Paukkupakkaset tuovat aina autokorjaamoille asiakkaita
Uusi auto voi jättää tien päälle siinä, missä vanhakin, jos huoltoja ei hoideta ajallaan.
ASKO TANHUANPÄÄ
Raumalla vuodesta 1966 lähtien toimineen Auto-Korsman Oy:n yrittäjä Hannu Korsman hymähtää kysymykselle siitä, onko uusi auto kovilla pakkasilla varmempi vaihtoehto kuin vanhempi lajitoverinsa. Korsman sanoo vuosikymmenten kokemuksella, että uusi menopeli voi jättää tielle siinä, missä vanhakin, jos huoltoja ei tehdä ajallaan. Autokorjaamoille paukkupakkaset tietävät hänen mukaansa aina kovia kiireitä.
– Takavuosina autoihin suositeltiin erityistä talvihuoltoa, missä käytiin läpi niin öljyt, nesteet kuin suodattimetkin ja se sama pätee edelleenkin. Jos esimerkiksi akun ja polttoainesuodattimen kunnon viitsii tarkastuttaa säännöllisesti, vähenee riski tien päälle jäämisestä kummasti. Eikä kysymys ole edes isoista rahoista, polttoainesuodattimenkin hinta on jossain 20 ja 150 euron välillä, Korsman kertoo.
– Nykyautojen huoltovälit saattavat olla jopa 40 000 kilometriä, mutta se ei estä ottamasta järkeä käteen jo aikaisemmin. Kysymys on niin pitkästä matkasta, että esimerkiksi öljyt ovat niillä huoltoväleillä loppuvaiheessa jo aika tavalla mustaa tavaraa, hän tietää.
Yksinkertaisimpiin toimenpiteisiin pakkasilla kuuluu Hannu Korsmania suoraan siteeraten ”auton naaman peittäminen” esimerkiksi pahvilla. Näin toimimalla vältytään kylmän ilman menemisestä suoraan koneeseen ja edelleen vedon loppumiselta.
– Yksi tämän päivän suurista ongelmista pakkasia ajatellen on dieselin lisäaineena käytettävä urea, joka tuppaa jäätymään vähän turhan helposti. Ja jos sen takia tulee remonttia, on hintalappukin yleensä aika iso.
– Talvella myös käsijarrun toiminta kannattaa tarkastaa säännöllisesti ja jos käytössä on lohkolämmitin, se on hyvä pistää päälle jo muutaman asteen pakkasella, viimeistään viidessä asteessa. Samoin on hyvä käyttää webastoa, jos autosta sellainen löytyy, Korsman muistuttaa.
– Niin oudolta kuin se saattaa Suomen kaltaisessa pohjoisessa maassa tuntuakin, niin ikäväkseni joudun sanomaan, että ihmiset eivät osaa varautua talveen, ihmettelee Korsman.
Auton mekaanisten osien ja nesteiden ohella on autosta tarkastettava talven lähestyessä myös renkaiden kunto. Hannu Korsman sanoo suoraan, että ainoa paikka vanhoille kuivuneille renkaille on rengasliikkeen roskalava, josta ne toimitetaan edelleen eteenpäin.
– Jos rengas on liian vanha, sen pito on olematon, vaikka nastoja olisikin vielä jäljellä. painottaa Korsman.
Sähköautoista Korsman ei halua pitkästä ammattikokemuksestaan huolimatta sanoa mitään, tai ehkä juuri siinä kokemuksessa onkin syy hiljaisuuteen.
– Meille tulee säännöllisesti sähköautoja, jotka eivät omistajan mukaan lämpene mihinkään. Ei siihen osaa juuri mitään muuta sanoa kuin kehottaa kääntymään maahantuojan puoleen.