Kauden päättävä Jonttu Rajala esittelee kisakalustonsa Porissa lauantaina – makkaratarjoilu tietty kuuluu kuvaan
Rajala sanoo, että hän toivoo sydämestään sähkömoottoreiden pysyvän poissa hänen ajamistaan autosarjoista.
Jukka Silvast
Porilainen Joni-Pekka "Jonttu" Rajala on autourheilun yksi keulakuvista Suomessa – 59 SM-mitalin mies. Intoa on yhä, vaikka hetkeksi lauantain jälkeen autot nostetaan pukille ja mietitään uusia virityksiä.
– On niihin autoihin mahdollisuus lisätä tehoja, hän tietää jo urakan suunnan.
Ulkomaille mies mielii. Rahoittajia on jo koossakin. Lauantainen avoin tutustumistapahtuma muuttuu illalla 120–130 hengen yksityistilaisuudeksi. Kausi päätetään siihen.
Kello 12–14 Tavaratiellä Rajala itse on valmis kertomaan kalustostaan kaikelle kansalle.
– Päätettiin huipentaa kulunut kausi tänä vuonna vähän näkyvämmin ja tuoda tiimin koko kilpailukalusto rallicross- ja JM-ajokeista karting- ja crosskartluokkien autoihin kerralla kaikkien nähtäväksi ja samalla tuoda tutuksi myös autourheilun junioritoimintaa, mestari sanoo.
Lauantai Tavaratie 4:ssä on siten erilainen, että hän esittelee kiinnostuneille kahdeksan kilpa-autoa, joilla tiimi on kisannut kauden aikana eri autourheilusarjoissa. Päivään kuuluu myös Matti Alamäen simulaattori, ja purtavaa makkarasta alkaen.
Tilaisuus on kädenojennus myös yhteistyökumppaneille, joiden kanssa sopimuksia on rakennettu jo tulevaa kautta varten.
Rallicross kuuluu ensi kauden ohjelmaan. Yhteislähdöt ovat hänen mukaansa ajon suola – mies miestä vastaan. Siinä jyvät erottuvat akanoista.
– Aion ajaa 4-5 luokassa kilpaa ulkomailla tulevalla kaudella, tiivistää porilainen viime vuoden Vuoden autourheilijana palkittu.
Sähkö tulee siviilipuolen autoihin voimalinjaksi vauhdilla. Rajala sanoo painokkaasti, että sähkömoottori saisi pysyä hänen edustamistaan autosarjoista poissa. Bensiinin tuoksu tekee lajista mielekkään.
Tänä vuonna hän saavutti kolme SM-hopeamitalia ja rallicrossin Pohjois-Euroopan RallyX Nordic -sarjan hopeatilan.