Kärkikolmion merkitys laajeni
Komisario Tuomo Katajisto vastaa Satakunnan Viikon lukijalle, joka epäili Katajiston antamaa tietoa.
Jukka Silvast
Satakunnan Viikon lukija epäili vahvasti komisario Tuomo Katajiston ohjeita, miten kärkikolmio uuden tieliikennelain myötä ohjaa liikennettä, esimerkkinä Porin Tiilimäen Nesteen liittymä.
– Uusikin laki on hyvin yksiselitteinen eikä jätä tulkinnanvaraa. Kärkikolmio on siis jatkossakin sinänsä turha Tiilimäen Nesteen pihasta poistujille, ja he väistävät kaikissa tapauksissa muuta liikennettä, uutta lakia tulkinut lukija huomattaa.
Nesteen risteys oli esillä SV:n jutussa 20.5.
Lounais-Suomen poliisissa toimiva Katajisto vastaa ja sanoo pysyvänsä edelleen tekstin (20.5.) takana. Hän lähetti perustelun.
– Kyseisessä Tiilimäen risteyksessä on kärkikolmiot sekä huoltoasemalta tulevalle että vastakkaisesta suunnasta kakkostien rampista tulevalle. Tällöin ei liikennesäännöille jää paljon sijaa, sillä ajojärjestys ratkeaa liikennemerkkien mukaan. Uuden lain säädösliitteessä (löytyy finlexin ajantasaisesta lainsäädännöstä aivan tieliikennelain lopusta) väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkin B5 eli tuttavallisesti kärkikolmion merkityksenä todetaan olevan, että merkin takaa tulevan on väistettävä risteyksessä kaikkia ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Jos tämä olisi merkin koko sisältö, näiden vastakkaisista suunnista tulevien ajoneuvojen pitäisi molempien väistää myös toisiaan. Merkin merkitykseen kuuluu kuitenkin myös se, että merkin takaa tulijan on kääntyessään väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä ja vasemmalle kääntyessään väistettävä myös vastaantulevia ajoneuvoja (aivan kuten liikennesäännöissäkin sanotaan, tässä se kuitenkin on osa kärkikolmion merkitystä). Tämä lause aiheuttaa sen, että rampista vasemmalle kääntyvä joutuu väistämään huoltamon pihasta (vähäiseltä tieltä) tulevaa vastaantulevaa ajoneuvoa, komisario sanoo vastauksessaan.
– Huoltoasema on kyllä kysyjän kertomalla tavalla tulkittava ns. vähäiseksi tieksi, mutta sellaiselta tieltä tulevan väistämissääntöä ei tässä sovelleta, koska ensisijaisesti tulee noudattaa liikenteenohjauslaittein annettuja määräyksiä. Paikoissa, joissa ei ole liikenteenohjauslaittein osoitettu väistämisvelvollisuutta kenellekään, tilanne jatkuu entisenkaltaisena eli vähäiseltä tieltä tuleva väistää kaikkea muuta liikennettä, hän jatkaa.
Katajisto on kouluttanut valtakunnallisesti poliisikuntaa nimenomaan uuden tieliikennelain käyttöön.