Kustannusten kasvu ja mainosmyynnin lasku rasittivat Sanomaa, alkuvuoden tappiot syvenivät
Iiro-Matti Nieminen / STT
Mediayhtiö Sanoman ensimmäisen vuosineljänneksen tulos painui selvästi tappiolliseksi, mikä johtui muun muassa kustannusten kasvusta sekä Learningin eli oppimateriaaliyksikön tuloksen kausiluonteisuudesta. Suomen medialiiketoiminnoissa tulosta heikensi myös laskenut mainosmyynti.
Sanoman tammi-maaliskuun operatiivinen liiketulos ilman hankintamenojen poistoja oli 31 miljoonaa euroa tappiollinen. Vuotta aiemmin vastaava tulos oli 10 miljoonaa euroa tappiolla.
Toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan vuosi alkoi odotusten mukaisesti.
– Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Learningin liikevaihto on aina kausiluonteisesti pieni ja huippusesonkiin tähtäävien myynti- ja markkinointipanostusten samalla lisääntyessä tulos tappiollinen, Duinhoven sanoo osavuosikatsauksessa.
Sanoma laajensi viime vuonna oppimateriaaliliiketoimintaansa yritysostoilla Italiassa ja Saksassa. Duinhovenin mukaan Italiassa tehty yritysosto on lisännyt Sanoman liiketoiminnan kausivaihtelua, minkä seurauksena ensimmäisestä vuosineljänneksestä on tullut entistä tappiollisempi.
– Olemme nostaneet myyntihintojamme, minkä suurimmat positiiviset vaikutukset alkavat näkyä kolmannesta vuosineljänneksestä alkaen, ja pyrimme toiminnallamme hallitsemaan kustannuksia koko liiketoiminnassamme.
Konsernin liikevaihto kasvoi kolme prosenttia vertailukaudesta ja oli 218 miljoonaa euroa.
Sanoma pitää kuluvan vuoden tulosnäkymänsä ennallaan. Sanoma ennakoi koko vuoden liikevaihtonsa olevan 1,35–1,4 miljardia euroa. Operatiivisen liiketuloksen ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan 150–180 miljoonaa euroa voitollinen.
Sanoma on ollut alkuvuonna kurssiluisussa Helsingin pörssissä. Osakkeen arvosta on sulanut noin viidennes vuodenvaihteen jälkeen.
Sanoma on STT:n pääomistaja.
-----
Juttua on korjattu kello 10.04: Duinhovenin sitaatti korjattu oikeaksi muotoon "Olemme nostaneet myyntihintojamme", se oli tekstissä aiemmin virheellisessä muodossa "Olemme lisänneet myyntihintojamme".