Elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suus on Sa­ta­kun­nal­le yk­si tär­keim­mis­tä työn ja elin­voi­man läh­teis­tä. Sa­ta­kun­nas­sa elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suus työl­lis­tää tu­han­sit­tain ih­mi­siä useis­sa tuo­tan­to­ket­jun vai­heis­sa. Elin­tar­vik­kei­den tuo­tan­non mo­ni­puo­li­suus an­taa Sa­ta­kun­nal­le mah­dol­li­suu­den toi­mia kil­pai­lun kär­jes­sä niin Suo­mes­sa kuin kan­sain­vä­li­ses­ti.

Sa­ta­kun­taan on kes­kit­ty­nyt usei­ta elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den me­nes­ty­viä yri­tyk­siä. Muun mu­as­sa Sä­ky­läs­sä si­jait­se­vaan Ape­ti­tin teh­taa­seen sekä Ki­vi­ky­län uu­teen Eu­ran pit­sa­tuo­tan­toon vii­me vuo­si­na teh­dyt in­ves­toin­nit osoit­ta­vat alan kas­vu­mah­dol­li­suuk­sis­ta Sa­ta­kun­nas­sa. Vah­vo­jen elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den toi­mi­joi­den vii­toit­ta­ma­na Sa­ta­kun­taan on mah­dol­lis­taa hou­ku­tel­la elin­tar­vi­ke­a­lan in­ves­toin­te­ja myös jat­kos­sa.

Sa­ta­kun­ta­lais­ten yri­tys­ten vah­vuu­te­na on eko­lo­gi­nen, vas­tuul­li­nen ja tur­val­li­nen elin­tar­vi­ke­tuo­tan­to. Näil­lä vah­vuuk­sil­la sa­ta­kun­ta­lai­set yri­tyk­set ky­ke­ne­vät kil­pai­le­maan en­tis­tä pa­rem­min myös kan­sain­vä­li­sil­lä mark­ki­noil­la. Alu­eem­me elin­tar­vi­ke­toi­mi­joi­den kan­sain­vä­lis­ty­mi­nen on mer­kit­tä­vä mah­dol­li­suus koko sa­ta­kun­ta­lai­sel­le ruo­ka­te­ol­li­suu­del­le.

Alu­eem­me elin­tar­vi­ke­a­lan ke­hi­tyk­sel­le eri­tyi­sen tär­ke­ää on Sa­ta­kun­nan ja Sei­nä­jo­en am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen yh­teis­työ elin­tar­vi­ke­a­lan kou­lu­tuk­ses­sa. Op­pi­lai­tos­ten tut­ki­mus­työ luo mah­dol­li­suuk­sia uu­sien tuot­tei­den syn­ty­mi­sel­le ja jo ole­mas­sa ole­vien tuot­tei­den ke­hit­tä­mi­sel­le. Ala­ti muut­tu­val­la elin­tar­vi­ke­a­lal­la kou­lu­tuk­seen ja tut­ki­muk­seen pa­nos­ta­mi­nen on vält­tä­mä­tön­tä sa­ta­kun­ta­lai­sen elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den jat­ku­vuu­den tur­vaa­mi­sek­si.

Ku­lu­neet vuo­det ovat osoit­ta­neet Sa­ta­kun­nan mer­ki­tyk­sen myös ko­ti­mai­sil­la elin­tar­vi­ke­mark­ki­noil­la. Huol­to­var­muu­den nä­kö­kul­mas­ta sa­ta­kun­ta­lai­set yri­tyk­set ja tuot­ta­jat ovat ol­leet elin­tär­kei­tä ku­lu­nei­den vuo­sien krii­sien ai­ka­na. Sa­ta­kun­nan mer­ki­tys suo­ma­lai­sel­le ruo­ka­tur­val­le on eh­do­ton.

Maa­kun­tam­me ruo­ka­tuo­tan­non vas­tuul­li­nen ket­ju al­ku­tuo­tan­nos­ta ai­na lop­pu­tuot­tei­den kä­sit­te­lyyn on maam­me huip­pua. Sa­ta­kun­nan ase­ma yh­te­nä Suo­men mer­kit­tä­vim­mis­tä ruo­ka­maa­kun­nis­ta tu­lee muis­taa alu­een elin­voi­maa ke­hi­tet­tä­es­sä.

Ma­ti­as Mart­ti­nen, kan­sa­ne­dus­ta­ja (kok.)