Uudenlainen toimintamalli vähentää kuoppavahinkoja Porissa – vakuutusyhtiö, hinausliikkeet ja kaupunki yhteistyöhön
Teiden huonon kunnon aiheuttamat vaaratilanteet ja vahingot ovat lisääntyneet, selviää LähiTapiolan kyselystä ja hinausliikkeiden tilastoista. Porissa vakuutusyhtiö ja hinausliikkeet ovat käynnistäneet kuopista johtuvien vahinkosumien vähentämiseksi kokeilun yhteistyössä kaupungin kanssa.
Kuopista aiheutuneet vahingot ovat viime aikoina aiheuttaneet erityisen paljon harmia satakuntalaisille. Asia käy ilmi LähiTapiola Länsi-Suomen kumppanien hinaustilastoista, joiden mukaan rengasrikkojen osuus kasvoi vuoden 2024 aikana noin 50 prosentilla.
LähiTapiolan riskienhallinnan asiantuntijan Esa Nummen mukaan kuoppavahingoissa on kyse helposti kertautuvasta ilmiöstä.
– Vuoden 2024 marraskuussa todistimme tapahtumasarjaa, jossa yhden ja saman kuopan takia vaurioitui Mikkolassa kymmenen autoa. Hintalappu tässä oli useita tuhansia euroja. Jos saamme tänä vuonna aiemman talven kaltaisia pakkasen ja plusasteiden välillä seilaavia kelejä, kasvaa vastaavien tapauksien riski merkittävästi.
Lisääntyneet kuopista aiheutuneet vahingot ovat saaneet vakuutusyhtiön ja hinausliikkeet ryhtymään yhdessä toimenpiteisiin yhteistyössä Porin kaupungin kanssa. Lopputuloksena on uudenlainen toimintamalli, joka auttaa välittömästi vähentämään vahinkoja ja samalla nopeuttamaan korjaustoimenpiteitä.
– Olemme hankkineet hinauskumppaniemme käyttöön varoituskartioita, joilla kuoppa merkitään ensimmäisen vahingon jälkeen. Tämän jälkeen vahinkopaikka kuvataan ja siitä infotaan sekä meitä että Porin kaupunkia. Näin seuraavat kohdalle sattuvat voivat helpommin välttää kuopan ja korjaustyöt saadaan käynnistettyä pikaisesti, Nummi kertoo.
Ensimmäisessä vaiheessa Porin kaupungin hallinnoimat katualueet kattava toimintamalli tuotti jo tulosta viime viikolla Mikkolankaarella havaitun kuopan myötä. Nummen mukaan tämä lupaa hyvää yhteisen projektin jatkon kannalta.
– Kokonaisuus on nyt koeponnistettu ja todettu toimivaksi, sillä kuoppahavaintoa seuraavana päivänä korjaus oli jo tehty. Keväällä pystymme arvioimaan tarkemmin, moniko vahinko jäi sattumatta yhteistuumin tehdyn työn ansiosta sekä pohtimaan kokeilun laajentamista muualle toimialueellamme.
– Kaupunki korjaa vaaratilanteita aiheuttavat kuopat heti, kun ne havaitaan kunnossapidossa tai kun niistä saadaan tieto esimerkiksi aktiivisten kuntalaisten kautta. Kaupungin katualueilla on yhteensä yli 700 kilometriä huollettavaa katuverkkoa, joten nyt käynnistyvä yhteistyö on hieno uusi avaus, jonka avulla vaurioihin pystytään kaupungin puolesta reagoimaan entistäkin nopeammin, kertoo Porin kaupungin kunnossapitorakennuttaja Emma Saarinen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huonokuntoisten maanteiden päällysteiden määrä on noin kaksinkertaistunut viimeisen 10 vuoden aikana. Päällystetyistä teistä reilu 10 000 kilometriä eli lähes viidesosa on huonokuntoisia. Sorateistä noin 10 prosenttia on huonokuntoisia.
Vaikka onnettomuutta ei huonokuntoisen tien takia sattuisikaan, aiheutuu autoilijalle usein vähintään rahallista harmia.
– Pahimmillaan huonokuntoinen tie yhdistettynä pimeyteen, sateeseen ja liukkauteen on terveyttä ja henkeä uhkaava turvallisuusriski. Lievemmissäkin tapauksissa kuten kuoppiin ajamisissa puhutaan useiden satojen eurojen rahallisista vahingoista yhdistettynä korjauksen valmistumisen odotteluun, Esa Nummi tpteaa.
Tien huono kunto on kuitenkin harvoin ainoa syy vahingolle, Nummi muistuttaa.
– Kuljettajan velvollisuus on havainnoida aktiivisesti ympäristöään, mikä tarkoittaa liikenteen lisäksi muun muassa tien kuntoa. Jos sääolosuhteet ovat haastavat ja näkyvyys huono, on ajonopeutta pienennettävä. Kaikilta vahingoilta ei tälläkään tavoin välty, mutta monilta kyllä.
Vuoden 2025 Arjen katsaus -kyselyyn vastasi 1 100 henkilöä 4.–11.4.2025 välisenä aikana. Kyselyt toteutti tutkimusyhtiö Verian.

