen­ger­rau­ta­tie Tah­ko­luo­toon, 1970-lu­vul­la säh­kö­lin­ja lah­den läpi te­ko­saa­ri­neen ja 1990-lu­vun lo­pus­sa sil­loi­sen Poh­joi­sen sa­ta­ma­tien sil­to­jen pe­rus­tuk­set. Ra­ken­nel­mat ovat hei­ken­tä­neet vir­tauk­sia, mikä on ma­dal­ta­nut lah­tea ja joh­ta­nut pääs­tö­jen ker­ty­mi­seen sekä ve­den laa­dun heik­ke­ne­mi­seen.

Pori oli­si voi­nut omis­sa lau­sun­nois­saan ak­tii­vi­ses­ti tuo­da esiin luon­nol­le ja ih­mi­sil­le pa­rem­pia reit­ti­vaih­to­eh­to­ja kuin mitä han­ke­toi­mi­ja on esit­tä­nyt sekä ko­ros­taa maa- ja me­ri­kaa­pe­lin ra­ken­ta­mis­ta. Vaik­ka maa- ja me­ri­kaa­pe­lit vaa­ti­vat enem­män in­ves­toin­te­ja, nii­den ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­set ovat sel­väs­ti pie­nem­mät ja ne soin­tu­vat pa­rem­min luon­toon ja asuk­kai­den ar­keen. Näin Pori oli­si voi­nut näyt­tää, et­tä se ha­lu­aa ai­dos­ti edis­tää vih­re­ää te­ol­li­suut­ta, ei­kä vain te­ol­li­suut­ta vih­re­än li­pun al­la. Ver­tai­lua löy­tyy muu­al­ta Suo­mes­ta. Esi­mer­kik­si Teu­van kun­ta on me­ri­tuu­li­voi­ma­hank­kees­sa ko­ros­ta­nut me­ri­kaa­pe­lia en­si­si­jai­se­na rat­kai­su­na ja Hel­sin­gis­sä ra­ken­ne­taan par­hail­laan uut­ta 400 kV -maa­kaa­pe­lia osa­na vih­re­än siir­ty­män inf­rast­ruk­tuu­ria. Nyt näyt­tää sil­tä, et­tä Po­rin tuo­re stra­te­gia jää osin vain sa­noik­si. Te­ol­li­suu­den kas­vun rin­nal­la Pori oli­si voi­nut näyt­tää, et­tä se pi­tää myös luon­non ja asuk­kai­den puol­ta.

Kim Huo­vin­lah­ti

pää­toi­mit­ta­ja

Kir­joit­ta­jal­la on va­paa-ajan­kiin­teis­tön Kol­pan­lah­del­la