Vastamäki: ”Jokin taika sinne on luotu”
Janne Vastamäki, musiikin suurkuluttaja, rumpali ja ennen kaikkea Kullaa Rock’n’Roll Rumblen isäntä, kuunteli pienenä Elvistä, kun muut kuuntelivat lastenlauluja.
Ari Anteroinen
Kullaa Rock’n’Roll Rumble järjestetään jälleen lauantaina 4.7. Lazy Ass Ranchilla Kullaan kirkkotien varressa. Vuodesta 2007 alkaen järjestetty juurimusiikin, rockabillyn ja rock’n’rollin musiikkitapahtuma tarjoaa oivan kattauksen bändejä: Small Town Pimps (Ruotsi), Tomi Leino Trio, Brandy Rockers, The Primer Kings, The Hortons, Mr. Milkbox & His Minions ja The Flatland Stompers. Tapahtumassa nähdään myös Sparkling Pin Ups -show.
Tilaisuus kerää väkeä ympäri Suomen. Yleisömäärä on vuosien kuluessa vähän kasvanut. Alueella on myös ajoneuvoja, oheismyyntiä, ruokamyyntiä sekä anniskelualue. Leiriytyäkin sopii.
Tomi Leino Trio on yksi Kullaa Rock’n’Roll Rumblen esiintyjistä. Kuva: Stefan Fryleback
Mr. Rumble Janne Vastamäki, 49, otti vastaan kotonaan Noormarkussa. Herra oli tietenkin asianmukaisesti pukeutunut ja hiukset timminä. Olohuoneen levyhyllyt olivat täynnä mielekästä musiikkia.
– Olin varmaan joku 6-7-vuotias. kun kuuntelin isän singlejä. Oli Elvistä ja Beatlesien alkutuotantoa sekä jotain ruotsalaista rautalankaakin. Olen aina palannut takaisin tuollaiseen juurimusiikkiin ja rokkenrolliin. Se on meikäläisen henkireikä, Vastamäki tarinoi.
– Toiset kuuntelivat lastenlauluja, minä Elvistä, Vastamäki naurahti.
Hän kuuntelee myös vanhempaa kantria.
– Bluesiakin. Olen sellainen musiikin suurkuluttaja. Soitan rumpuja Johnny & The Moodmakers -bändissä. Rummut tuli kuvioon jo pienenä, kun isäkin oli rumpali. Myöhemmin olin pitkään surf-bändissä Waikiki Kluks.
Mr. Milkbox & his Minions nousee myös Lazy Ass Ranchin lavalle. Kuva: Mirka Jokela
Vieläkö käy niin, että jokin uusi artisti tai levy säväyttää?
– Genre on voimissaan niin Amerikassa kuin Euroopassakin ja periaatteessa uusia bändejä tilailenkin. Tosi paljon myös järjestetään keikkoja. Ihan kaikkiin ei ehdi, vaikka mieli tekisi, vastasi Vastamäki.
Porin seudun musiikista puhuttaessa, monille tulee mieleen Porirock tai jotkut kunnianhimoisemmat projektit. Mutta kuinka rock'n'roll ja rockabilly Satakunnassa voivat?
– Kyllä täällä joitain bändejä on. Ja ensi syksyksi on kuulemma kaavailtu jotain Punainen lanka -tapahtumaa PK:lle.
Janne Vastamäen kokoelmista löytyi myös Kullaalla esiintyvän Tomi Leinon cd-levy. Kuva: Ari Anteroinen
Vaikka Vastamäki diggailee kovasti amerikan meininkiä autoineen ja musiikkeineen, niin rapakon takana mies ei ole ehtinyt vielä käymään.
– Se on sellainen pitkäaikainen haave. Ahkerasti on pistetty lottoa vetämään, Vastamäki hymähti.
– Kun tässä nyt töissä käydään ja soitellaankin, niin täytyy vähän pistää sukanvarteen reissua varten.
Tarinatuokion päätteeksi Vastamäki heitti vielä lukijoille kehotuksen tulla paikalle Kullaalle.
– Bändikattaus on monipuolinen ja musiikki menee varmasti jalan alle. Joku joskus sanoi, että tunnelma on siellä niin hyvä, että on pakko tulla paikalle, vaikka ei bändejä ennestään tuntisikaan. Jokin taika sinne on saatu luotua.

