Jan­ne Ran­ta­nen

Rau­man kau­pun­gin­joh­ta­ja­na kah­dek­san vuot­ta ol­lut Kari Kos­ki jul­kai­si työ­u­raan­sa kes­kit­ty­vän muis­tel­ma­kir­jan. Ai­heen ra­jaus on si­kä­li luon­te­va, et­tä Kos­kel­le työ oli sel­väs­ti yk­kö­sa­sia.

Se­kin oli sel­vää, mikä Kos­kel­le kau­pun­gin­joh­ta­ja­na oli tär­kein­tä. Yk­kösp­ri­o­ri­teet­ti­na niin Uu­des­sa­kau­pun­gis­sa kuin Rau­mal­la oli yri­tys­ten hy­vin­voin­ti ja työl­lis­tä­mi­nen.

– Kau­pun­gin­joh­ta­jan on otet­ta­va yk­kös­ty­kin roo­li kau­pun­gin edun­val­von­nas­sa ja läh­det­tä­vä ai­na tar­vit­ta­es­sa Hel­sin­kiin as­ti, lin­jaa Kos­ki kir­jas­sa.

Läh­tö­jä isol­le kir­kol­le riit­ti. Mi­nis­te­ri­öt sun muut tu­li­vat tu­tuik­si. Par­hai­na päi­vi­nä oli vii­si­kin ta­paa­mis­ta so­vit­tu­na.

Kos­ken joh­ta­ja­kau­den iso­ja hank­kei­ta Rau­mal­la oli­vat muun mu­as­sa La­ka­rin alue, HKSca­nin broi­le­ri­teh­das, Met­sä-Fib­ren saha ja kas­vat­ta­ja­ra­has­to. Mut­ta se, jos­ta Kos­ki tul­laan muis­ta­maan, on Rau­man te­la­kan pe­las­ta­mi­nen. Kun STX siir­si kah­den mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tan ra­ken­ta­mi­sen Rau­mal­ta Tur­kuun ja pian sen jäl­keen il­moit­ti Rau­man ala­sa­jos­ta, Kos­ki oli jo kää­ri­nyt hi­han­sa. Käyn­nis­tyi sa­man­kal­tai­nen ope­raa­tio kuin Uu­des­sa­kau­pun­gis­sa pa­ri­kym­men­tä vuot­ta ai­kai­sem­min. Kau­pun­ki os­ti te­lak­ka-alu­een vuon­na 2014 ja mah­dol­lis­ti lai­van­ra­ken­nuk­sen jat­ku­mi­sen.

Ope­raa­tio oli ras­kas. Kun kau­pas­ta neu­vo­tel­tiin, vaa­ti Tu­run te­la­kan joh­ta­ja Jari Ant­ti­la so­pi­muk­seen kir­jaus­ta, et­tei Rau­mal­la sai­si ra­ken­taa tai kor­ja­ta lai­vo­ja. Kun kau­pois­ta vään­nön jäl­keen saa­tiin so­vit­tua, ku­lui al­le­kir­joi­tus­ti­lai­suu­teen vie­lä seit­se­män tun­tia, pal­jas­taa Kos­ki.

– Vas­ta­puo­len asi­a­na­ja­jat oli­vat vir­kain­toi­sia klop­pe­ja, jot­ka ha­lu­si­vat hius­ten­hal­ko­mis­ta. On­nek­si joku isän­nis­tä kek­si vä­lil­lä ha­kea lä­hig­ril­lis­tä ruo­kaa. Saa­tiin oi­kein juh­la­va gour­met-ate­ria ison asi­an kun­ni­ak­si. Rau­ma mak­soi, ker­too Kos­ki, la­ki­mies it­se­kin.

Kau­pun­gin­joh­ta­jan kii­re ja pai­neet ei­vät sii­hen päät­ty­neet, päin­vas­toin. Uu­si te­lak­ka­yh­tiö RMC tar­vit­si ti­lauk­sia. Kos­ki pais­ki lu­jas­ti duu­nia.

– En ole kos­kaan näh­nyt vir­ka­mies­joh­ta­jaa, joka oli­si pis­tä­nyt it­sen­sä ja am­mat­ti­tai­ton­sa sa­mal­la ta­val­la li­koon kuin Kari Kos­ki teki, kiit­te­lee RMC:n pe­rus­ta­jiin kuu­lu­nut Ari Sal­mi kir­jas­sa.

RMC aloit­ti pie­nem­mil­lä pro­jek­teil­la. Ke­säl­lä 2016 RMC sai en­sim­mäi­sen lai­va­ti­lauk­sen­sa Tans­kas­ta ja pe­rään syk­syl­lä ai­e­so­pi­muk­sen Me­ri­voi­mien so­ta­lai­vois­ta.

Vä­hän pers­pek­tii­viä. Te­la­kan sul­ke­mi­nen oli Rau­mal­le kova is­ku ja iso uh­ka. Mut­ta mie­ti­pä ”Äm­pär­po­ria” 1990-lu­vun sy­vän la­man vuo­si­na. Opel siir­si au­to­val­mis­tuk­sen­sa Sak­san-teh­taal­leen, Sal­comp vei tuo­tan­ton­sa Turk­kiin ja te­lak­ka meni kon­kurs­siin.

Uu­den­kau­pun­gin työt­tö­myy­sas­te oli pa­him­mil­laan 33,7 pro­sent­tia.

Kos­ki oli hen­ki­lös­tö­pääl­lik­kö­nä, kau­pun­gin la­ki­mie­he­nä ja elin­kei­no­toi­men­joh­ta­ja­na kek­si­mäs­sä ta­po­ja työl­lis­tää ih­mi­siä ja es­tää vä­ki­pa­ko kau­pun­gis­ta. Sa­mat ai­heet py­syi­vät agen­dal­la kau­pun­gin­joh­ta­ja­vuo­si­na 2004-2012.

Kos­ken Kari -ni­mi­sen muis­tel­ma­te­ok­sen kir­joit­ti Mer­ja Kos­ki mie­hen­sä sa­ne­lus­ta ja van­hoi­hin leh­ti­jut­tui­hin vah­vas­ti tu­keu­tu­en.

Kir­joit­ta­jan va­lin­ta ei oi­ke­as­taan yl­lä­tä. Mer­ja Kos­ki osal­lis­tui useim­piin Ka­rin edus­tus­ti­lai­suuk­siin. Kut­su­jat tot­tui­vat sii­hen, et­tä Kos­kil­ta tu­lee kak­si tai ei yh­tään.

Se kävi tä­män kir­joit­ta­jal­le­kin no­pe­as­ti sel­väk­si. Kut­suin Rau­man tuo­reen kau­pun­gin­joh­ta­jan Lu­kon mat­siin syk­syl­lä 2012. Yri­tin sön­köt­tää, et­ten saa yli­mää­räis­tä paik­kaa, kun bis­nesk­lu­bi on lop­puun­myy­ty. Ir­to­jak­ka­ral­la sii­tä sel­vit­tiin, kol­mes­taan peli kat­sot­tiin – ja jat­kos­sa ju­nai­lin sen li­sä­pai­kan ta­val­la tai toi­sel­la.