Nak­ki­la­lai­nen kan­sa­ne­dus­ta­ja Jari Myl­ly­kos­ki (vas.) on jät­tä­nyt toi­men­pi­de­a­loit­teen, jos­sa hän vaa­tii hal­li­tuk­sen ryh­ty­vän toi­men­pi­tei­siin ta­ka­huo­mi­o­va­lo­jen käy­tön pa­kol­li­suu­den edis­tä­mi­sek­si.

Edus­kun­nal­le laa­ti­mas­saan toi­men­pi­de­a­loit­tees­sa Myl­ly­kos­ki to­te­aa seu­raa­vas­ti: "Lii­ken­ne­tur­van to­teut­ta­man sel­vi­tyk­sen mu­kaan yli kol­man­nes au­toi­li­jois­ta on jou­tu­nut lii­ken­tees­sä vaa­ra­ti­lan­tee­seen ta­ka­va­lot­to­man au­toi­li­jan vuok­si. Moni au­toi­li­ja ei vält­tä­mät­tä tie­dä, et­tä vaik­ka päi­vä­va­lot pa­lai­si­vat edes­sä, py­sy­vät ta­ka­huo­mi­o­va­lot mo­nien val­mis­ta­jien au­tois­sa pi­mei­nä. Täl­löin ta­ka­va­lot syt­ty­vät vas­ta, kun var­si­nai­set ajo­va­lot ovat pääl­lä."

– Lii­ken­ne­tur­val­li­suus on vaa­ran­tu­nut eu­roop­pa­lai­sen pää­tök­sen­te­on vuok­si. Ko­mis­sio on vii­sau­des­saan to­den­nut, et­tä edel­lä aja­va au­to liik­kuu yleen­sä it­ses­tä pois­päin ja sik­si pa­kol­li­sia ta­ka­huo­mi­o­va­lo­ja ei tar­vi­ta. Se ei kui­ten­kaan au­ta, jos edel­lä hi­taas­ti kul­ke­va maan­tien­har­maa va­lo­ton au­to on jää­nyt huo­maa­mat­ta ja sen perä lä­hes­tyy omaa keu­laa hä­lyt­tä­vää vauh­tia, Myl­ly­kos­ki sa­noo.

Jari Myllykoski haluaa tehdä autojen takahuomiovaloista pakollisia. Kuva: Markus Sommers

Jari Myllykoski haluaa tehdä autojen takahuomiovaloista pakollisia. Kuva: Markus Sommers

Aloit­tees­sa to­de­taan myös: "Vaik­ka au­tois­sa on au­to­maat­ti­set hä­mä­rä­tun­nis­ti­met, jot­ka vaih­ta­vat päi­vä­va­lo­jen ja var­si­nais­ten ajo­va­lo­jen vä­lil­lä, ei­vät tun­nis­ti­met toi­mi tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti esi­mer­kik­si su­mus­ta tai lu­mes­ta joh­tu­en. Myös us­va ja tih­ku­sa­de hei­ken­tä­vät nä­ky­vyyt­tä päi­vä­sai­kaan, jo­hon tun­nis­tin ei vält­tä­mät­tä osaa re­a­goi­da. Li­säk­si kirk­kaal­la sääl­lä il­ta- tai aa­mu­au­rin­koa vas­ten aja­es­sa edel­lä liik­ku­vaa au­toa voi ol­la vai­ke­aa ha­vai­ta, jos sen ta­ka­va­lot ei­vät pala."

– Nyt oli­si ai­ka he­rä­tä ei­kä vas­ta sit­ten, kun lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den mit­ta­rit ovat pu­nai­sel­la. Poh­jo­lan vaih­te­le­vien lii­ken­ne­o­lo­jen nyrk­ki­sään­tö kuu­luu: näe ja tule näh­dyk­si. Ta­ka­huo­mi­o­va­lo­jen tu­li­si ol­la pa­kol­li­sia ja au­to­ja ei pi­täi­si pys­tyä re­kis­te­röi­mään il­man nii­tä. Ta­ka­va­lot ta­kai­sin, Myl­ly­kos­ki vaa­tii.

Läh­de: Jari Myl­ly­kos­ki, edus­kun­ta