Tui­ja Saa­ri­nen

Kaup­pi­as Jark­ko Knuu­ti­la tu­lee ter­veh­ti­mään kii­rees­tä kan­ta­pää­hän ko­ti­mai­seen pu­et­tu­na. Ja­las­sa ovat Lah­tis­ten huo­pa­li­pok­kaat ja pääl­lä Nou­sun verk­ka­tak­ki. Tai ei ihan kii­rees­tä kan­ta­pää­hän, sil­lä läm­pi­mät vil­la­su­kat ovat vai­mon kum­mi­tä­din ku­to­mat ja hou­sut ul­ko­mais­ta tuo­tan­toa.

– Suo­mes­sa val­mis­tet­tu­ja mies­ten hou­su­ja on erit­täin vai­kea löy­tää, jol­lei et­si ver­ryt­te­ly­hou­su­ja tai vas­taa­via, to­te­aa Knuu­ti­la ja li­sää sa­mal­la, et­tä ko­ti­mai­sia mies­ten vaat­tei­ta on yli­pää­tään huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­män kuin nais­ten vaat­tei­ta.

Kylt­ti kau­pan ul­ko­puo­lel­la mai­nos­taa, et­tä ”ei ’kai­ken­maa­il­man’ ta­va­raa, vaan laa­du­kas­ta ko­ti­mais­ta”. Maam­me­kau­pan idea on myy­dä vain ja ai­no­as­taan Suo­mes­sa val­mis­tet­tua ta­va­raa. Yri­tyk­sen toi­min­ta läh­ti liik­keel­le vuon­na 2017 ava­tus­ta verk­ko­kau­pas­ta. Ki­vi­jal­ka­myy­mä­lä avat­tiin Lai­ti­lan kes­kus­taan vuon­na 2018.

– Idea läh­ti omas­ta ha­lus­ta löy­tää Suo­mes­sa teh­ty­jä tuot­tei­ta. Ko­ti­mai­suut­ta ar­vos­tan muun mu­as­sa sen ta­kia, et­tä ei ole mie­les­tä­ni jär­ke­vää rai­ja­ta kaik­kea mah­dol­lis­ta toi­sel­ta puo­lel­ta maa­pal­loa. Toi­saal­ta on tär­ke­ää tie­tää, min­kä­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa tuot­teet on teh­ty. Suo­mes­sa val­mis­te­tun tuot­teen os­ta­mi­nen tu­kee myös työl­li­syyt­tä.

Maammekaupan kivijalkamyymälä avattiin Laitilan keskustaan vuonna 2018. Kuva: Tuija Saarinen

Maammekaupan kivijalkamyymälä avattiin Laitilan keskustaan vuonna 2018. Kuva: Tuija Saarinen

Ko­ti­mais­ten tuot­tei­den ar­vos­tus on pik­ku­hil­jaa kas­va­nut sii­tä, mitä se oli 1990-lu­vul­la, jol­loin val­mis­ta­vaa te­ol­li­suut­ta, eri­tyi­ses­ti vaa­te­te­ol­li­suut­ta, siir­ret­tiin Suo­mes­ta ul­ko­mail­le.

Mo­net yri­tyk­set mai­nos­ta­vat ko­ti­mai­suut­ta osin hie­man har­haan­joh­ta­vas­ti­kin.

– Saat­taa ol­la, et­tä ky­sees­sä on suo­ma­lai­nen fir­ma, joka tuo ta­va­rat ul­ko­mail­ta. Tai tuo­te suun­ni­tel­laan Suo­mes­sa ja val­mis­te­taan ul­ko­mail­la. Sen ta­kia me ha­lu­am­me ni­me­no­maan ko­ros­taa ta­va­roi­den val­mis­tus­ta Suo­mes­sa.

Maammekauppa on myös lankakauppa. Myynnissä on Vuonuen lankoja. Kuva: Tuija Saarinen

Maammekauppa on myös lankakauppa. Myynnissä on Vuonuen lankoja. Kuva: Tuija Saarinen

Ovat­ko asi­ak­kaat val­mii­ta mak­sa­maan ko­ti­maas­sa val­mis­te­tus­ta tuot­tees­ta?

– Osit­tain Suo­mes­sa val­mis­te­tun ta­va­ran kor­ke­am­pi hin­ta on myyt­ti. Jos esi­mer­kik­si os­taa vas­taan­van­lai­sen ja yh­tä laa­duk­kaan Por­tu­ga­lis­sa teh­dyn vaat­teen, niin se ei ole juu­ri­kaan edul­li­sem­pi. Ha­lu­am­me us­koa, et­tä ih­mi­set ei­vät ha­lua mak­saa ai­no­as­taan ko­ti­mai­suu­des­ta, vaan myös laa­duk­kuu­des­ta.

Maam­me­kau­pan va­li­koi­mas­sa on tuot­tei­ta yli 30 val­mis­ta­jal­ta. Lin­ja ja iden­ti­teet­ti on kir­kas­tu­nut sit­ten toi­min­nan al­ku­ai­ko­jen.

– Verk­ko­kau­pas­sa oli aluk­si tuot­tei­ta ai­ka rön­syi­le­väs­ti. Nyt olem­me löy­tä­neet oman paik­kam­me ja asi­a­kas­kun­tam­me.

– Asi­a­kas­kun­ta on ai­ka nais­val­tai­nen ja se nä­kyy muun mu­as­sa sii­nä, et­tä nais­ten ja las­ten vaat­teet ja luon­non­kos­me­tiik­ka ovat hy­vin edus­tet­tu­na va­li­koi­mas­sam­me. Mut­ta kyl­lä mie­het­kin löy­tä­vät tuol­ta Kuo­man­sa.

Kau­pan tuot­teet ovat va­li­koi­tu­neet hyl­lyil­le huo­lel­li­sen pro­ses­sin kaut­ta.

– Jo­kai­nen ta­paus on eri­lai­nen. Suo­mes­sa val­mis­ta­mi­sen li­säk­si kri­tee­ri­nä on laa­duk­kuus ja se, et­tä tuot­teel­la on ole­mas­sa jon­kin­lai­nen brän­di. Yk­sit­täis­kap­pa­lei­ta em­me ota myyn­tiin, sil­lä tar­koi­tus on, et­tä tuot­tees­ta tu­li­si py­sy­vä myyn­ti­ar­tik­ke­li.

Hyl­lyil­tä ja verk­ko­kau­pas­ta löy­tyy tuot­tei­ta muun mu­as­sa Aa­ri­kal­ta, Jo­ki­piin Pel­la­val­ta, La­pu­an Kan­ku­reil­ta, Paa­Pii De­sig­nil­ta ja Frant­si­lal­ta. Eh­do­ton hit­ti­tuo­te on Eh­ta by Dream Cir­cuk­sen Bert­ta-tu­ni­ka ”Sweet can­dy” -kuo­sis­sa.

– Nämä ”kark­ki­tu­ni­kat” me­ne­vät het­kes­sä ai­na kun nii­tä saa­daan. Myös pi­pot, nah­ka­hans­kat ja kau­la­lii­nat ovat vii­me ai­koi­na teh­neet hy­vin kaup­pan­sa, kun tal­vi al­koi näin ri­va­kas­ti. Sama kos­kee Lah­tis­ten huo­pa­li­pok­kai­ta ja -tos­su­ja.

Lahtisten huopalipokkaat ovat tehneet hyvin kauppansa pakkaskeleillä. Kuva: Tuija Saarinen

Lahtisten huopalipokkaat ovat tehneet hyvin kauppansa pakkaskeleillä. Kuva: Tuija Saarinen

Knuu­ti­la ei näin jou­lun al­la­kaan yl­ly­tä ku­lu­tus­juh­laan, vaan an­taa miet­ti­mi­sen ai­het­ta os­to­pää­tös­tä teh­des­sä.

– Läh­tö­koh­ta­na kan­nat­taa pi­tää sitä, et­tä os­taa vain sitä, mitä tar­vit­see. Jos ky­sees­sä on jo­kin muu kuin päi­vit­täis­tuo­te, sen pi­tää ilah­dut­taa it­seä. Se on edel­ly­tys sil­le, et­tä jo­kin tu­lee ko­vaan käyt­töön ei­kä jää esi­mer­kik­si vaa­te­kaa­pin pe­ru­koil­le.