Tänä vuon­na vie­te­tään Pori Or­gan -ur­ku­fes­ti­vaa­lin 20-vuo­tis­juh­la­vuot­ta. Fes­ti­vaa­lin en­sim­mäi­se­nä ke­sä­nä vuon­na 2005 Kes­ki-Po­rin kir­kos­sa soi­vat vie­lä Kan­ga­sa­lan ur­ku­teh­taan 60-lu­vul­la val­mis­tu­neet urut. Kir­kon uu­si soi­tin oli kui­ten­kin jo tuol­loin ra­ken­teil­la Sak­san Kie­lis­sä Pasc­he­nin ur­ku­ra­ken­ta­mol­la ja niin­pä vuo­den 2007 mar­ras­kuus­sa fes­ti­vaa­li pää­si esit­te­le­mään juh­la­val­la käyt­töö­not­to­vii­kol­la uu­det 58-ää­ni­ker­tai­set rans­ka­lais-ro­mant­ti­set urut.

Uu­det urut saa­vut­ti­vat no­pe­as­ti myös kan­sain­vä­lis­tä tun­net­ta­vuut­ta ja näi­den kah­den vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na fes­ti­vaa­leil­la on­kin saa­tu naut­tia mo­nis­ta maa­il­man tun­ne­tuim­pien ur­ku­tai­tei­li­joi­den esi­tyk­sis­tä.

Tä­män­ker­tai­sen fes­ti­vaa­lin ava­jais­kon­ser­tis­sa maa­nan­tai­na 9. ke­sä­kuu­ta kuul­ta­van Ro­bert Schu­man­nin Mis­sa Sac­ran op. 147 esit­tä­vät Tee­mu Hon­ka­sen joh­ta­ma Po­rin Fil­har­mo­ni­nen Kuo­ro, Mar­ja Haa­pa­nie­mi, sop­raa­no, Johan­nes Pes­si, ba­ri­to­ni, Mads Büchert, lyö­mä­soit­ti­met ja Ju­ha­ni Romp­pa­nen, urut. Kon­ser­tis­sa kuul­laan myös J.S. Bac­hin, Jo­sef Rhein­ber­ge­rin, Mar­cel Duprén ja Mau­ri­ce Du­ruflén ur­ku­mu­siik­kia.

Tä­män ke­sän ul­ko­mai­sia tai­tei­li­ja­vie­rai­ta ovat Ka­rol Mos­sa­kows­ki ja Jean-Bap­tis­te Du­pont Rans­kas­ta, Clive Dris­kill-Smith USA:sta, Ge­rard Brooks Eng­lan­nis­ta sekä Pori Sin­fo­niet­tan kon­ser­tis­sa so­lis­ti­na esiin­ty­vä Ka­mil Mika Skot­lan­nis­ta.

Puo­la­lais­syn­tyi­nen Ka­rol Mos­sa­kows­ki on tun­net­tu sekä lois­ta­va­na imp­ro­vi­soi­ja­na et­tä mo­ni­puo­li­sen oh­jel­mis­ton tai­ta­ja­na. Vuon­na 2023 hä­net ni­mi­tet­tiin Pa­rii­sin Saint-Sul­pi­ce -kir­kon pää­ur­ku­rik­si, edel­tä­jiä täs­sä vi­ras­sa ovat ol­leet muun mu­as­sa Char­les-Ma­rie Wi­dor, Mar­cel Dupré ja Da­niel Roth.

Mos­sa­kows­kin kon­ser­tin oh­jel­mas­sa on C-M Wi­do­rin mo­nu­men­taa­li­nen sä­vel­tä­jän kym­me­nes ur­ku­sin­fo­nia Op.73, li­sä­ni­mel­tään ”Ro­maa­ni­nen”. Mui­ta sä­vel­tä­jä­ni­miä ovat Mar­cel Dupré ja César Franck, kon­sert­ti päät­tyy Mos­sa­kows­kin imp­ro­vi­saa­ti­oon ylei­söl­tä saa­dus­ta tee­mas­ta.

Urut ja Elo­ku­va -kon­ser­tis­sa rans­ka­lai­nen ur­ku­tai­tei­li­ja ja Bor­de­au­xin ka­ted­raa­lin pää­ur­ku­ri Jean-Bap­tis­te Du­pont imp­ro­vi­soi mu­sii­kin F.W. Mur­naun myk­kä­e­lo­ku­vaan Nos­fe­ra­tu – ei­ne symp­ho­nie des Grau­ens vuo­del­ta 1922. Nos­fe­ra­tu on aja­ton klas­sik­ko jon­ka te­hoa vuo­si­kym­me­net ei­vät ole on­nis­tu­neet haa­lis­ta­maan, yhä tänä päi­vä­nä elo­ku­vaa pi­de­tään ajat­to­ma­na mes­ta­ri­te­ok­se­na jon­ka ar­vos­tus niin elo­ku­va­maa­il­man kuin kat­so­jien­kin sil­mis­sä nou­see vuo­si vuo­del­ta.

Pori Sin­fo­niet­tan kon­ser­tis­sa Miec­zys­law Sur­zyñs­kin ur­ku­kon­ser­ton g-mol­li so­lis­ti­na soit­taa Aber­dee­nin St. Ja­mes – ka­ted­raa­lin ur­ku­ri Ka­mil Mika Skot­lan­nis­ta, kon­ser­tin joh­taa ka­pel­li­mes­ta­ri Erk­ki La­son­pa­lo. Sur­zyñs­kin Puo­las­sa vuon­na 1904 sä­vel­tä­mä teos lu­keu­tuu vai­kut­ta­vim­piin uruil­le sä­vel­let­tyi­hin kon­sert­toi­hin.

USA:sta fes­ti­vaa­lil­le saa­pu­van, Te­xa­sin All Saint’s Epis­co­pal -kir­kon ur­ku­rin Clive Dris­kill-Smit­hin kon­sert­ti­oh­jel­man sä­vel­tä­jä­ni­miä ovat Gas­ton Li­tai­ze, Thier­ry Es­caich, Oli­vier Mes­si­aen, Mar­cel Dupré ja César Franck.

Fes­ti­vaa­lin pää­tös­kon­ser­tis­sa soit­ta­va Ge­rard Brooks on koos­ta­nut kon­sert­tin­sa oh­jel­man Eugè­ne Gi­gout’n mu­sii­kis­ta ja kun­ni­oit­taa näin tä­män rans­ka­lai­sen ur­ku­ri-sä­vel­tä­jän kuo­le­man sa­ta­vuo­tis­muis­toa. Ge­rard Brooks toi­mii Lon­toos­sa West­mins­ter Met­ho­dist Cent­ral Hall – kon­sert­ti­ta­lon mu­sii­kin­joh­ta­ja­na sekä ur­ku­ri­na Christ Church Spi­tal­fields – kir­kos­sa.