Julkkikset nousivat näkyvästi osaksi vaalikampanjoita – asiantuntijoiden mukaan tutuilla tukijoilla halutaan laajentaa kuvaa ehdokkaasta
Viivi Salminen / STT
Julkisuudesta tutuilla tukijoilla pyritään muovaamaan presidenttiehdokkaan imagoa ja saamaan näkyvyyttä. Muun muassa tällaisia asioita STT:n haastattelemat asiantuntijat toivat esiin, kun STT kysyi, mihin niin sanotuilla julkkistukijoilla pyritään.
– Näen tämän ensisijaisesti ehdokkaan henkilökuvan rakentamisen monipuolistamisena, sanoo erikoistutkija Kimmo Elo eduskuntatutkimuksen keskuksesta.
Gallupkärjessä olevat ehdokkaat, Alexander Stubb ja Pekka Haavisto, ovat molemmat keränneet tukijoukkoihinsa liudan nimekkäitä tukijoita yhteiskunnan eri sektoreilta.
– Mukaan tavoitellaan hyvin erilaisia henkilöitä, jotka edustavat hyvinkin erilaisia ryhmiä. Nuoria, vanhoja, erilaisia ammatteja ja muita profiileja liudentamaan käsitystä ehdokkaasta jonkin tietyn ryhmän tai puolueen ehdokkaana, Elo sanoo.
Hänen mukaansa sekä Stubbilla että Haavistolla on molemmilla sellainen imago, joka kiinnittyy vahvasti tiettyihin poliittisiin ryhmiin – Haavisto vihreisiin ja Stubb hyvätuloiseen, hyvinvoivaan kokoomusäänestäjään.
– Pyrkimyksenä on kannattajakunnan laajentaminen, Elo sanoo.
Stubbilla on tällä hetkellä kampanjassa näkyvimmin mukana urheilijoita, Haavistolla kulttuurialan vaikuttajia.
Esimerkiksi Alex24-tiimiä johtavat jääkiekkovalmentaja Jukka Jalonen ja urheilujohtaja ja entinen taitoluistelija Susanna Rahkamo. Haaviston kampanjaa tulee muun muassa Jare Tiihonen, joka on tullut tunnetuksi artistina nimellä Cheek. Haaviston kampanjaa tukevat myös useat näyttelijät, muusikot ja some-vaikuttajat.
Haaviston kampanjassa on mukana myös entinen taitoluistelija Kiira Korpi ja Stubbin kampanjassa oopperalaulaja Jaakko Ryhänen.
Yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo, että julkkistukijoilla luodaan ehdokkaista muita kuin politiikkaan liittyviä mielikuvia.
Pöyry sanoo, että jos tukijaan liitetään esimerkiksi mielikuvia nuorekkuudesta tai uskottavuudesta, tukijan antaman suosituksen kautta sen toivotaan ikään kuin siirtyvän ehdokkaaseen.
Julkisuudesta tutuilla tukijoilla kampanjalle saadaan myös näkyvyyttä
– Se tuo mediahuomiota ja vetää puoleensa ihmisiä tapahtumissa ja erilaisissa tilaisuuksissa.
Pöyry sanoo, että julkkisten avulla ihmisiä saadaan liikkeelle ja erilaisiin tapahtumiin sisältöä.
– Kaikki eivät jaksa aina vain kuunnella poliittisia keskusteluita, niin nyt voidaan saada jotain muuta sisältöä. Presidentinvaalien aiheet ovat aika rajattuja, niin siellä ehkä kaivataan muutakin, Pöyry sanoo.
Molemmat haastateltavat sanovat, että tutkimuksissa on havaittu, että julkisuudesta tunnetut tukijat eivät kuitenkaan radikaalisti vaikuta ihmisten äänestyspäätöksiin.
– Sillä voi olla (vaikutusta), jos miettii useamman ehdokkaan välillä, Elo sanoo.
Pöyryn mukaan on havaittu, että julkisuudesta tutut ehdokkaat vaikuttavat äänestyspäätöksiin enemmän niillä, jotka eivät seuraa aktiivisesti politiikkaa. Heille julkkikset saattavat olla tarttumapinta, josta he saavat kiinni.
– He, jotka seuraavat politiikkaa, pitävät tätä ehkä vähän enemmän pintana ja keskittyvät asiakysymyksiin.
Julkkistukijoista saattaa olla myös haittaa, jos he joutuvat johonkin kohuun tai negatiivisen uutisoinnin keskiöön.
– Sen takia ehdokkaat valitsevat turvallisia hahmoja eikä esimerkiksi pintajulkkiksia. Varmaan he sellaisiakin voivat ottaa mukaan, mutta he eivät välttämättä korosta lööppijulkkistyyppisiä henkilöitä, Pöyry sanoo.
Myös Elo sanoo, että tukijoukoissa on pääasiassa henkilöitä, joihin assosioituu positiivisia mielikuvia.
Pöyryn mukaan julkkistukijoiden mukana olo oli ehdokkailta varsin odotettua.
– Haavisto teki samantyyppistä kampanjaa edellisellä kerralla Niinistöä vastaan, hyödynnettiin näitä julkisuuden henkilöitä, Pöyry sanoo.
Hän lisää, että muissakin maissa tämä on nähty.
Elon mukaan ilmiö ei ole uusi, mutta näissä vaaleissa nähty systematiikka on.
– Tässä on selvästi haettu voisiko sanoa korkeamman julkisuustason omaavia ihmisiä, Elo sanoo.
Elo näkee useita myönteisiä puolia siinä, että kampanjoissa on mukana julkkistukijoita.
– Se kannustaa ihmisiä ottamaan selvää ehdokkaasta ja hänen näkemyksistään, mielipiteistään ja soveltuvuudestaan presidentiksi, hän sanoo.
Pöyryn mukaan olennaista on myös se, millä tavalla julkkistukijat ovat osa kampanjaa eli ovatko he vain nimilistana nettisivuilla vai aktiivisesti mukana kampanjassa esimerkiksi tapahtumissa tai osana mainontaa.
– Heihin (julkkiksiin) liittyy sellaista selittämätöntäkin tähtipölyä, johon ihmiset kokevat vetoa. Jos on toritapahtuma tai laajempi tapahtuma ja siellä on Jukka Jalonen puhumassa, kyllähän se vetää ihmisiä, Pöyry sanoo.