Valokuitukeskustelu käy kuumana Porissa – katuja kaivetaan rikki moneen kertaan
Maarit Kautto
Valokuituverkkoja rakennetaan tällä hetkellä kuumeisesti eri puolilla Poria. Suurta ihmetystä ja keskustelua herättää se, miksi valokuituyhtiöt eivät voi tehdä yhteistyötä, vaan jokainen kaivaa oman kaivantonsa. Tämä taas johtaa siihen, että katujen varsia revitään auki moneen kertaan ja jälki on karua katseltavaa. Porin kaupungin vt. maankäyttölupainsinööri Harri-Juhani Heinola kertoo, että kaupunkilaisilta tulee yhteydenottoja asian tiimoilta ainakin kymmenkunta joka päivä.
– Kaupunki ei voi kieltää verkon rakentamista, mutta voi ohjata sitä. Valokuituyhtiöillä on lainsäädännöllinen oikeus rakentaa televerkkoa toisen omistamalle maalle. Kaupungilla on oikeus määrittää kuinka työ tehdään ja mihin kohtaan katua kaivetaan. Porissa on lisäksi noudatettava katutyöohjetta, joka löytyy muun muassa Porin kaupungin nettisivuilta.
Porissa kaivavat tällä hetkellä Valoo, GlobalConnect ja Lounea.
– Olen esittänyt toiveen yhteistyöstä valokuituyhtiöille, mutta he eivät tähän ole halunneet lähteä. Kilpailuasetelmalla on varmasti tekemistä tässä asiassa.
– Positiivisena yllätyksenä on tullut tieto, että Lounea ja Global ovat hieman onnistuneet tekemään yhteistyötä Toejoen alueella, Heinola toteaa.
Talven tulo päättää kaivamiset tällä erää, mutta käynnissä olevat suunnitelmat ulottuvat ensivuoteen saakka. Kaupunki vaatii, että kaivuualueiden viimeistely on tehtävä vähintään sille tasolle kuin se on ollut ennen kaivuuta.
– Hyvänä esimerkkinä Tiilinummen alue, joka on saatu valmiiksi noin 2 kuukautta sitten. Siellä on asfaltoitu ja nurmetettu kaikki valokuitutöihin liittyvät jäljet.
– Viimeistelytöistä vastaavat kokonaisuudessaan kuituyhtiöt. Viimeistelytöitä pyritään tekemään noin 3–4 viikon kuluttua kaivamisesta. Tällä varmistutaan muun muassa siitä, että kaivannot pääsevät ensin painumaan. Toki voi olla niin, että tieto toisen yhtiön tulevista kaivuista alueella lykkää jälkitöiden tekemistä. Asfaltoinneissa voi olla isompi viive, tähän vaikuttavat myös alueen muut tulevat asfaltointityöt.
– Loppukatselmuksia ei kuitenkaan hyväksytä ennen kuin kaikki alueen työt on tehty, Heinola painottaa.
Porin teknisen lautakunnan puheenjohtaja Mikko Pakkasela kertoo, että myös hänelle tulee yhteydenottoja kaivuukäytännöistä ja alueiden epäsiisteydestä.
– Olen käynyt katsomassa paikkoja ja olemme lautakunnassakin keskustelleet asiasta, mutta lautakunnan kädet ovat sidotut ainakin toistaiseksi, kun valokuituyhtiöt toimivat lupiensa ja ilmoitustensa mukaisesti. Ehkä jotain voitaisiin tehdä kaivuiden koordinointia parantamalla valokuituyhtiöiden itsensä toimesta, Pakkasela miettii.