Luoko syksyn lämpö väärää turvallisuutta? Porilaiset panttaavat talvirenkaiden vaihtoa
Lisäksi markkinoita sotkee lievä pula renkaista. – Kaikille asiakkaille jotain on vielä keksitty alle, Teemu Siivonen Kumikorjaamo Hannu Takala Oy:stä tuumasi tänään perjantaiaamuna.
Jukka Silvast
Keväällä ja kesän alussa kohistiin syksyllä uhkaavasta talvirengaspulasta, kun Euroopan rengasteollisuus kärvisteli Ukrainan sodan heijastuksissa.
– Uhka toteutui lievänä, Teemu Siivonen noormarkkulaisessa rengasliikkeestä kuvasi tilannetta perjantaina aamulla.
Hän kertoo, että tavallisimpia kokoja löytyy aika hyvin, mutta erikoisemmat koot ja isommat SUV-autojen renkaat voivat olla hakusessa.
– Näissä tulee ongelmia.
Tilanne hänen mukaansa on sama kaikilla merkeillä.
Syksyä ovat leimanneet leudot säät. Tänään Porissa mittari näytti 11 astetta lämmintä. Normaalisti tähän aikaan vuodesta suuri osa talvirenkaista on vaihdettu alle.
Siivonen kertoi aamulla, että heidän rengashotellinsa asiakkaista alle puolet oli vaihdattanut talvikumit alle. Liikkeen sisällä ei oltu vielä tuolloin nähty sesonkia leimaavaa todellista vaihtoon rynnistystä.
– Onko enää järkevää siirtää vaihtoa, hän kysyy talven lähestyessä vääjäämättä.
Tänä syksynä talvirenkaista kitkat ovat noormarkkulaisliikkeessä menneet kaupaksi aiempaa enemmän.
– Kitkaa on mennyt enemmän kuin ikinä olen myynyt. Totta nastarenkaita ostetaan yhä enemmän, mutta ero kapenee. Jos ennen kitkojen osuus oli 15 prosenttia, nyt se on vajaat 20 prosenttia.
Jos jotain erikoista haetaan kaupankäynnistä, on renkaiden hinta. Siivonen sanookin, että viime keväänä tai kesällä talvirenkaat ostaneet säästivät puhdasta rahaa.
– Hinta tälle kaudelle on noussut keskimäärin 20 prosenttia. Jos sarja on maksanut aiemmin 500 euroa, nyt se maksaa 600 euroa.
Tätä myös uumoiltiin keväällä. Se toteutui.
Yksi mielenkiintoinen piirre talveen varustautumisessa on sähköautojen rengastus.
–Meille tuli muutama päivä sitten sähköauto renkaanvaihtoon, eikä sitä varten rengasteollisuus ollut tehnyt määriteltyä talvirengaskokoa.
Sähköautoihin yleensä asennetaan kapeita, mutta korkeita renkaita vierintävastusta leikkaamaan.