Maa­rit Kaut­to

Va­lo­kui­tu­verk­ko­ja ra­ken­ne­taan täl­lä het­kel­lä kuu­mei­ses­ti eri puo­lil­la Po­ria. Suur­ta ih­me­tys­tä ja kes­kus­te­lua he­rät­tää se, mik­si va­lo­kui­tu­yh­ti­öt ei­vät voi teh­dä yh­teis­työ­tä, vaan jo­kai­nen kai­vaa oman kai­van­ton­sa. Tämä taas joh­taa sii­hen, et­tä ka­tu­jen var­sia re­vi­tään au­ki mo­neen ker­taan ja jäl­ki on ka­rua kat­sel­ta­vaa. Po­rin kau­pun­gin vt. maan­käyt­tö­lu­pain­si­nöö­ri Har­ri-Ju­ha­ni Hei­no­la ker­too, et­tä kau­pun­ki­lai­sil­ta tu­lee yh­tey­de­not­to­ja asi­an tii­moil­ta ai­na­kin kym­men­kun­ta joka päi­vä.

– Kau­pun­ki ei voi kiel­tää ver­kon ra­ken­ta­mis­ta, mut­ta voi oh­ja­ta sitä. Va­lo­kui­tu­yh­ti­öil­lä on lain­sää­dän­nöl­li­nen oi­keus ra­ken­taa te­le­verk­koa toi­sen omis­ta­mal­le maal­le. Kau­pun­gil­la on oi­keus mää­rit­tää kuin­ka työ teh­dään ja mi­hin koh­taan ka­tua kai­ve­taan. Po­ris­sa on li­säk­si nou­da­tet­ta­va ka­tu­työ­oh­jet­ta, joka löy­tyy muun mu­as­sa Po­rin kau­pun­gin net­ti­si­vuil­ta.

Po­ris­sa kai­va­vat täl­lä het­kel­lä Va­loo, Glo­bal­Con­nect ja Lou­nea.

– Olen esit­tä­nyt toi­veen yh­teis­työs­tä va­lo­kui­tu­yh­ti­öil­le, mut­ta he ei­vät tä­hän ole ha­lun­neet läh­teä. Kil­pai­lu­a­se­tel­mal­la on var­mas­ti te­ke­mis­tä täs­sä asi­as­sa.

– Po­si­tii­vi­se­na yl­lä­tyk­se­nä on tul­lut tie­to, et­tä Lou­nea ja Glo­bal ovat hie­man on­nis­tu­neet te­ke­mään yh­teis­työ­tä To­e­jo­en alu­eel­la, Hei­no­la to­te­aa.

Tal­ven tulo päät­tää kai­va­mi­set täl­lä erää, mut­ta käyn­nis­sä ole­vat suun­ni­tel­mat ulot­tu­vat en­si­vuo­teen saak­ka. Kau­pun­ki vaa­tii, et­tä kai­vuu­a­lu­ei­den vii­meis­te­ly on teh­tä­vä vä­hin­tään sil­le ta­sol­le kuin se on ol­lut en­nen kai­vuu­ta.

– Hy­vä­nä esi­merk­ki­nä Tii­li­num­men alue, joka on saa­tu val­miik­si noin 2 kuu­kaut­ta sit­ten. Siel­lä on as­fal­toi­tu ja nur­me­tet­tu kaik­ki va­lo­kui­tu­töi­hin liit­ty­vät jäl­jet.

– Vii­meis­te­ly­töis­tä vas­taa­vat ko­ko­nai­suu­des­saan kui­tu­yh­ti­öt. Vii­meis­te­ly­töi­tä py­ri­tään te­ke­mään noin 3–4 vii­kon ku­lut­tua kai­va­mi­ses­ta. Täl­lä var­mis­tu­taan muun mu­as­sa sii­tä, et­tä kai­van­not pää­se­vät en­sin pai­nu­maan. Toki voi ol­la niin, et­tä tie­to toi­sen yh­ti­ön tu­le­vis­ta kai­vuis­ta alu­eel­la lyk­kää jäl­ki­töi­den te­ke­mis­tä. As­fal­toin­neis­sa voi ol­la isom­pi vii­ve, tä­hän vai­kut­ta­vat myös alu­een muut tu­le­vat as­fal­toin­ti­työt.

– Lop­pu­kat­sel­muk­sia ei kui­ten­kaan hy­väk­sy­tä en­nen kuin kaik­ki alu­een työt on teh­ty, Hei­no­la pai­not­taa.

Po­rin tek­ni­sen lau­ta­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja Mik­ko Pak­ka­se­la ker­too, et­tä myös hä­nel­le tu­lee yh­tey­de­not­to­ja kai­vuu­käy­tän­nöis­tä ja alu­ei­den epä­siis­tey­des­tä.

– Olen käy­nyt kat­so­mas­sa paik­ko­ja ja olem­me lau­ta­kun­nas­sa­kin kes­kus­tel­leet asi­as­ta, mut­ta lau­ta­kun­nan kä­det ovat si­do­tut ai­na­kin tois­tai­sek­si, kun va­lo­kui­tu­yh­ti­öt toi­mi­vat lu­pien­sa ja il­moi­tus­ten­sa mu­kai­ses­ti. Eh­kä jo­tain voi­tai­siin teh­dä kai­vui­den koor­di­noin­tia pa­ran­ta­mal­la va­lo­kui­tu­yh­ti­öi­den it­sen­sä toi­mes­ta, Pak­ka­se­la miet­tii.