Rauman poliisi: "Jo polkupyörän hankintavaiheessa kannattaa uhrata muutama ajatus sille, että se saatetaan varastaa"
Pitkäkyntisten pyöräpajoissa polkupyöriä maalataan ja muokataan, jotta ne olisivat vaikeammin tunnistettavia. Jopo ei enää johda pyörävarkaustilastoja.
Tuija Saarinen
Polkupyörävarkaus on yksi yleisimmistä omaisuusrikoksista Suomessa. Poliisille tehdään vuosittain kaikkiaan noin 20 000 ilmoitusta polkupyöriin ja niiden tarvikkeisiin liittyvistä anastuksista. Lounais-Suomen poliisilaitoksen alueella kirjattiin viime vuonna 1 899 polkupyörävarkautta, joista 111 Raumalla ja 449 Porissa. On kuitenkin huomioitava, että vain murto-osa tapauksista päätyy poliisin tietoon. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa varastetaan vuositasolla jopa 100 000 polkupyörää.
Toisin kuin ehkä yleisesti luullaan, poliisi on kiinnostunut selvittämään pyörävarkauksia, ainakin jos tietyt edellytykset täyttyvät.
– Kyllä kiinnostaa, jos pyörävarkaus on selvitettävissä. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että pyörästä on rikosilmoituksessa annettu huolelliset tunnistetiedot. Myös kameravalvonta anastuspaikalla auttaa selvitystyössä. Tapahtuma-aikavälin pitää kuitenkin olla verrattain lyhyt, sillä meillä ei ole resursseja lähteä käymään läpi kahden viikon tallenteita, toteaa tutkinnan ryhmänjohtaja, rikosylikonstaapeli Jyrki Laine Rauman poliisilaitokselta.
Poliisilla on Turussa esikäsittely-yksikkö, joka tilaa tarvittaessa kameravalvontatallenteet, joten valvonnasta kannattaa mainita rikosilmoitusta tehdessä.
Joskus varastettuja polkupyöriä tulee vastaan kotietsintöjen yhteydessä, kuten tämä Giant-maastopyörä.
Tuija Saarinen
Jo pyörän hankintavaiheessa kannattaa uhrata muutama ajatus sille, että se saatetaan varastaa.
– Itse laittaisin ylös tärkeät tunnistetiedot eli ainakin merkin, mallin ja rungon numeron. Ottaisin myös pyörästä kuvia. Puhelimessa tiedot ja kuvat ovat helposti saatavilla.
Poliisin työtä helpottaa myös, jos tiedossa on erityistuntomerkkejä, kuten lommo lokasuojassa tai erikoisen värinen tavarateline.
Pyörävarkaat olisi Laineen mukaan hyvä saada vastaamaan teoistaan, varsinkaan kun kyse ei yleensä ole mistään vähäisestä rikkomuksesta.
– Näpistyksen ja varkauden ero menee noin 800 eurossa, ja pyörät ovat usein arvokkaita. Jos varkauksia tekee kymmeniä vuodessa, niin kyllä siitä joutuu ihan kiinteätä istumaan.
Polkupyöriä viedään tyypillisesti esimerkiksi koulujen ja taloyhtiöiden pihalta.
Tuija Saarinen
Pyöriä viedään tyypillisesti paikoista, joissa niitä on paljon, eli kauppojen lähistöiltä, linja-autoasemalta, harrastuspaikkojen telineistä ja koulujen ja taloyhtiöiden pihoilta – ja keskellä kirkasta päivää. Törkeimmissä tapauksissa varkaat kaivavat repustaan akkukäyttöisen rälläkän ja vetävät lukon muutamassa kymmenessä sekunnissa auki.
– Saattaa olla, että työkalutkin on jostain anastettu.
Jopoja ei nykyään enää varasteta yhtä paljon kuin takavuosina. Tällä hetkellä varkaita kiinnostavat muun muassa hyvin varustellut maastopyörät ja sähkökäyttöiset kulkupelit.
Tuija Saarinen
Takavuosina pyörävarkaat himoitsivat Jopoja, mutta tänä päivänä tällaista ykköspyörää ei oikeastaan ole.
– Hyvin varustellut maastopyörät nousevat jonkin verran esiin tilastoissa, mutta kyllä perinteisetkin polkupyörät lähtevät varkaiden matkaan. Arvokkaat sähkökäyttöiset skuutit ja pyörät kiinnostavat myös, totta kai.
Laine näkee, että polkupyörävarkauksia tekevät Raumalla etupäässä päihdeongelmaiset, jotka rahoittavat niillä huumeidenkäyttöään. Mistään järjestäytyneestä rikollisuudesta Laine ei puhuisi.
Koska varastetut pyörät halutaan luonnollisesti myydä eteenpäin, niitä modifioidaan. Johonkin asuntoon perustetussa pyöräpajassa saatetaan pyöriä esimerkiksi maalata ja vaihdella niiden osia keskenään tunnistamisen vaikeuttamiseksi.
Joskus varastettu pyörä pistetään myyntiin eri kaupunkiin.
– Jonkin verran kaupunkivaihtoa tapahtuu, eli että Raumalta viety pyörä on hetken päästä Porissa myynnissä. Yhden pyörän tiedän päätyneen jopa Kuopioon.
Miten sitten minimoida pyörävarkauden riski? Laine antaa muutaman vinkin:
– Sähköpyörästä ottaisin akun aina ehdottomasti irti. Jos pyörässä on pikalukkoja renkaissa tai satulassa, vaihtaisin ne lukkomuttereiksi, etteivät olisi ihan sekunneissa vietävissä ilman työkaluja.
– Pyörä kannattaa myös aina lukita rungostaan kiinni pyörätelineeseen tai muuhun kestävään rakennelmaan.