Sata-alueella asiakkaat jaetaan tiimeihin – muutoksia asiointiin kolmessa sote-keskuksessa
Sata-alueella otetaan maanantaina 3. marraskuuta käyttöön uusi toimintatapa, joka tuo konkreettisia muutoksia asiakkaiden asiointiin Kankaanpään ja Länsi-Porin sote-keskuksissa sekä sote-keskus Cottonissa.
Marraskuun alusta alkaen asiakas saa hoitonsa tueksi oman tiimin, joka koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisista. Tavoitteena on, että asiakas saa mahdollisimman usein apua tutulta ammattilaiselta. Tiimi tuntee asiakkaansa tilanteen ja vastaa hoidon suunnittelusta sekä toteutuksesta.
Asiakkaat jakautuvat tiimeihin seuraavasti:
• Kankaanpään sote-keskuksessa asukkaat on jaettu tiimeihin asuinpaikan postinumeron perusteella.
• Länsi-Porin sote-keskuksessa asukkaat on jaettu tiimeihin sukunimen perusteella.
o Tiimi 1: A–Kor
o Tiimi 2: Kos–P
o Tiimi 3: Q–Ö
Pihlavan sote-pisteessä hoidon jatkuvuusmalli on jo käytössä, eikä asiakkaan nykyisiin palveluihin tule muutoksia.
• Sote-keskus Cottonissa asukkaat on jaettu tiimeihin sukunimen perusteella. Sote-keskus Cottonin alueeseen kuuluvat myös Ahlaisten ja Noormarkun asukkaat.
o Tiimi 1: A - Kos
o Tiimi 2: Kot - Ran
o Tiimi 3: Rap - Ö
Porissa asuvat asiakkaat voivat edelleen ottaa yhteyttä tuttuun keskitetyn ajanvarauksen puhelinnumeroon, puh. 02 621 5000. Ajanvarausnumeroon soittaessa asiakasta pyydetään maanantaista 3.11. alkaen ensin valitsemaan oma sote-keskuksensa, jonka jälkeen tulee vielä valita oma tiimi. Tiimijaot voi tarkistaa verkkosivuilta sata.fi. Jos asiakas ei tiedä mihin tiimiin hän kuuluu, voi puhelussa valita kohdan ”En tiedä tiimiä”. Merikarvialla käytössä ollut oma ajanvarausnumero 044 701 0874 säilyy käytössä.
Pohjois-Satakunnassa asuvat asiakkaat voivat olla yhteydessä ajanvarausnumeroon 02 577 3265. Ajanvarausnumeroon soittaessa asiakasta pyydetään valitsemaan ensin oman asuinpaikkansa mukainen postinumero.
Sata-sovellus palvelee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita ajasta ja paikasta riippumatta. Sovellus tarjoaa helpon ja turvallisen tavan asioida digitaalisesti silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
Uuden toimintatavan tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta ja vahvistaa satakuntalaisen ja ammattilaisen välistä hoitosuhdetta. Jatkuva hoitosuhde helpottaa hoidon suunnittelua ja toteutusta, mikä parantaa hoidon laatua ja tukee satakuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia.
– Tavoitteena on, että asiakkaiden hoito sujuisi mahdollisimman hyvin ja asiakkaan olisi helpompi asioida tutun tiimin kanssa. Siksi panostamme hyvään yhteistyöhön eri ammattilaisten välillä. Jos Sata-alueen lääkäriresurssi on tulevaisuudessa nykyistä parempi, voitaisiin siirtyä omalääkärimalliin, jossa jokaisella asiakkaalla olisi nimetty lääkäri, kertoo terveyskeskuslääkäri Anniina Virkku.
Myös digipalvelut, kuten Sata-sovellus, tukevat kehitystä tarjoamalla uusia asiointitapoja perinteisten rinnalle. Uusi toimintamalli otetaan käyttöön myös muissa Satakunnan sote-keskuksissa lähitulevaisuudessa.
Hoidon jatkuvuutta on kehitetty Sata-alueella RRP4 – Satakunnan Omalääkäri 2.0 -hankkeessa. Hanketta rahoitetaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).

