Timo Sor­mu­nen / STT

Al­ko­ho­lit­to­mien olui­den va­li­koi­ma on pai­su­nut kau­pois­sa vuo­si vuo­del­ta, ja sama il­miö nä­kyy myös ra­vin­to­lois­sa. Kan­san suus­sa yk­kö­so­luik­si ja pils­ne­reik­si ni­me­tyt juo­mat ovat sen si­jaan pää­ty­neet kaup­po­jen alim­mil­le hyl­lyil­le tai jää­neet ko­ko­naan pois va­li­koi­mis­ta.

Tämä muu­tos nä­kyy sel­väs­ti myös Pa­ni­mo­lii­ton ti­las­tois­sa. Al­ko­ho­lit­to­mat vaih­to­eh­dot ajoi­vat mie­to­jen, kor­kein­taan 3,5-pro­sent­tis­ten olui­den ohi jo ko­ro­na-ai­ka­na, ja pa­rin vii­me vuo­den ai­ka­na tuo etu­mat­ka on vain kas­va­nut.

Vii­me vuon­na al­ko­ho­lit­to­mia olui­ta myy­tiin run­saat 7,8 mil­joo­naa lit­raa. Mie­don eli yli 0,5, mut­ta enin­tään 3,5 ti­la­vuusp­ro­sent­tia al­ko­ho­lia si­säl­tä­vän olu­en myyn­ti oli enää run­saat 6,7 mil­joo­naa lit­raa.

Myös pe­rin­teis­ten kes­ki- ja ne­lo­so­lui­den myyn­ti on pu­don­nut vii­me vuo­det ta­sais­ta tah­tia. Kaup­pa käy sil­ti kit­kat­to­mas­ti, ja me­nek­ki on ai­van eri luok­kaa kuin mie­doil­la oluil­la. Yli 3,5 pro­sent­tia, mut­ta al­le 5,5 pro­sent­tia al­ko­ho­lia si­säl­tä­viä olui­ta myy­tiin vii­me vuon­na lä­hes 307,5 mil­joo­naa lit­raa.

Yk­kö­so­lu­el­la ei enää ole vi­ral­lis­ta mää­ri­tel­mää, mut­ta kan­san­kie­lel­lä sil­lä tar­koi­te­taan mie­toa olut­ta, joka si­säl­tää noin pari pro­sent­tia al­ko­ho­lia.

Ii­sal­me­lai­nen Ol­vi on val­mis­ta­nut yk­kö­so­lut­ta vuo­si­kym­me­niä, ja 1950-lu­vul­la se oli jopa yh­ti­ön pää­tuo­te. Val­ta vaih­tui vas­ta 1969, kun kes­ki­o­lut tuli ruo­ka­kaup­poi­hin.

Vii­me vuo­det yk­kö­so­lu­en myyn­ti on ol­lut Ol­vil­la las­kus­sa, ja sama suun­ta näyt­tää jat­ku­van. Sa­mal­la al­ko­ho­lit­to­mien tuot­tei­den myyn­ti kas­vaa.

Ol­vin mark­ki­noin­ti­joh­ta­jan Ant­ti Ai­rak­si­sen mu­kaan 0,5–2,8-pro­sent­tis­ten al­ko­ho­li­juo­mien ko­ko­nais­myyn­ti pu­to­si tam­mi-elo­kuus­sa yli 15 pro­sent­tia vii­me vuo­den vas­taa­vas­ta. Hän pe­rus­taa tie­ton­sa vä­hit­täis­kau­pan tuo­rei­siin lu­kui­hin.

Ky­sei­seen tuo­te­ka­te­go­ri­aan kuu­luu myös Ol­vin yk­kö­nen, vaik­ka Ai­rak­si­nen ei pal­jas­ta­kaan sen tark­ko­ja myyn­ti­käy­riä.

– Yk­kö­so­lut py­syy tuo­te­re­per­tu­aa­ris­sa myös tu­le­vi­na vuo­si­na. Sil­lä on edel­leen us­kol­li­nen asi­a­kas­kun­ta, Ai­rak­si­nen to­te­aa.

Hä­nen mu­kaan­sa nuo­rem­man su­ku­pol­ven maku- ja ku­lu­tus­tot­tu­muk­set suo­si­vat pe­rin­tei­sen yk­kö­sen si­jaan nol­la- ja eri­koi­so­lui­ta. Taus­tal­la on hy­vin­voin­tia ja ter­veyt­tä pai­not­ta­va me­gat­ren­di, joka nä­kyy kai­kis­sa tuot­teis­sa.

– Al­ko­ho­lit­to­mat vaih­to­eh­dot ovat meil­le tär­keä pai­no­pis­te­a­lue, ja sin­ne tuom­me jat­kos­sa­kin uu­sia tuot­tei­ta, Ai­rak­si­nen ker­too.

Myös S-ryh­män mar­ket­kau­pan myyn­ti­pääl­li­kön Mik­ko Ko­va­lai­sen mu­kaan mie­dot yk­kö­so­lu­et py­sy­vät ruo­ka­kaup­po­jen hyl­lyis­sä, vaik­ka nii­den me­nek­ki on ol­lut jo pi­dem­män ai­kaa las­ke­va.

– Lit­rois­sa mi­ta­ten myyn­nin ke­hi­tys on ol­lut vai­sua, mut­ta mie­doil­la oluil­la on sil­ti oma paik­kan­sa va­li­koi­mas­sa, Ko­va­lai­nen to­te­aa.

Ai­rak­si­sen ta­voin hän huo­maut­taa, et­tä yk­kö­so­lui­den ala­mä­ki oli­si voi­nut ol­la vie­lä­kin jyr­kem­pi il­man IPA- ja NEI­PA-olui­den kal­tai­sia eri­kois­tuot­tei­ta.

– Kaik­ki ei­vät vält­tä­mät­tä löy­dä suo­sik­ki­aan al­ko­ho­lit­to­mis­ta vaih­to­eh­dois­ta ja ha­lu­a­vat, et­tä olu­es­sa on vä­hän vah­vem­pi ma­kup­ro­fii­li. Sii­hen riit­tää jo pie­ni­kin mää­rä al­ko­ho­lia, Ko­va­lai­nen sa­noo.

Vie­lä vii­me vuo­si­kym­me­nen lo­pul­la ma­ta­lap­ro­sent­tis­ten myyn­nis­sä näh­tiin jopa pie­ni nou­su­buu­mi. Ko­va­lai­sen mu­kaan se kui­ten­kin hyy­tyi no­pe­as­ti nol­la­o­lui­den ala­ti kas­va­neen va­li­koi­man myö­tä. S-ryh­mäs­sä al­ko­ho­lit­to­man olu­en myyn­ti ohit­ti yk­kö­so­lu­en jo vuon­na 2021.

– Al­ko­ho­lit­to­mat vaih­to­eh­dot ve­tä­vät nyt olut­mark­ki­noi­ta, ja nii­hin tun­tuu pa­ni­mo­te­ol­li­suus­kin pa­nos­ta­van.

Mo­nis­sa ra­vin­to­lois­sa pe­rin­teis­ten yk­kö­so­lui­den myyn­ti on lo­pe­tet­tu ko­ko­naan. Näin on käy­nyt esi­mer­kik­si S-ryh­mäs­sä sekä Tee­ren­pe­li-ket­jun ra­vin­to­lois­sa.

– Yk­kö­so­lut oli meil­lä­kin pit­kään ai­noa lä­hes al­ko­ho­li­ton vaih­to­eh­to. Vii­me vuo­si­na sen me­nek­ki oli kui­ten­kin heik­koa, to­te­aa Tee­ren­pe­lin ket­ju­joh­ta­ja Noo­ra Kaak­ko.

Tee­ren­pe­li-ra­vin­to­loi­ta si­jait­see ket­jun ko­ti­kau­pun­ki Lah­den li­säk­si Hel­sin­gis­sä, Tu­rus­sa, Tam­pe­reel­la, Lap­peen­ran­nas­sa, Jy­väs­ky­läs­sä, Kuo­pi­os­sa ja Ou­lus­sa.

– Yk­kö­so­lut­ta meni ra­vin­to­lois­sa kor­kein­taan yk­si ko­ril­li­nen kuu­kau­des­sa, jo­ten ei sel­lais­ta tuo­tet­ta kan­na­ta pi­tää va­li­koi­mas­sa. Sen si­jaan os­te­taan al­ko­ho­li­ton­ta olut­ta. Kaik­kien al­ko­ho­lit­to­mien myyn­ti kas­voi vii­me vuon­na meil­lä­kin noin 30 pro­sent­tia, Kaak­ko to­te­aa.

S-ryh­män mat­kai­lu- ja ra­vit­se­mis­kau­pan tuo­te- ja va­li­koi­ma­joh­ta­jan Tuo­mo Kes­ki­sen kom­men­tit ovat sa­man­suun­tai­sia.

– Yk­kö­so­lut on vä­häi­sen ky­syn­nän myö­tä pois­tu­nut ra­vin­to­lois­tam­me. Al­ko­ho­lit­to­mien olui­den myyn­ti on sen si­jaan kas­va­nut noin kym­me­nen pro­sen­tin vuo­si­vauh­tia ja jat­kuu edel­leen.