Kaunistola: Nyt on Pori–Tampere-valtatien kehittämisen aika
On aika saada myös valtatie 11 kehitystoimenpiteiden piiriin. Tie on jäänyt auttamatta taka-alalle viimeisen 30 vuoden aikana. Uuden turvallisuustilanteen, kuten Suomen Nato-jäsenyyden ja Satakunnan kasvu useiden, esimerkiksi vihreän siirtymän hankkeiden myötä, valtatie 11 on entistä tärkeämpi sekä huoltovarmuuden kannalta että väylänä satamiin. Tie kokoaa myös merkittävästi sisä-Suomen ja rannikon välistä liikennettä. Lisääntynyt raskas liikenne vaikuttaa henkilöliikenteen sujuvuuteen ja tämä puolestaan työmatkapendelöintiin Porin ja Tampereen välillä.
Tiellä on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia viime vuosina, joista huomattavan monessa on kyse eläinonnettomuuksista. Siksi keskeisiä tien parannuskohteita ovat muun muassa valaistuksen kehittäminen ja riista-aitojen lisääminen. Näiden lisäksi Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen parantaminen on olennaisen tärkeää, jotta HCT kuljetukset ja myös raskaammat erikoiskuljetukset pystyisivät käyttämään reittiä, eivätkä joutuisi kiertämään Vaasan kautta. Tähän projektiin on olemassa valmis tiesuunnitelma ja kustannusarvio 12M€.
Lisäksi Murhasaari–Mustikkakangas-osuudelle on suunnitteilla keskikaiteellinen ohituskaista Porin suuntaan sekä risteysjärjestelyjä, jotka parantavat turvallisuutta ja raskaan liikenteen sujuvuutta, tässä kustannusarvio on 10 M€.
Kehittämistyössä on aina myös kyse siitä, että kuljetukset toimisivat ympäristöystävällisemmin eli mahdollisimman vähäisin päästöin ja kustannustehokkaasti. Kun sama tavaramäärä kulkee pienemmällä ajoneuvomäärällä vaikuttaa se myös turvallisuuteen. On tärkeää tunnistaa myös valtatien 11 osalta tällaiset ongelmakohdat, jotka vaikuttavat monin tavoin juuri niihin seikkoihin, joita haluamme parantaa ja jotka hyödyttävät kaikkia.
Viime viikolla valtatie 11 varren kansanedustajien yhteinen edunvalvontaryhmä järjestäytyi eduskunnassa. Ryhmän tavoitteena on edistää Nokian ja Porin välisen valtatien monipuolista kehittämistä erityisesti liikennöitävyyden ja turvallisuuden osalta. Ryhmän kansanedustajat tekevät yhteistyötä vuoden 2022 lopulla aloittaneen kuntien ja maakuntien yhteisen edunvalvontaryhmän kanssa. Yhteistyön pitää olla saumatonta myös kauppakamarien ja ELY-keskusten kanssa. Kun saadaan alulle yhteinen tekemisen meininki niin saadaan myös tuloksia. Orpon hallitus on linjannut, tällä hallituskaudella eurot kohdistetaan kansalaisten ja elinkeinoelämän kannalta tärkeisiin väylähankkeisiin ja korjausvelan purkuun kaikkialla Suomessa.
Mari Kaunistola
VT 11 edunvalvontatyöryhmän pj. ja kansanedustaja (kok.)