Tui­ja Saa­ri­nen

Pol­ku­pyö­rä­var­kaus on yk­si ylei­sim­mis­tä omai­suus­ri­kok­sis­ta Suo­mes­sa. Po­lii­sil­le teh­dään vuo­sit­tain kaik­ki­aan noin 20 000 il­moi­tus­ta pol­ku­pyö­riin ja nii­den tar­vik­kei­siin liit­ty­vis­tä anas­tuk­sis­ta. Lou­nais-Suo­men po­lii­si­lai­tok­sen alu­eel­la kir­jat­tiin vii­me vuon­na 1 899 pol­ku­pyö­rä­var­kaut­ta, jois­ta 111 Rau­mal­la ja 449 Po­ris­sa. On kui­ten­kin huo­mi­oi­ta­va, et­tä vain mur­to-osa ta­pauk­sis­ta pää­tyy po­lii­sin tie­toon. Joi­den­kin ar­vi­oi­den mu­kaan Suo­mes­sa va­ras­te­taan vuo­si­ta­sol­la jopa 100 000 pol­ku­pyö­rää.

Toi­sin kuin eh­kä ylei­ses­ti luul­laan, po­lii­si on kiin­nos­tu­nut sel­vit­tä­mään pyö­rä­var­kauk­sia, ai­na­kin jos tie­tyt edel­ly­tyk­set täyt­ty­vät.

– Kyl­lä kiin­nos­taa, jos pyö­rä­var­kaus on sel­vi­tet­tä­vis­sä. Tämä tar­koit­taa muun mu­as­sa sitä, et­tä pyö­räs­tä on ri­ko­sil­moi­tuk­ses­sa an­net­tu huo­lel­li­set tun­nis­te­tie­dot. Myös ka­me­ra­val­von­ta anas­tus­pai­kal­la aut­taa sel­vi­tys­työs­sä. Ta­pah­tu­ma-ai­ka­vä­lin pi­tää kui­ten­kin ol­la ver­rat­tain ly­hyt, sil­lä meil­lä ei ole re­surs­se­ja läh­teä käy­mään läpi kah­den vii­kon tal­len­tei­ta, to­te­aa tut­kin­nan ryh­män­joh­ta­ja, ri­ko­sy­li­kons­taa­pe­li Jyr­ki Lai­ne Rau­man po­lii­si­lai­tok­sel­ta.

Po­lii­sil­la on Tu­rus­sa esi­kä­sit­te­ly-yk­sik­kö, joka ti­laa tar­vit­ta­es­sa ka­me­ra­val­von­ta­tal­len­teet, jo­ten val­von­nas­ta kan­nat­taa mai­ni­ta ri­ko­sil­moi­tus­ta teh­des­sä.

Joskus varastettuja polkupyöriä tulee vastaan kotietsintöjen yhteydessä, kuten tämä Giant-maastopyörä.

Joskus varastettuja polkupyöriä tulee vastaan kotietsintöjen yhteydessä, kuten tämä Giant-maastopyörä.

Tuija Saarinen

Jo pyö­rän han­kin­ta­vai­hees­sa kan­nat­taa uh­ra­ta muu­ta­ma aja­tus sil­le, et­tä se saa­te­taan va­ras­taa.

– It­se lait­tai­sin ylös tär­ke­ät tun­nis­te­tie­dot eli ai­na­kin mer­kin, mal­lin ja run­gon nu­me­ron. Ot­tai­sin myös pyö­räs­tä ku­via. Pu­he­li­mes­sa tie­dot ja ku­vat ovat hel­pos­ti saa­ta­vil­la.

Po­lii­sin työ­tä hel­pot­taa myös, jos tie­dos­sa on eri­tyis­tun­to­merk­ke­jä, ku­ten lom­mo lo­ka­suo­jas­sa tai eri­koi­sen vä­ri­nen ta­va­ra­te­li­ne.

Pyö­rä­var­kaat oli­si Lai­neen mu­kaan hyvä saa­da vas­taa­maan te­ois­taan, var­sin­kaan kun kyse ei yleen­sä ole mis­tään vä­häi­ses­tä rik­ko­muk­ses­ta.

– Nä­pis­tyk­sen ja var­kau­den ero me­nee noin 800 eu­ros­sa, ja pyö­rät ovat usein ar­vok­kai­ta. Jos var­kauk­sia te­kee kym­me­niä vuo­des­sa, niin kyl­lä sii­tä jou­tuu ihan kiin­te­ä­tä is­tu­maan.

Polkupyöriä viedään tyypillisesti esimerkiksi koulujen ja taloyhtiöiden pihalta.

Polkupyöriä viedään tyypillisesti esimerkiksi koulujen ja taloyhtiöiden pihalta.

Tuija Saarinen

Pyö­riä vie­dään tyy­pil­li­ses­ti pai­kois­ta, jois­sa nii­tä on pal­jon, eli kaup­po­jen lä­his­töil­tä, lin­ja-au­to­a­se­mal­ta, har­ras­tus­paik­ko­jen te­li­neis­tä ja kou­lu­jen ja ta­lo­yh­ti­öi­den pi­hoil­ta – ja kes­kel­lä kir­kas­ta päi­vää. Tör­keim­mis­sä ta­pauk­sis­sa var­kaat kai­va­vat re­pus­taan ak­ku­käyt­töi­sen räl­lä­kän ja ve­tä­vät lu­kon muu­ta­mas­sa kym­me­nes­sä se­kun­nis­sa au­ki.

– Saat­taa ol­la, et­tä työ­ka­lut­kin on jos­tain anas­tet­tu.

Jopoja ei nykyään enää varasteta yhtä paljon kuin takavuosina. Tällä hetkellä varkaita kiinnostavat muun muassa hyvin varustellut maastopyörät ja sähkökäyttöiset kulkupelit.

Jopoja ei nykyään enää varasteta yhtä paljon kuin takavuosina. Tällä hetkellä varkaita kiinnostavat muun muassa hyvin varustellut maastopyörät ja sähkökäyttöiset kulkupelit.

Tuija Saarinen

Ta­ka­vuo­si­na pyö­rä­var­kaat hi­moit­si­vat Jo­po­ja, mut­ta tänä päi­vä­nä täl­lais­ta yk­kös­pyö­rää ei oi­ke­as­taan ole.

– Hy­vin va­rus­tel­lut maas­to­pyö­rät nou­se­vat jon­kin ver­ran esiin ti­las­tois­sa, mut­ta kyl­lä pe­rin­tei­set­kin pol­ku­pyö­rät läh­te­vät var­kai­den mat­kaan. Ar­vok­kaat säh­kö­käyt­töi­set skuu­tit ja pyö­rät kiin­nos­ta­vat myös, tot­ta kai.

Lai­ne nä­kee, et­tä pol­ku­pyö­rä­var­kauk­sia te­ke­vät Rau­mal­la etu­pääs­sä päih­de­on­gel­mai­set, jot­ka ra­hoit­ta­vat niil­lä huu­mei­den­käyt­tö­ään. Mis­tään jär­jes­täy­ty­nees­tä ri­kol­li­suu­des­ta Lai­ne ei pu­hui­si.

Kos­ka va­ras­te­tut pyö­rät ha­lu­taan luon­nol­li­ses­ti myy­dä eteen­päin, nii­tä mo­di­fi­oi­daan. Jo­hon­kin asun­toon pe­rus­te­tus­sa pyö­rä­pa­jas­sa saa­te­taan pyö­riä esi­mer­kik­si maa­la­ta ja vaih­del­la nii­den osia kes­ke­nään tun­nis­ta­mi­sen vai­keut­ta­mi­sek­si.

Jos­kus va­ras­tet­tu pyö­rä pis­te­tään myyn­tiin eri kau­pun­kiin.

– Jon­kin ver­ran kau­pun­ki­vaih­toa ta­pah­tuu, eli et­tä Rau­mal­ta vie­ty pyö­rä on het­ken pääs­tä Po­ris­sa myyn­nis­sä. Yh­den pyö­rän tie­dän pää­ty­neen jopa Kuo­pi­oon.

Mi­ten sit­ten mi­ni­moi­da pyö­rä­var­kau­den ris­ki? Lai­ne an­taa muu­ta­man vin­kin:

– Säh­kö­pyö­räs­tä ot­tai­sin akun ai­na eh­dot­to­mas­ti ir­ti. Jos pyö­räs­sä on pi­ka­luk­ko­ja ren­kais­sa tai sa­tu­las­sa, vaih­tai­sin ne luk­ko­mut­te­reik­si, et­tei­vät oli­si ihan se­kun­neis­sa vie­tä­vis­sä il­man työ­ka­lu­ja.

– Pyö­rä kan­nat­taa myös ai­na lu­ki­ta run­gos­taan kiin­ni pyö­rä­te­li­nee­seen tai muu­hun kes­tä­vään ra­ken­nel­maan.