Alussa se oli hienoa, sitten vaan työtä
– Paluu Amerikan moottoriteiltä Raumalle oli pieni kulttuurishokki, myöntää Jari Holopainen.
Ari Anteroinen
Jari Holopainen, 66, ajaa Rauman Gyytin bussin varikolle, tankkaa vähän AD Blueta, pesee tuulilasin ja ajaa auton odottamaan seuraavaa kuskia. Työvuoro koostuu paikallisliikenteen ajoista ja koululuiskuljetuksista.
– Eilen kävin pari kertaa Porissa. Joskus käyn neljäkin kertaa päivässä, se jo vähän puuduttaa, Holopainen sanoo.
Huoltamon pöydässä mies kertoo, että on sitä muuallakin sompailtu.
Holopainen vietti elämästään noin 28 vuotta USA:ssa ja ajoi aikanaan rekkaa nelisen vuotta.
– Siellä oli työajat vähän eri luokkaa, mitä täällä. Kun täysin levänneenä lähdet ajoon, käynnistyy 14 tunnin ikkuna, jonka aikana saat ajaa 11 tuntia. 14 tunnin aikana saat jakaa päivän mielesi mukaan. Mutta 14 tunnin jälkeen pitää olla 10 tunnin tauko. Sitten aukeaa taas liikkeellelähdöstä uusi 14 tunnin ikkuna, Holopainen avaa.
– Viikossa saa seitsemän päivän aikana tehdä 70 tuntia töitä. Sen jälkeen on 34 tunnin tauko.
Yhdysvalloissa yleisin nopeusrajoitus moottoriteillä on 65 mailia tunnissa, eli noin 105 kilometriä tunnissa.
– Toisaalta jossain Nevadassa, missä ei näy taloja tai edes puita, saavat kaikki ajaa sataakolmeakymppiä, Holopainen kertoo.
– Eräs tutkimus kertoi, että vähemmän tulee onnettomuuksia, kun kaikilla on sama nopeus. Tulee vähemmän yllättäviä tilanteita.
Elokuvissa ja sarjoissa rekkakuskien elämää romantisoidaan ja aurinko paistaa aina. Todellisuus taitaa olla toisenlaista?
– Kyllä se ihan työtä on. Toki hienoja maisemia on kiva katsoa ensimmäisellä, toisella ja ehkä kolmannellakin kerralla, kun ajelee jossain Kalliovuorilla. Mutta puolet ajasta on pimeää, Holopainen hymähtää.
Monenlaista keliäkin on saanut kokea.
– Jostain Kaliforniasta lähdettäessä oli reilusti lämmintä. Kun pääsimme vähän ylemmäs, oli jo 13 astetta pakkasta. Tämä saman päivän aikana. Ja sitten esimerkiksi Wyomingissa moottoritie nousee 2 000 metriin. Kerran tie laitettiin poikki lumimyrskyn takia. Kaveri tiesi oikotien, jonka olosuhteet alamäessä olivat järkyttävät. Tie oli jäässä ja autoa ei olisi saanut pysäytettyä, jos olisi pitänyt. Mentiin niin hiljaa alas kuin uskallettiin. Liian hiljaa ajaessa rekka lähtisi luisuun.
Suomessa näytettiin taannoin realitysarjaa Rahdinmetsästäjät, jossa seurattiin suomalaisten rekkakuskien elämää Pohjois-Amerikassa. Sarjassa näkyi myös Holopaiselle tuttuja kasvoja.
– Siinä seurattiin seitsemää henkilöä, joista neljä tunnen henkilökohtaisesti. Ihan mielelläni seurasin ohjelmaa, vaikka ei se mielestäni ollut ihan todenperäinen. Aina oli kaunis ilma ja ongelmista selvittiin mukavasti.
Nyt Holopainen istuu bussin ratissa Suomessa. Mikä toi takaisin?
– Työ oli Amerikassa sellaista, että haettiin täysi kärry jostain ja ajettiin se jonnekin. Sieltä uusi kärry perään. Alussa se oli hienoa, sitten vaan työtä, Holopainen vastaa.
Työhön ei kuulunut lastaamista, saati muuta liikuntaa. Vain ajoa ja lepoa.
– Terveys oli yksi syy, miksi tulin takaisin.
Holopainen on nykytilanteeseen tyytyväinen.
– Ensin tein täällä jakeluhommia pakettiautolla. Olihan paluu vähän kulttuurishokki, vaikka täällä olin välillä käynytkin, Holopainen tunnustaa.