Suo­mes­sa jo­kai­nen pää­see kou­luun ja jat­ko-opin­toi­hin. Väy­lä oman elä­män eri mah­dol­li­suuk­sil­le on au­ki. Täs­sä yk­si syy ol­la on­nel­li­nen suo­ma­lai­nen, sil­lä maa­il­mas­sa on täl­lä­kin het­kel­lä Uni­ce­fin mu­kaan esi­mer­kik­si 129 mil­joo­naa tyt­töä, jot­ka ei­vät käy kou­lua.

Sa­ta­kun­nas­sa kes­kus­tel­laan ak­tii­vi­ses­ti omas­ta yli­o­pis­tos­ta. Se on meil­le tär­keim­piä edun­val­von­nan koh­tei­ta. Meil­lä on jo ole­mas­sa ole­vas­sa ra­ken­tees­sa mo­nia me­nes­ty­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia. Hyvä yh­teis­työ sekä Sam­kin ja Yli­o­pis­to­kes­kuk­sen, et­tä Win­no­van ja Sa­ta­e­dun vä­lil­lä luo on­nis­tu­nei­ta opin­pol­ku­ja ja aut­taa vas­taa­maan maa­kun­nan yri­tys­ten tar­pei­siin. Tätä ke­hi­tys­työ­tä tu­lee myös jat­kaa.

Men­neen lu­ku­kau­den ai­ka­na on pu­hut­tu pal­jon op­pi­lai­den tai­dois­ta. Op­pi­joi­ta on mo­nen­lai­sia ja näin ol­len myös ta­vat op­pia pi­tää so­vit­taa omien omi­nai­suuk­sien mu­kaan. Huo­li­mat­ta maa­il­man muu­tok­ses­ta, joka haas­taa mei­tä oli­si hie­noa kuul­la myös niis­tä ar­jen ilois­ta ja on­nis­tu­mi­sis­ta, jois­ta jo­kai­sen op­pi­jan päi­vä koos­tuu. Teh­tä­viin on löy­ty­nyt rat­kai­su ja ko­kei­siin on lu­et­tu. Opet­ta­ja on ke­hu­nut, aut­ta­nut ja kas­vat­ta­nut. Vart­tu­neem­mat opis­ke­li­jat saa­vat tut­kin­to­jaan val­miik­si ja as­tu­vat yh­teis­kun­nan jä­se­nik­si ja työ­e­lä­mään kan­ta­maan vas­tuu­ta. Kun on suun­ni­tel­lut opin­ton­sa, teh­nyt lu­jas­ti töi­tä ja val­mis­tuu, on sii­tä syy­tä iloi­ta ja ol­la yl­peä.

Yh­teis­kun­ta­na mei­dän tu­lee toi­mia niin, et­tä kou­lu­tus ja työn­te­ko kan­nat­taa ai­na. Ih­mi­nen ha­lu­aa op­pia, ol­la ute­li­as ja teh­dä asi­oi­ta. Sik­si jo­kai­nen het­ki, jon­ka käy­täm­me kou­lu­tuk­seen, min­kä ikäi­se­nä tai mil­lä ta­val­la ta­han­sa on lah­ja meil­le it­sel­lem­me. Sen li­säk­si pys­tym­me käyt­tä­mään op­pi­maam­me myös mui­den hy­väk­si. Kou­lu­tu­sas­teen saa­mi­nen kor­ke­am­mak­si myös Sa­ta­kun­nas­sa vaa­tii nuor­ten kan­nus­ta­mis­ta ja mah­dol­li­suut­ta haa­vei­siin. Kou­lu­tus vai­kut­taa ko­ko­nais­val­tai­ses­ti elä­mään: ter­veel­li­siin elä­män­ta­poi­hin, sii­hen kuin­ka hy­vin voim­me ja sii­hen, kuin­ka hy­vin hah­mo­tam­me maa­il­man, jon­ka osa­na eläm­me. Ym­mär­rys­tä ja nä­ke­mys­tä ei voi op­pia vain net­tiä lu­ke­mal­la, te­ko­ä­ly ei osaa ker­toa meil­le mis­tä syn­tyy em­pa­tia tois­ta koh­taan. Uu­si tek­no­lo­gia luo meil­le val­ta­vas­ti mah­dol­li­suuk­sia myös op­pi­mi­ses­sa, mut­ta se et­tä osaam­me aja­tel­la it­se on sil­ti kaik­kein tär­kein tai­to.

Al­ka­neen ke­sä­kuun myö­tä on­nit­te­lut kai­kil­le opin­ton­sa täl­lä erää pää­tök­seen saa­neil­le ja hy­vän lo­man toi­vo­tuk­set sekä op­pi­lail­le et­tä opet­ta­jil­le. Jo­kai­nen on an­sain­nut oman het­ken­sä lai­tu­rin no­kas­sa, ke­säi­sel­lä nii­tyl­lä tai jää­te­lö­ki­os­kil­la.

Mari Kau­nis­to­la

kan­sa­ne­dus­ta­ja (kok.)

Pori