Taantumasta nousuun: Onko Satakunnan vuoro loistaa?
Lama on sana, joka saa monen keski-ikäisen ja vanhemman suomalaisen niskavillat vieläkin pystyyn. 1990-luvun syvä talouskriisi toi mukanaan massatyöttömyyden, yritysten konkursseja, pankkikriisin, devalvaatioita ja kahden asunnon loukkuja. Valtiontaloutta sopeutettiin rankoilla leikkauksilla. Ahon hallitus karsi erityisesti ansiosidonnaista turvaa, Lipposen hallitus puolestaan perustoimeentuloa. Henkinenkin lama oli syvä. Usko tulevaisuuteen oli koetuksella. Satakunnassa tunnettiin vielä erityisesti Neuvostoliiton romahduksen vaikutukset idänkaupan hiipumisena. Lama ei onneksi jäänyt pysyväksi tilaksi. Vuoden 1995 Leijonien jääkiekkokulta ja Nokian nousu globaaliksi teknologiajätiksi antoivat sysäyksen kansakunnan toipumiselle.
Nyt Satakunta sai uutisia, joiden vaikutus voi olla alueelle jopa historiallinen. Yhdysvaltojen rannikkovartioston jättimäinen jäänmurtajatilaus tuo työtä sekä Rauman telakalle että Mäntyluodon telakalle. Usean vuoden täystyöllisyys telakoilla on käytännössä varmaa, ja vaikutukset heijastuvat laajasti alihankintaketjuihin, työllisyyteen ja koko alueen elinvoimaan. Kanadalaisen Davien kesäisellä päätöksellä ostaa Mäntyluodon telakka on tässä kokonaisuudessa myös merkittävä rooli. Ilman sitä Suomi tuskin kykenisi vastaamaan neljän jäänmurtajan tilaukseen. Porissa kun tullaan tekemään lohkoja myös Helsingin Hietalahden telakalle koottavaan alukseen.
Jäänmurtajatilauksien tuomat mahdollisuudet tuovat myös velvoitteita. Yksi keskeinen haaste on osaavan työvoiman riittävyys. Maakunnan koulutuksen on vastattava teollisuuden tarpeisiin. Porin yliopistokeskuksen on sitä myöten myös uudistuttava. Porissa tarvitaan yliopistollista teknillistä koulutusta. Telakkateollisuus, uusiutuva energia ja puolustusteollisuus vaativat kovaa osaamista. Toinen haaste on asuminen. Porin kerrostalorakentaminen on pysähdyksissä. Rakennuskustannukset ovat korkealla, eikä markkina vedä. Nostokurkia ei Porin siluetissa näy. Mistä löytyy toimija, joka nykyisessä markkinassa voi alkaa rakentaa? Jäänmurtajatilaukset antavat myös aivan uudella tavalla painoarvoa esimerkiksi alueen liikenneyhteyksien kehittämiseen. Suomi nousi aikanaan lamasta Leijonien ja Nokian voimalla. Nouseeko Pori nyt liigakärki Ässien ja teollisuuden vetämänä? Tulevaisuus näyttää, mutta merkit ovat lupaavammat kuin aikoihin.
Kim Huovinlahti
Päätoimittaja