Ruoan ostajat ovat nyt hintatietoisia – nuorista aikuisista vain vajaa kolmannes nostaa kotimaisuuden tärkeimpien ostopäätökseen vaikuttavien asioiden joukkoon
Emmi Tilvis / STT
Kuluttajat ovat tällä hetkellä hyvin hintatietoisia. Pellervon taloustutkimus PTT:n, Luonnonvarakeskuksen ja REINU econin tutkimushankkeessa toteutetussa kuluttajakyselyssä ostokäyttäytymisessä nähdään selkeitä muutoksia ruuan hinnan nousun myötä.
Kyselyssä 72 prosenttia piti hintaa keskeisenä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä, kun taas kotimaisuuden valitsi yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä vajaa puolet. Yli 65-vuotiaista lähes kaksi kolmannesta piti kotimaisuutta tärkeänä, kun 18–34-vuotiaista sen valitsi vain vajaa kolmannes.
Vastaajat saivat valita enintään viisi tärkeintä ostopäätökseen vaikuttavaa tekijää.
Kyselyyn vastasi yli tuhat ihmistä elokuun lopussa, ja aineisto painotettiin väestöä edustavaksi. Kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat kuluttajat. Tarkastelu on rajattu ruuan ostamiseen ruokakaupasta ja vuosiin 2022–2023.
Vastaajista 40 prosenttia oli sitä mieltä, että ruoka on liian kallista suhteessa vastaajan kotitalouden tuloihin. Toisaalta 32 prosenttia vastaajista oli toista mieltä.
Noin puolella kuluttajista ruokakaupan valintaan vaikuttaa aiempaa useammin edullisemmat hinnat. Osa vastaajista koki joutuneensa tinkimään tuotteen ympäristö- tai ilmastoystävällisyydestä tai terveellisyydestä rahan säästämiseksi.
– Keskeistä on tunnistaa, missä määrin muutokset palautuvat ostovoiman kohentuessa ja missä määrin on kysymys pysyvimmistä osto- ja kulutuskäyttäytymisen muutoksista, sanoo tutkimusjohtaja Sari Forsman-Hugg PTT:stä tiedotteessa.
Hanke jatkuu vuoden 2025 loppuun. Jatkossa saadaan tarkempaa kuvaa muun muassa siitä, missä määrin kulutuksen muutokset ovat pysyviä.
Työn päärahoittajana on Maatilatalouden kehittämisrahasto Makera. Lisäksi rahoittajia ovat Elintarviketeollisuusliitto ETL, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Päivittäistavarakauppa PTY ry.