Väy­lä­vi­ras­to tie­dot­taa, et­tä val­ta­tie 8 pa­ran­ta­mis­han­ke on saa­tu kai­kil­ta osin val­miik­si Eu­ra­jo­el­la. Ku­lu­neen ke­sän ja syk­syn ai­ka­na vii­meis­tel­tiin muun mu­as­sa sil­to­jen kor­jaus­työt, ka­tu­verk­ko­jen pääl­lys­tyk­set, tuu­li­voi­ma­lan siir­to sekä muut täy­den­nyk­set ja kor­jauk­set.

Hank­kees­sa ra­ken­net­tiin vuo­sien 2021–2023 vä­li­se­nä ai­ka­na 4,5 ki­lo­met­riä uut­ta val­ta­tie­lin­jaus­ta Eu­ra­jo­en kes­kus­tan län­si­puo­lel­le. Osuus si­säl­si uu­den ohi­tus­kais­tan Rau­man suun­taan. Uu­si val­ta­tie avat­tiin lii­ken­teel­le lo­ka­kuus­sa 2022.

Uu­del­la val­ta­tiel­lä on vii­si uut­ta sil­taa, jois­ta suu­rim­mat ovat Eu­ra­jo­en ylit­tä­vä ve­sis­tö­sil­ta ja eri­ta­so­liit­ty­mien ris­teys­sil­lat. Hank­kees­sa on li­säk­si ra­ken­net­tu kak­si eri­ta­so­liit­ty­mää, ki­lo­met­ri me­lu­suo­jaus­ta, kah­dek­san ki­lo­met­riä tie- ja ka­tu­va­lais­tus­ta sekä tie­jär­jes­te­ly­jä rin­nak­kais­tei­den ja ka­tu­jen sekä ja­lan­ku­lun ja pol­ku­pyö­räi­lyn väy­lien osal­ta.

– Han­ke pa­ran­si lii­ken­teen su­ju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta mer­kit­tä­väs­ti Eu­ra­jo­en kes­kus­tan koh­dal­la, eri­tyi­ses­ti, kun Eu­ra­jo­en kes­kus­tas­sa ol­lut vaa­ral­li­nen ja on­net­to­muus­herk­kä liit­ty­mä saa­tiin ohi­tet­tua. Nyt myös pit­kän mat­kan lii­ken­ne pys­tyy pa­rem­min ar­vi­oi­maan mat­ka-ajan ja häi­ri­öt ovat vä­häi­sem­piä, ker­too pro­jek­ti­pääl­lik­kö Kari Par­ti­ai­nen Väy­lä­vi­ras­tos­ta.

Hank­keen to­teut­ta­mi­ses­ta vas­ta­si Väy­lä­vi­ras­to yh­teis­työs­sä Eu­ra­jo­en kun­nan kans­sa. Ra­ken­ta­mi­sen ko­ko­nais­kus­tan­nuk­set oli­vat noin 20 mil­joo­naa eu­roa, jos­ta Eu­ra­jo­en kun­nan osuus oli noin 2,5 mil­joo­naa eu­roa. Hank­keen pää­to­teut­ta­ja­na toi­mi Des­tia Oy.

Uu­den val­ta­tie­lin­jauk­sen myö­tä Eu­ra­jo­en kun­ta on pääs­syt kaa­voit­ta­maan uu­sia alu­ei­ta kau­pan ja lii­ke­toi­min­nan käyt­töön. Eu­ra­jo­en kun­nan­joh­ta­ja Vesa La­ka­nie­mi sa­noo, et­tä val­ta­tie­han­ke on pa­ran­ta­nut Eu­ra­jo­en kun­nan elin­voi­maa mer­kit­tä­väs­ti.

– Voi­daan pu­hua isos­ta elin­voi­ma­loi­kas­ta. Uu­si tie­lin­jaus ja eri­ta­so­liit­ty­mät ovat mah­dol­lis­ta­neet uu­den kau­pan alu­een muo­dos­tu­mi­sen. Myös uu­den suur­te­ol­li­suus­puis­ton suun­nit­te­lu on käyn­nis­ty­nyt eri­ta­so­liit­ty­mien yh­tey­teen. Yh­teis­työ on ol­lut eri­no­mais­ta Väy­lä­vi­ras­ton ja pää­u­ra­koit­si­ja Des­ti­an kans­sa.

Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Kari Par­ti­ai­nen ker­too, et­tä ra­ken­nus­työt saa­tiin teh­tyä il­man va­ka­via työ­ta­pa­tur­mia ja lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia.

– Pa­laut­teen pe­rus­teel­la olem­me myös on­nis­tu­neet työ­nai­kai­sis­sa tie­jär­jes­te­lyis­sä. Ylei­ses­tä kus­tan­nus­nou­sus­ta huo­li­mat­ta saim­me pi­det­tyä ra­ken­ta­mis­kus­tan­nuk­set mer­kit­tä­väs­ti al­le bud­je­tin. Van­han kou­lu­kun­nan edus­ta­ja­na an­tai­sin hank­keen ko­ko­nais­to­teu­tuk­sel­le tie­suun­nit­te­lus­ta ra­ken­ta­mi­seen ar­vo­sa­nak­si 9+.