Di­gi­taa­li­sia in­no­vaa­ti­oi­ta, ener­gi­a­te­hok­kuut­ta ja har­kit­tua ti­lan­käyt­töä. Tätä kaik­kea voi par­haim­mil­laan ol­la ny­ky­ai­kai­ses­ti va­rus­tel­tu keit­tiö. Se on suo­ma­lai­sen ko­din sy­dän, jos­sa ele­tään juh­laa ja ar­kea.

Po­rin Keit­ti­ö­maa­il­man Piia Pih­la­ja­mä­ki tie­tää, et­tä keit­ti­ön han­kin­ta on iso asia, jo­hon voi liit­tyä suu­ria tun­tei­ta. Hän on to­dis­ta­nut asi­ak­kaan lii­kut­tu­van kyy­ne­liin näh­des­sään en­sim­mäi­sen ha­vain­ne­ku­van uu­des­ta keit­ti­ös­tään.

Pii­an sekä kol­le­goi­den­sa Timo Säk­ki­lä ja Je­le­na Pel­to­nie­men jo­ka­päi­väis­tä työ­tä on teh­dä keit­tiö-unel­mis­ta tot­ta. Po­rin Keit­ti­ö­maa­il­mas­sa kyp­sy­tel­lään jo­kais­ta koh­det­ta huo­lel­la ja am­mat­ti­tai­dol­la. Suun­nit­te­li­jat ovat myös kou­lu­tet­tu­ja si­sus­tu­sa­lan am­mat­ti­lai­sia.

- Liik­keel­le läh­de­tään asi­ak­kaan tar­pei­den kar­toit­ta­mi­ses­ta: mit­kä ovat ny­kyi­sen keit­ti­ön on­gel­ma­koh­dat ja mitä uu­del­ta keit­ti­öl­tä ha­lu­taan. On hyvä tie­tää mah­dol­li­sim­man yk­si­tyis­koh­tai­ses­ti, mi­ten per­he keit­ti­ö­tä käyt­tää, ja mil­lais­ta ar­kea he siel­lä elä­vät, Piia ja Je­le­na sa­no­vat.

Nai­set roh­kai­se­vat asi­ak­kai­taan hi­o­maan uu­des­ta keit­ti­ös­tä heti ker­ral­la ti­man­tin. Uu­si keit­tiö kun han­ki­taan kes­ki­mää­rin vain ker­ran tai kah­des­ti elä­mäs­sä.

Keit­ti­ö­maa­il­ma on koon­nut tren­dik­kää­seen vä­ri­pa­let­tiin­sa suo­ma­lai­sen luon­non ins­pi­roi­mia rau­hal­li­sia ja har­mo­ni­sia sä­vy­jä. Keit­ti­ön kaa­pis­to­ja saa esi­mer­kik­si us­van, ha­vun, sam­ma­leen ja uk­ko­sen sä­vyis­sä.

Ny­ky­ai­ka­na keit­ti­ös­tä on tul­lut ene­ne­vis­sä mää­rin osa yh­tä suur­ta oles­ke­lu­ti­laa, joka ra­ken­ne­taan si­sus­ta­mi­sen eh­doil­la ko­ko­nai­suu­teen so­pi­vak­si.

- Lii­kaa ei kui­ten­kaan kan­na­ta juut­tua sii­hen, mikä on nyt in. Ei ole ole­mas­sa yh­tä oi­ke­aa ta­paa teh­dä keit­ti­ö­tä, vaan jo­kai­sel­le teh­dään sii­tä oman nä­köi­sen­sä, Piia ja Je­le­na opas­ta­vat.

Po­rin Keit­ti­ö­maa­il­mas­sa uu­sim­pia keit­tiö-in­no­vaa­ti­oi­ta pää­see kos­ket­te­le­maan ja ko­kei­le­maan käy­tän­nös­sä. Tech Lab osas­tol­la voi ih­me­tel­lä muun mu­as­sa uu­sim­pia säh­köi­siä rat­kai­su­ja, ku­ten UR­BAN-kul­ma­me­ka­nis­mia ja FOUND-kaap­pia. Yrt­ti­laa­tik­ko nos­taa hy­myn huu­lil­le ja lo­put­to­mal­ta tun­tu­va säi­ly­tys­ti­la häm­mäs­tyt­tää.

- Me myym­me hy­viä keit­ti­öi­tä. Niil­le omi­nai­nen piir­re on se, et­tä käyt­tä­jän ar­kea hel­po­te­taan eri ta­voin. Oli sit­ten ky­sy­mys älyk­käis­tä ko­din­ko­neis­ta tai in­no­va­tii­vi­sis­ta me­ka­nis­meis­ta, sa­noo kaup­pi­as Timo Säk­ki­lä.

Keit­ti­ö­maa­il­man tuo­te­merk­kei­hin kuu­lu­vat tren­dik­käät A la Car­te keit­ti­öt, sekä ajat­to­mat, kar­ta­no­tyy­li­set Pet­ra keit­ti­öt. Tuot­teet val­mis­te­taan suo­ma­lai­se­na työ­nä Nas­to­las­sa. Mit­ta­tar­kat ka­lus­teet koo­taan val­miik­si teh­taal­la, ja asi­a­kas saa nii­hin koko käyt­töi­än kat­ta­van ta­kuun.

Piia ja kol­le­gat ovat asi­ak­kai­den­sa tu­ke­na en­sim­mäi­sis­tä ide­oin­ti­pa­la­ve­reis­ta ai­na sii­hen pis­tee­seen as­ti, kun­nes uu­si keit­tiö on val­mis. Jäl­ki­kä­teen he mie­lel­lään myös pii­pah­ta­vat pai­kan pääl­lä ihas­te­le­mas­sa työn tu­lok­sia. Hyvä sana kii­rii pus­ka­ra­di­os­sa no­pe­as­ti, ja pian Po­rin Keit­ti­ö­maa­il­mas­sa on taas uu­si unel­mien keit­tiö suun­nit­teil­la.