An­ni­na Ruo­kos­ki

Ko­ne­kan­sa.net-foo­ru­mil­la, sen yk­si­tyis­kes­kus­te­luis­sa ja muis­sa vies­tin­tä­ka­na­vis­sa eräät Ko­ne­kan­san jä­se­net suun­nit­te­li­vat hä­tä­a­pu­ka­mii­nan Uk­rai­naan. Hä­tä­a­pu­ka­mii­na on suun­ni­tel­tu niin, et­tä se oli­si mah­dol­li­sim­man help­po ja ta­lou­del­li­nen teh­dä ja et­tä ka­mii­noi­ta saa­daan mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti las­tat­tua rah­ti­la­voil­le.

Ko­ne­kan­san verk­ko­si­vul­la ker­ro­taan, et­tä po­ruk­ka ei ol­lut tyy­ty­väi­nen ole­mas­sa ole­viin rat­kai­sui­hin, vaan päät­ti ke­hi­tel­lä oman­lai­sen ka­mii­nan sil­mäl­lä pi­tä­en Uk­rai­nan so­ti­lai­ta ja si­vii­le­jä.

– Ole­mas­sa ole­vis­sa ka­mii­nois­sa oli usei­ta seik­ko­ja, jot­ka ei­vät miel­lyt­tä­neet mei­tä. Olem­me pa­ran­nel­leet omis­sa ka­mii­nois­sam­me esi­mer­kik­si val­mis­tet­ta­vuut­ta, lo­gis­tiik­kaa ja kus­tan­nus­te­hok­kuut­ta. Ha­lu­sim­me myös tuot­taa pii­rus­tuk­set ja muut val­mis­tus­tie­dos­tot va­paas­ti saa­ta­vil­le. Ha­lu­sim­me, et­tä ka­mii­noi­den val­mis­tus oli­si niin te­ho­kas­ta, et­tä mah­dol­li­sim­man moni aut­ta­mis­ha­lui­nen yri­tys tai vaik­ka­pa op­pi­lai­tos voi­si ryh­tyä sii­hen, kes­kus­te­lu­foo­ru­mil­la ker­ro­taan.

Yk­si Ko­ne­kan­san ak­tii­veis­ta on noor­mark­ku­lais­syn­tyi­nen, Es­poos­sa asu­va in­si­nöö­ri Riku Mat­ti­la, joka on ol­lut mu­ka­na ka­mii­nap­ro­jek­tis­sa.

– Ko­ne­kan­sas­sa on mu­ka­na te­ol­li­sen suun­nit­te­lun am­mat­ti­lai­sia, joi­den toi­mes­ta ka­mii­na on suun­ni­tel­tu sar­ja­val­mis­tuk­seen so­pi­vak­si. Osien mää­rä on mi­ni­moi­tu esi­mer­kik­si eli­mi­noi­mal­la luu­kun sa­ra­nat ja ak­se­lit. Stan­dar­di­ko­koi­nen te­räs­le­vy käy­te­tään tar­kas­ti, ja 800x1 200-ko­koi­sel­le truk­ki­la­val­le mah­tuu jopa 36 ka­mii­naa. Yk­sin­ker­tai­suus­syis­tä ka­mii­na on myös täy­sin sym­met­ri­nen: luuk­ku au­ke­aa ylös­päin ja kah­va lu­kit­tuu sekä oi­ke­al­le et­tä va­sem­mal­le, Mat­ti­la ker­too.

Ka­mii­noi­ta voi val­mis­taa kuka ta­han­sa, jon­ka ko­ne­kan­nas­ta löy­ty­vät ko­neet 3 mil­lin te­räs­le­vyn la­ser -tai plas­ma­leik­kauk­seen, sär­mäyk­seen ja ko­koon­pa­no­hit­sauk­seen.

– Ta­voit­tee­nam­me on saa­da Uk­rai­naan mah­dol­li­sim­man mon­ta ka­mii­naa. Tämä suun­nit­te­lu­rat­kai­su joh­taa sii­hen, et­tä le­vy­o­sien val­mis­tuk­seen tar­vi­taan te­ol­li­set la­ser­leik­kai­met ja sär­mäys­pu­ris­ti­met. Val­miis­ta osis­ta ka­mii­nan ko­koon­pa­no sit­ten on­nis­tuu ihan ta­val­li­sil­la au­to­tal­li­veh­keil­lä, Mat­ti­la sa­noo.

Jou­lun al­la te­keil­lä oli noin 350 ka­mii­naa Ko­ne­kan­san pii­rus­tuk­sil­la ym­pä­ri Suo­mea. En­sim­mäi­set 72 kap­pa­let­ta hit­sat­tiin ka­saan tal­koil­la vä­li­päi­vi­nä.

– Olem­me kii­tol­li­sia pro­jek­tiin osal­lis­tu­neil­le yri­tyk­sil­le. Asia on kui­ten­kin ai­van al­ku­te­ki­jöis­sään tun­net­tuu­ten­sa osal­ta. Sitä py­rim­me edis­tä­mään. Kaik­ki, jot­ka ha­lu­a­vat ka­mii­noi­ta Uk­rai­naan, voi­vat aut­taa haas­ta­mal­la mu­kaan oman ko­ne­pa­ja­y­ri­tyk­sen­sä tai mui­ta, Ko­ne­kan­sa.net-foo­ru­mi haas­taa.

Ka­mii­nat on va­rus­tet­tu uk­rai­nan­kie­li­sil­lä tur­val­li­suu­soh­jeil­la. Ko­ne­kan­san suun­nit­te­le­man ka­mii­nan pii­rus­tuk­set voi la­da­ta osoit­tees­ta https://ko­ne­kan­sa.net/stove/. Kes­kus­te­lu­foo­ru­mil­ta saa asi­as­ta li­sä­tie­to­ja muun mu­as­sa kul­je­tuk­ses­ta ja siel­tä löy­ty­vät yk­si­tyis­koh­tai­set pak­kau­soh­jeet.