No onkos tullut kevät: Pori Sinfoniettan konsertti tuo tänään kevään keskelle syksyä – kapellimestarina Aliisa Neige Barrière
Kapellimestari Aliisa Neige Barrière johtaa Porin kaupunginorkesterin torstai-illan No onkos tullut kevät -konsertin. Pianosolistina soittaa vuoden 2017 Maj Lind -pianokilpailun voittaja ja Porissa solistina debytoiva pianisti Mackenzie Melemed.
Ensimmäistä kertaa Pori Sinfoniettaa johtava Barrière lukeutuu maamme kiinnostavimpiin nuoriin kapellimestareihin. Hänen avarakatseinen lähestymisensä taiteeseen ajaa häntä etsimään uusia esitystapoja ja kokeilemaan ennakkoluulottomasti uutta niin konserttiohjelmistoissa kuin niiden dramaturgiassa.
Torstai-illan konsertin Promenadisalissa avaa Lili Boulangerin sävellys D’un Matin de Printemps, jota seuraa Doreen Carwithenin konsertto pianolle ja jousille pianosolistinaan vuoden 2017 Maj Lind -voittaja Mackenzie Melemed. Väliajan jälkeen orkesteri soittaa Louise Farrencin Sinfonian nro 2 D-duuri.
Kapellimestarin lähtökohtana konsertiohjelmalle oli Louise Michelin sitaatti: ”Est-ce qu’on peut empêcher le printemps de venir, lors même qu’on couperait toutes les forêts du monde?” (”Voiko kevään tuloa estää, vaikka kaataisimme kaikki maailman metsät?”)
”Minusta tämä on kaunis metafora siihen, että nämä säveltäjät, joita on yritetty poistaa musiikin historiasta, löytävät tien takaisin lavalle. Teosten nerokkuus on niin ilmiselvää, että ne ansaitsevat uutta elämää ja näkyvyyttä”, Barrière sanoo.
Barrière on säveltäjä Kaija Saariahon (1952–2023) tytär.
Pariisitar Lili Boulangerista (1893–1918) tuli vuonna 1913 ensimmäinen nainen, joka on voittanut Prix de Rome -sävellyspalkinnon. Aiempiin Prix de Rome -apurahan saajiin lukeutuivat muun muassa Claude Debussy ja Hector Berlioz. Boulanger kärsi koko lyhyen elämänsä ajan pahoista terveysongelmista. D’un matin de printemps valmistui säveltäjänsä kuolinvuonna 1918. Raikas ja leikkisä musiikki viestii kevättunnelmia.
Doreen Carwithen (1922–2003) oli ensimmäinen täysipäiväisesti elokuvamusiikin parissa työskennellyt naissäveltäjä, ja siten tärkeä suunnannäyttäjä myöhemmille taiteilijoille. Carwithen sävelsi musiikin yli kolmeenkymmeneen tuotantoon, muun muassa kuningatar Elisabet II:n kruunajaisten viralliseen elokuvaan. Carwithen jäi säveltäjänä vahvasti miehensä, säveltäjä William Alwynin, varjoon. Carwithenin Konsertto pianolle ja jousille on vuodelta 1948 ja siinä on Carwithenin sävellystyylin ominaisia piirteitä: romantiikan ja modernismin tasapainoilua, äänenvärien korostamista sekä elokuvallisuutta.
Teoksen solistina Porissa soittaa vieraaksi paljon toivottu pianisti Mackenzie Melemed. Yhdysvaltalaispianistin kansainvälinen ura kukoistaa. Mediassa Melemediä ylistetään täydellisenä sooloartistina, huomattavan herkkänä kamarimuusikkona ja ensiluokkaisena orkesterisolistina. Vuodesta 2020 lähtien Melemed on asunut Suomessa. Hänen menestyksensä vuoden 2017 Maj Lind -pianokilpailussa yhdistettynä aiempiin suomen kielen opintoihin Columbian yliopistossa poiki laajaa yhteistyötä suomalaisorkestereiden ja festivaalien kanssa.
Louise Farrenc (1804–1875) lukeutuu niihin unohdettuihin naissäveltäjiin, joita on viime aikoina nostettu uudelleen esiin konserttien, levytysten ja kulttuurikeskustelun kautta. Farrenc teki aikanaan pioneerityötä toimiessaan säveltäjänä vahvan miesvaltaisessa musiikkikulttuurissa. Hän oli Pariisin konservatorion ensimmäinen naispuolinen pianonsoiton professori ja muutenkin keskeinen hahmo 1800-luvun Pariisin kulttuuripiireissä. Sinfonioita Farrenc sävelsi kolme.
No onkos tullut kevät
To 19.10. klo 19 Promenadisali
Aliisa Neige Barrière, kapellimestari
Mackenzie Melemed, piano
Lili Boulanger, sov. Camille Pépin: D’un Matin de Printemps
Doreen Carwithen: Konsertto pianolle ja jousille
Louise Farrenc: Sinfonia nro 2 D-duuri op. 35
Konsertissa on väliaika.
Palmgren Promenadissa -aulasoitto kello 18.30. Aulasoitossa esiintyy konservatorion pianisteja.
Lähde: Pori Sinfoniettan tiedote