Pau­lii­na Vil­pak­ka

Sa­de­sää työs­ken­te­li vas­ta ava­tun Po­rin Kel­la­rin hy­väk­si ja toi en­sim­mäi­sel­lä vii­kol­la run­saas­ti vä­keä tu­tus­tu­maan uu­teen kirp­pu­to­riin. Fors­sa­lai­nen yrit­tä­jä­pa­ris­kun­ta Hei­di ja Tero Ai­rak­si­nen ovat ol­leet al­kuun päi­vit­täin hen­ki­lö­kun­tan­sa tu­ke­na vii­den­nen kirp­pu­to­rin­sa käyn­nis­ty­mis­hu­li­nois­sa. Tu­le­vai­suu­des­sa he ai­ko­vat ajel­la Po­riin ker­ran tai pari vii­kos­sa. Hei­di Ai­rak­si­nen pe­rus­ti en­sim­mäi­sen kirp­pu­to­rin­sa Fors­saan jo 18 vuot­ta sit­ten. Muut Kan­to­lan Kel­la­ri Oy:n kirp­pu­to­rit si­jait­se­vat Hä­meen­lin­nas­sa, Rii­hi­mä­el­lä ja Hy­vin­kääl­lä.

Ai­rak­si­nen ha­vain­noi, et­tä pit­kän työ­u­ran­sa ai­ka­na kirp­pu­to­ril­le tuo­ta­van ta­va­ran laa­tu on sel­väs­ti pa­ran­tu­nut ja muut­tu­nut. Enem­män kuin vin­ta­gea, tar­jol­la on yhä enem­män muo­di­kas­ta ja ajan­mu­kais­ta vaa­tet­ta. Ai­rak­si­nen myön­tää, et­tä se ker­to­nee myös ny­ky­a­jan il­mi­ös­tä: vaat­teen kier­to on ly­hy­em­pi kuin en­nen ja se lai­te­taan kirp­pu­to­ril­le no­pe­am­min.

Fredrika ja Emmi Börmanin ostoskoriin löytyi tällä kertaa kiva joululahja lapselle. Ultrapikamuotiin, varsinkin naisten vaatteisiin he ovat törmänneet kirppiksillä usein, mutta ei vielä tällä kirppiksellä.

Fredrika ja Emmi Börmanin ostoskoriin löytyi tällä kertaa kiva joululahja lapselle. Ultrapikamuotiin, varsinkin naisten vaatteisiin he ovat törmänneet kirppiksillä usein, mutta ei vielä tällä kirppiksellä.

Pa­rin vii­me vuo­den ai­ka­na myös pal­jon kri­ti­soi­tu ult­ra­pi­ka­muo­ti, eli yleen­sä kän­nyk­kä­so­vel­lus­ten kaut­ta ti­lat­ta­vat, kol­man­sis­ta mais­ta tai Kii­nas­ta tu­le­vat hal­pa­tuot­teet ovat löy­tä­neet tien­sä kirp­pu­to­reil­le. Kan­to­lan Kel­la­ri Oy:n kirp­pu­to­reil­la ult­ra­pi­ka­muo­ti ei ole vie­lä ol­lut yh­tä iso il­miö, kuin mitä se näyt­täi­si ole­van esi­mer­kik­si pää­kau­pun­ki­seu­dul­la.

– Vii­me ke­sä­nä kä­vin siel­lä kirp­pu­to­reil­la, ja näin ko­ko­nai­sia myyn­ti­pöy­tiä täyn­nä täl­lai­sis­ta verk­ko­kau­pois­ta ti­lat­tu­ja vaat­tei­ta. Sil­loin ajat­te­lin, et­tä nyt asi­aan pi­tää puut­tua meil­lä­kin, en­nen kuin sii­tä muo­dos­tuu on­gel­ma, Ai­rak­si­nen sa­noo.

Niin­pä uu­sin­ta kirp­pu­to­ria Po­riin ava­tes­sa teh­tiin sel­keä lin­jan­ve­to ja kiel­let­tiin ult­ra­pi­ka­muo­din sys­te­maat­ti­nen myy­mi­nen. Yk­sit­täi­siin tuot­tei­siin kirp­pu­to­ri ei puu­tu. Se oli­si vai­ke­aa­kin, sil­lä toi­si­naan hal­pa­vaat­tees­ta on lei­kat­tu la­put ir­ti. Ai­rak­si­nen ker­too, et­tä sii­nä mis­sä yleen­sä vaat­teen val­mis­ta­ja käy il­mi sen la­puis­ta, ult­ra­pi­ka­muo­din ta­pauk­ses­sa niis­sä voi lu­kea myös jo­tain ai­van muu­ta, ku­ten esi­mer­kik­si ”fas­hi­on”. Sik­si toi­si­naan tun­nis­ta­mi­nen täy­tyy teh­dä näp­pi­tun­tu­mal­la. Ai­rak­si­nen ku­vai­lee tun­tu­maa muo­vi­sek­si ja te­ko­kui­tui­sek­si.

Veera Wrightin ja Risto Saarisen kirppisreissulta matkaan lähti pari t-paitaa ja toppatakki. Wright ostaa suuren osan vaatteistaan kirpputoreilta. Ultrapikamuotia hän ei ole nähnyt myynnissä kauhean usein, mutta välillä kuitenkin. Itse hän ei sellaista käytä.

Veera Wrightin ja Risto Saarisen kirppisreissulta matkaan lähti pari t-paitaa ja toppatakki. Wright ostaa suuren osan vaatteistaan kirpputoreilta. Ultrapikamuotia hän ei ole nähnyt myynnissä kauhean usein, mutta välillä kuitenkin. Itse hän ei sellaista käytä.

Ylei­ses­ti ult­ra­pi­ka­muo­tia on kri­ti­soi­tu muun mu­as­sa tuot­tei­den tur­val­li­suu­des­ta, esi­mer­kik­si ih­mi­sil­le hai­tal­lis­ten ke­mi­kaa­lien käy­tös­tä vaat­teis­sa. Val­mis­ta­jia on kri­ti­soi­tu myös muun mu­as­sa len­to­rah­din epä­e­ko­lo­gi­suu­des­ta ja työn­te­ki­jöi­den huo­nois­ta olois­ta. Ai­rak­si­nen sa­noo, et­tä ult­ra­pi­ka­muo­din sys­te­maat­ti­sen myy­mi­sen kiel­tä­mi­nen on kirp­pu­to­ril­ta ar­vo­va­lin­ta.

– Ai­na maa­il­mas­sa on teh­ty sitä, et­tä os­te­taan hal­val­la ja myy­dään kal­liim­mal­la, mut­ta nämä ei­vät mie­les­tä­ni ole ne oi­ke­at ar­tik­ke­lit teh­dä sitä, hän pe­rus­te­lee.

Ai­ka­na, jol­loin uu­det hal­pa­tuot­teet pys­ty­vät kil­pai­le­maa kirp­pu­to­rien kans­sa hin­noil­la, laa­duk­kaat löy­döt ovat Ai­rak­si­sen mu­kaan nii­tä, joi­ta ih­mi­set et­si­vät kirp­pu­to­reil­ta. Niil­lä hän tar­koit­taa esi­mer­kik­si merk­ki­vaat­tei­ta ja luon­non­kui­tu­ja, joi­ta saa kirp­pu­to­reil­ta mer­kit­tä­väs­ti edul­li­sem­min kuin kau­pois­ta. Hän li­sää, et­tä myös nuo­ret mie­het ovat löy­tä­neet tien­sä kirp­pu­to­reil­le, ja mies­ten merk­ki­vaat­teil­le on nyt pal­jon ky­syn­tää.

Po­rin Kel­la­ris­sa ava­jais­vii­kon tuo­te­tar­jon­ta on ol­lut Ai­rak­si­sen mie­les­tä po­si­tii­vi­nen ko­ke­mus ja myös oh­jeis­tus ult­ra­pi­ka­muo­din suh­teen on men­nyt pe­ril­le.

– Hir­vit­tä­vän hy­vää ja laa­du­kas­ta ta­va­raa. Kau­niis­ti esil­le pan­tua ja hy­vin hin­noi­tel­tua. Näyt­tää sil­tä, et­tä ih­mi­set ovat oi­ke­as­ti miet­ti­neet mitä tuo­vat myyn­tiin. Jou­lu­na­lu­sai­kaan tuo­daan muu­ten­kin pa­rem­paa ta­va­raa, sil­lä ih­mi­set os­ta­vat pal­jon jou­lu­lah­jo­ja­kin kirp­pu­to­reil­ta.

Kirp­pu­to­rien ve­to­voi­man Ai­rak­si­nen ko­kee ala­ti li­sään­ty­vän huo­li­mat­ta sii­tä, et­tä se­cond hand-tuot­tei­den kaup­pa käy kuu­ma­na myös säh­köi­sis­sä ka­na­vis­sa.

– Kyl­lä sa­noi­sin, et­tä se on vie­lä valt­ti­kort­ti täs­sä hom­mas­sa, et­tä os­ta­ja pää­see hy­pis­te­le­mään tuo­tet­ta ja nä­ke­mään, mitä on os­ta­mas­sa.

Heidi ja Tero Airaksinen ovat olleet alkuun päivittäin henkilökuntansa tukena viidennen kirpputorinsa käynnistymishulinoissa.

Heidi ja Tero Airaksinen ovat olleet alkuun päivittäin henkilökuntansa tukena viidennen kirpputorinsa käynnistymishulinoissa.

Hei­di Ai­rak­si­sen vin­kit hy­vään kirp­pis­myyn­tiin:
– Tar­kas­te­le tuo­tet­ta ob­jek­tii­vi­ses­ti ja yri­tä unoh­taa sen tun­ne­ar­vo it­sel­le­si. Mie­ti, mitä oli­sit it­se val­mis tuot­tees­ta mak­sa­maan. Käy­te­tys­tä kan­nat­taa pyy­tää al­le puo­let uu­den hin­nas­ta.
– So­pi­va ai­ka kirp­pis­pöy­dän pi­tä­mi­seen on kes­ki­mää­rin 2-4 viik­koa. Yh­des­sä vii­kos­sa se juu­ri sa­man­tyy­li­nen ja sa­man­ko­koi­nen asi­a­kas ei ole vie­lä vält­tä­mät­tä eh­ti­nyt osua koh­dal­le.
– Muis­ta siis­ti esil­le­pa­no, älä täy­tä esi­mer­kik­si rek­kiä lii­an täy­teen. Tuo kau­den­mu­kais­ta ta­va­raa, ku­ten tal­vel­la tal­vi­vaa­tet­ta. Hyvä ta­va­ra myy, vaik­ka kirp­pu­to­rin pe­rim­mäi­ses­tä nurk­ka­pöy­däs­tä.