Pori-Mäntyluoto-Tahkoluoto -radan parannussuunnitelmat nähtäville – Muutostyöt alkamassa vielä tämän vuoden lopulla
Maarit Kautto
Väyläviraston Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa on valmisteltu kolmea tasoristeysturvallisuutta parantavaa ratasuunnitelmaa, jotka asetetaan julkisesti nähtäville helmi-maaliskuun vaihteessa.
Rataosalla on 24 tasoristeystä, joista osaa esitetään parannettaviksi ja osaa kokonaan poistettaviksi korvaavin tiejärjestelyin. Suunnitelmilla tavoitellaan rataosan tasoristeysturvallisuuden parantamista.
Poistettaviksi esitetään sellaiset tasoristeykset, jotka eivät kevyillä rakentamistoimenpiteillä ole parannettavissa vuonna 2030 voimaan tulevien määräysten mukaisiksi. Kaikki jäljelle jäävät tasoristeykset parannetaan vastaamaan tulevia määräyksiä. Suunnitelmat eivät sisällä eritasoratkaisuja.
Väyläviraston projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen kertoo, että suunnitelmien nähtävillä olosta tiedotetaan vielä erikseen hankkeen verkkosivuilla ja paikallislehdessä.
– Rakennettaviksi tai muutettaviksi suunniteltujen yhteysvälien alueilla asuviin maanomistajiin ollaan alkuvuoden aikana yhteydessä myös kirjeitse, Heiskanen toteaa.
Suunnitelmien ollessa nähtävillä niistä on mahdollista jättää virallisia muistutuksia. Tarpeelliset tiedot ja ohjeistukset muistutusten jättämiseen löytyvät nähtävilläoloaikana hankkeen verkkosivuilta ja maanomistajille lähetettävistä kirjeistä.
Poistettavaksi esitettävät tasoristeykset Pori–Mäntyluoto-Tahkoluoto -radalla ovat: Säikäntie, Kuuri-Riutta, Virtasentie, Kyläsaaren asematie, Heinosentie, Enäjärvi, Heikinpuisto, Linnaistie, Tattaritie, Kirrinsannantie, Lyhtykarintie, Betlehemintie ja Katavantie.
Parannettavia tasoristeyksiä ovat: Savo, Yyteri, Kaanaantie, Kirrintie, Taukotie ja Räyhäntie.
– Tasoristeykset sijaitsevat hyvin vaihtelevissa paikoissa. Osassa tasoristeys on yleisellä tiellä ja osassa käytännössä vain maatalouskäytössä olevalla peltotiellä.
– Poistettavien tasoristeysten osalta tehdään korvaavia kulkuyhteyksiä esimerkiksi maatalouskoneille tai reittiliikenteelle. Kiertohaittoja saattaa tulla, eli matka pitenee muutamalla minuutilla, mutta kokonaiskuvassa kuitenkin turvallisuus paranee. Korvaavia kulkuyhteyksiä rakennettaessa hyödynnetään olemassa olevia reittejä.
– Muistan, että yksi rataosuuden poistettavista tasoristeyksistä on käytössä enää vain lehmien kulkemista varten. Sen reitin sulkeminen voidaan korvata uusin tilusjärjestelyin. Maanomistajille maksetaan haittakorvauksia esimerkiksi menetetyistä pelloista.
– Parannettavien tasoristeysten joukossa on Yyteri, jossa yleisen tien risteyskulma on vaarallinen. Kulmaa muuttamalla parannamme tämän reitin turvallisuutta, Heiskanen summaa.
Heiskasen mukaan suunnitellut tasoristeysten poisto- ja muutostyöt ajoittuvat vuosille 2024 ja 2025. Ratasuunnitelmien lainvoimaisuuden tilanteesta ja rakentamistöiden käynnistymisestä tiedotetaan erikseen. Kohdekohtainen rakentamisjärjestys määräytyy suunnitelmien etenemisen ja rakentamistöiden järjestelyjen myötä.
– Teemme yhteistyötä Porin kaupungin kanssa. Kaupungin osalta on viety eteenpäin kaavoitusta ja ympäristöasioita, Heiskanen kertoo.
Osana hanketta Meri-Porissa sijaitseva Kappelinsalmen vanha ratasilta puretaan ja tilalle rakennetaan uusi. Tällä hetkellä Väylävirasto hakee vesilain mukaista lupaa sillan uusimiselle. Rakentamisen on tarkoitus käynnistyä kesän 2024 loppupuolella ja kestää syksyn ajan.
Rakentamistöillä tulee olemaan vaikutusta ratasillan junaliikenteeseen ja sillan ali kulkevan veneväylän liikenteeseen. Vaikutuksista ja työnaikaisista järjestelyistä tiedotetaan rakentamisen aikana.