Länsi-Suomeen yhteinen liikennestrategian toimenpideohjelma – Kasitietä halutaan kehittää älyväylänä
Satakunnan maakuntahallitus hyväksyi Länsi-Suomen liikennestrategian toimenpideohjelman kokouksessaan viime maanantaina. Toimenpideohjelman avulla Länsi-Suomen maakunnat, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Pohjanmaa, haluavat nostaa esille Lännelle tärkeitä viestejä eduskunnan liikenneinvestointien valmisteluun ja päätöksentekoon, Väylän investointi- ja suunnitteluohjelmien laadintaan sekä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitykseen.
Länsi-Suomen yhteinen toimenpideohjelma on laadittu touko-lokakuun 2023 välisenä aikana muuttuneen maailmantilanteen vuoksi kirkastamaan aikaisemman liikennestrategian toimeenpanoa.
Toimenpideohjelmasta löytyy Satakunnassa sijaitsevia ja merkitykseltään ylimaakunnallisia liikenneinvestointikohteita, joita Länsi-Suomi pyrkii yhteistyössä edistämään. Toimenpideohjelmassa tieverkon osalta nostetaan esiin esimerkiksi valtatien 2 Helsinki–Pori -välin liikenneturvallisuuden ja palvelutason parantamisen sekä valtatien 8 Turku–Oulu -tien palvelutason parantamisen ja kehittämisen älyväylänä. Sen lisäksi on tunnistettu tarve parantaa valtatien 11 Pori-Tampere -välin liikenneturvallisuutta sekä valtatien 12 Rauma-Kouvola -välin palvelutasoa ja liikenneturvallisuutta. Tampere–Lielahti–Pori/Rauma-radan välityskykyä halutaan parantaa ja tunnistetaan esimerkiksi tarveselvityksen tärkeys ratayhteydelle Pori–Niinisalo–Parkano.
Toimenpideohjelman yhteinen julkistusseminaari pidetään keskiviikkona 29. marraskuuta. Länsi-Suomen maakuntien hallitukset hyväksyvät toimenpideohjelman omissa kokouksissaan marraskuun aikana.
Länsi-Suomen maakunnissa sijaitsee tällä hetkellä noin 40 prosenttia koko Suomen ruokateollisuudesta ja huomattava osa alkutuotannosta. Alueella sijaitsee myös merkittävä määrä Suomen valmistavasta teollisuudesta, ja lähes puolet Suomen sähköstä tuotetaan Länsi-Suomessa. Tulevaisuudessa Länsi-Suomeen tulee kohdistumaan suurin osa Suomeen suunnitelluista investoinneista puhtaaseen energiaan ja vihreän sähkön tuotantoon. Sen vuoksi on koko Suomelle tärkeää, että liikennejärjestelmää kehitetään mahdollistamaan maalle tärkeiden alojen toiminta sekä alueelle suunnitellut investoinnit.
Tiesitkö tämän?
Valtatie 8:sta on tehty esiselvitys elinkeinoelämän tarpeista ja väylän älykkyyden mahdollisuuksista 2021/2022. Työn ovat toteuttaneet WSP Finland Oy:ssä tekniikan tohtori Jarkko Rantala, professori Jorma Mäntynen sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta ja Markus Pajarre.
Älytieltä tavoiteltavia asioita ovat:
• Proaktiivinen tie, joka ennakoi liikennetilanteita sekä
välittää staattista ja reaaliaikaista tietoa tien käyttäjäryhmille.
• Automaattista liikennettä tukeva infrastruktuuri.
• Liikenneturvallisuuden edistäminen, tärkeä myös raskaalle liikenteelle.
• Häiriötilanteiden hallinta: nopea tiedonkulku ja toimijoiden koordinaatio.
• Energiankulutuksen ja päästöjen vähentäminen.
• Toimitusketjujen sujuvuuden varmistaminen.
• Tiedon tuottaminen väylänpitoa ja tieomaisuuden hallintaa varten.