Pori Jaz­zin asi­ak­kais­ta 60 pro­sent­tia tu­lee muu­al­ta kuin Sa­ta­kun­nas­ta, ja se te­kee Jaz­zeis­ta poik­keuk­sel­li­sen, vuo­sit­tai­sen Po­ris­sa jär­jes­tet­tä­vän suur­ta­pah­tu­man. Jaz­zeil­la pi­täi­si ol­la ai­na jo­tain niin ai­nut­laa­tuis­ta et­tä suu­ret mas­sat läh­te­vät myös muu­al­ta Suo­mes­ta Po­riin. Tätä ky­sy­mys­tä pi­tää al­kaa työs­tää.

Huo­no sää on ai­na ul­koil­ma­ta­pah­tu­mien suu­ri ris­ki. Pori Jazz-fes­ti­vaa­li elää asi­a­kas­kun­tan­sa vuok­si myös kes­kel­lä ko­vaa kan­sain­vä­lis­tä ja ko­ti­mais­ta kil­pai­lu­ti­lan­net­ta. USA:ssa ele­tään pa­ras­ta ai­kaa fes­ti­vaa­lien buu­mia. Si­ten yh­dys­val­ta­lai­sil­la ni­mek­käil­lä ar­tis­teil­la on va­li­ta myös ko­ti­maas­sa, mis­sä esiin­tyä. Jos he läh­te­vät kier­tu­eel­le Eu­roop­paan, keik­ka­hin­nan voi mää­ri­tel­lä ko­ti­maan ta­son mu­kaan. Kesä on muu­al­la­kin Eu­roo­pas­sa fes­ti­vaa­lien ai­kaa. On lo­gis­ti­ses­ti eri asia siir­tyä Kes­ki-Eu­roo­pas­sa tun­nis­sa mil­joo­na­kau­pun­gis­ta toi­seen kuin teh­dä pis­to­keik­ka Po­riin, jos­ta ne ei­vät ny­ky­maa­il­mas­sa enää jat­ku Suo­mes­ta itään.

Myös ko­ti­mai­nen kil­pai­lu­ti­lan­ne on ki­ris­ty­nyt. Vii­me vii­kon­lop­pu­na jär­jes­tet­tiin mui­ta­kin fes­ti­vaa­le­ja: Tu­rus­sa Slot-fes­ti­vaa­li, Tam­pe­reel­la Tam­mer­fest ja Sei­nä­jo­el­la Vauh­ti­a­jot. Li­säk­si yk­si Suo­men suo­si­tuim­mis­ta yh­ty­eis­tä eli Ha­loo Hel­sin­ki esiin­tyi Lai­ti­las­sa Kar­ju­roc­kis­sa. Vii­me vuon­na Jaz­zien isot ni­met eli Tom Jo­nes, Sam Smith ja Rob­bie Wil­li­ams toi­vat Kir­ju­rin­luo­toon yli 60 000 kä­vi­jää. Tänä vuon­na vas­taa­va luku oli 32 000. Vaik­ka vii­me vuo­si oli kä­vi­jä­mää­rän osal­ta me­nes­tys, ta­lou­del­li­ses­ti se oli ras­kas. Ylen tie­to­jen mu­kaan Jazz te­ki­si vii­me ti­li­kau­del­ta yli 300 000 eu­ron tap­pi­on. Jär­jes­tä­jän nä­kö­kul­mas­ta ti­lan­ne on vai­kea. En­nä­ty­sy­lei­söl­lä­kään ei ky­e­tä kus­tan­ta­maan su­per­täh­tien keik­ka­palk­ki­oi­ta ja kal­lis­ta tuo­tan­toa, ja toi­saal­ta ylei­sö ha­lu­ai­si su­per­kat­tauk­sen vuo­des­ta toi­seen.

Pori Jaz­zin yh­tey­des­sä mai­nin­taan usein Jyr­ki Kan­kaan nimi. Se maa­il­ma, jos­sa Kan­gas va­ra­si suo­raan omil­la kon­tak­teil­laan Po­riin ar­tis­te­ja on va­li­tet­ta­vas­ti men­nyt. Nyt toi­mi­taan toi­sin. Mut­ta kon­tak­tien li­säk­si Kan­gas tun­net­tiin vi­si­o­nää­ri­nä, hän oli avoin uu­del­le. Sitä asen­net­ta tar­vi­taan nyt­kin. Jo­tain uut­ta on teh­tä­vä jär­ke­vän bud­je­tin raa­meis­sa, jot­ta fes­ti­vaa­lin kiin­nos­tus on kan­sal­li­ses­ti suur­ta. Esi­mer­kik­si Hel­sin­gin Flow -fes­ti­vaa­leil­la on mu­sii­kin li­säk­si tar­jol­la myös kor­ke­a­ta­sois­ta tai­de- ja pu­he­oh­jel­maa. Se on yk­si mah­dol­li­nen pol­ku, kun Po­rin tai­de­mu­se­o­kin avau­tuu en­si ke­säk­si.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja