Po­rin kau­pun­ki­kes­kus­ta on ai­nut­laa­tui­nen kult­tuu­rin, ta­pah­tu­mien ja va­paa-ajan kes­kit­ty­mä, joka jo ny­kyi­sel­lään hou­kut­te­lee alu­eel­le kä­vi­jöi­tä. Ta­pah­tu­mien to­teu­tu­mi­nen ja on­nis­tu­mi­nen ovat kui­ten­kin riip­pu­vai­sia ve­to­voi­mai­sis­ta, toi­mi­vis­ta ja ny­ky­ai­kai­sis­ta ti­lois­ta, jot­ka pal­ve­le­vat ta­pah­tu­mal­li­suu­den tar­pei­ta mo­ni­puo­li­ses­ti ja vas­tuul­li­ses­ti. Kaup­pa­to­rin Sa­ta­kie­li-la­van ja kä­ve­ly­ka­dun var­rel­la si­jait­se­van Ee­tu­nau­ki­on la­van ke­hit­tä­mi­sek­si esi­te­tään muu­tok­sia, joi­den avul­la pa­ran­ne­taan la­vo­jen käy­tet­tä­vyyt­tä, es­teet­tö­myyt­tä ja vi­su­aa­li­suut­ta. La­voil­le ha­lu­taan enem­män ta­pah­tu­mia ja kes­kus­taan enem­män kä­vi­jöi­tä. Tek­ni­nen lau­ta­kun­ta kä­sit­te­lee esiin­ty­mis­la­vo­jen muu­tos­suun­ni­tel­mia ko­kouk­ses­saan tiis­tai­na 25. mar­ras­kuu­ta.

Esiin­ty­mis­la­vo­jen ke­hit­tä­mis­työn käyn­nis­tä­mi­sen taus­tal­la ovat ol­leet Kaup­pa­to­rin ja kä­ve­ly­ka­dun uu­dis­ta­mi­nen, ta­pah­tu­ma­toi­mi­joil­ta ja kau­pun­ki­lai­sil­ta saa­tu pa­lau­te sekä tar­ve vah­vis­taa kes­kus­tan ta­pah­tu­mal­li­suut­ta. Ke­hit­tä­mis­tar­pei­den kar­toit­ta­mi­sek­si on teh­ty tar­ve­kar­toi­tus, jon­ka poh­jal­ta on laa­dit­tu esiin­ty­mis­la­vo­jen ke­hi­tys­suun­ni­tel­ma ja to­teu­tet­tu ark­ki­teh­ti­suun­nit­te­lu. Ke­hi­tys­suun­ni­tel­man on laa­ti­nut Mixa Oy ja ark­ki­teh­ti­suun­ni­tel­mat Ark­ki­teh­ti­toi­mis­to Küttner Ky.

Esiin­ty­mis­la­vo­jen uu­dis­ta­mis­työn oh­jaus­ryh­mäs­sä on ol­lut laa­ja edus­tus kau­pun­gin eri toi­mi­a­loil­ta ja kes­kei­sim­mis­tä ta­pah­tu­ma­toi­mi­jois­ta. Ark­ki­teh­ti­suun­ni­tel­maa on esi­tel­ty kau­pun­ki­lai­sil­le, ta­pah­tu­ma­toi­mi­joil­le ja muil­le si­dos­ryh­mil­le, ja laa­jal­ta jou­kol­ta si­dos­ryh­miä on pyy­det­ty myös lau­sun­not uu­dis­ta­mis­suun­ni­tel­mis­ta.

Tar­ve­sel­vi­tys­vai­hees­sa ke­rät­ty­jen käyt­tä­jä­pa­laut­tei­den pe­rus­teel­la Sa­ta­kie­li-la­van on­gel­mik­si ko­e­taan lii­al­li­nen avoi­muus ja por­taat, jot­ka han­ka­loit­ta­vat la­van käyt­töä ja ai­heut­ta­vat tur­val­li­suus­ris­ke­jä. Por­tai­den käyt­tö is­tu­mis- ja oles­ke­lu­tar­koi­tuk­ses­sa on jää­nyt vä­häi­sek­si, ja ne mah­dol­lis­ta­vat ylei­sön hal­lit­se­mat­to­man pää­syn lava-alu­eel­le. Li­säk­si por­taat han­ka­loit­ta­vat tek­nii­kan ri­pus­ta­mis­ta.

Ta­pah­tu­ma­käy­tön pa­ran­ta­mi­sek­si la­van edus­tan ja si­vu­jen por­taat pu­re­taan, ja jat­kos­sa kul­ku la­val­le ta­pah­tuu ta­ka­o­san luis­kien kaut­ta tai la­van toi­seen pää­tyyn teh­tä­vää uut­ta por­ras­ta pit­kin. La­vaa muo­ka­taan suo­jai­sam­mak­si, kat­toon asen­ne­taan tek­niik­kaa var­ten uu­det kis­kot ja la­van lat­ti­a­kaa­to­ja kor­ja­taan.

Uu­dis­te­tun la­van ma­te­ri­aa­li­maa­il­ma koos­tuu luon­nol­li­sen sä­vyi­sis­tä puu­pin­nois­ta sekä maa­la­tuis­ta be­to­ni- ja me­tal­li­pin­nois­ta. La­van uu­dis­ta­mi­seen si­säl­tyy myös ta­pah­tu­mal­li­suut­ta tu­ke­van tek­nii­kan pa­ran­ta­mis­ta, ja ta­pah­tu­ma­käyt­töön so­vel­tu­va pe­rus­va­lais­tus ja pu­he­ää­nen­tois­to sekä tar­vit­ta­vat tie­to­lii­ken­neyh­tey­det suun­ni­tel­laan vuo­den 2025 ai­ka­na. Myös mah­dol­li­suut­ta la­van mo­lem­piin si­vui­hin kiin­ni­tet­tä­vil­le LED-näy­töil­le sel­vi­te­tään.

Sa­ta­kie­li-la­van pur­ku- ja muu­tos­töi­den sekä työ­maan kus­tan­nus­ten alus­ta­va kus­tan­nu­sar­vio on 150 000–250 000 eu­roa. Esiin­ty­mis­la­van ra­ken­ne­suun­nit­te­lu­vai­he on par­hail­laan käyn­nis­sä ja se val­mis­tuu vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä. La­van muu­tos­työt on oh­jel­moi­tu vuo­sil­le 2026–2027, ja ne py­ri­tään to­teut­ta­maan ta­pah­tu­ma­se­son­gin ul­ko­puo­lel­la.

Ee­tu­nau­ki­on la­van suu­rim­pa­na haas­tee­na on sen es­teel­li­syys. La­van ra­ken­ne on kor­kea, ei­kä la­val­le ole mah­dol­lis­ta nous­ta liik­ku­mi­sen apu­vä­li­nei­tä käyt­tä­en. La­van kat­to­ra­ken­ne ei täl­lä het­kel­lä kata koko al­la ole­vaa esiin­ty­mis­la­vaa. La­val­la ei ole pu­he­ää­nen­tois­toa ei­kä va­lais­tus ole pi­me­än ja hä­mä­rän ajan ta­pah­tu­mil­le riit­tä­vä.

La­van si­vul­le asen­ne­taan ul­ko­käyt­töön so­vel­tu­va his­si, joka mah­dol­lis­taa es­teet­tö­män kul­ke­mi­sen ta­sol­ta toi­sel­le. Suun­nit­te­lun ai­ka­na es­teet­tö­myys­rat­kai­su­ja tut­kit­tiin mo­ni­puo­li­ses­ti, vaih­to­eh­toi­na oli­vat la­van kier­tä­vät luis­ka­rat­kai­sut ja his­si. La­van si­jain­ti kau­pun­ki­ku­val­li­ses­ti ja lii­ken­teel­li­ses­ti kes­kei­sel­lä pai­kal­la joh­ti his­si­rat­kai­sun va­lin­taan.

La­van kat­to­lip­paa pi­den­ne­tään si­ten, et­tä se suo­jaa pa­rem­min la­van etuo­saa. Tek­niik­kaa var­ten kat­toon asen­ne­taan uu­det kis­kot, ja ny­kyis­ten liu­ku­la­si­sei­nien taak­se li­sä­tään ir­ro­tet­ta­vat kai­teet tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Ee­tu­nau­ki­on la­van ta­pah­tu­ma­käyt­töä tu­ke­va pe­rus­va­lais­tus ja pu­he­ää­nen­tois­to sekä tar­vit­ta­vat tie­to­lii­ken­neyh­tey­det suun­ni­tel­laan vuo­den 2025 ai­ka­na.

Ar­vio la­van muu­tos­töis­tä ja työ­maa­kus­tan­nuk­sis­ta on yh­teen­sä 65 000–85 000 eu­roa. Esiin­ty­mis­la­van ra­ken­ne­suun­nit­te­lu­vai­he on käyn­nis­sä ja se val­mis­tuu vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä. La­van muu­tos­työt on oh­jel­moi­tu vuo­del­le 2026.