Ras­kaan lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­nen näyt­tää ny­ky­tek­nii­kan va­los­sa to­del­la haas­ta­val­ta, kos­ka kul­je­tus­ka­lus­to on suur­ta, mat­kat pit­kiä ja ajo­rei­tit vaih­te­le­via. Ras­kaal­le lii­ken­teel­le so­vel­tu­via puh­tai­ta käyt­tö­voi­ma­vaih­to­eh­to­ja on­kin usei­ta; säh­kön rin­nal­la kes­kei­sim­pi­nä muun mu­as­sa bio- ja syn­teet­ti­nen kaa­su ja uu­siu­tu­va die­sel sekä vety.

– Bi­o­kaa­su on var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to ta­va­ra­lii­ken­teen kes­tä­väk­si käyt­tö­voi­mak­si eri­tyi­ses­ti ras­kais­sa kul­je­tuk­sis­sa, jois­sa säh­köis­ty­mi­nen ei ole re­a­lis­mia ny­kyi­sen ak­ku­tek­nii­kan ra­joit­tei­den vuok­si. Suo­mes­sa on mo­nes­ta muus­ta EU-maas­ta poi­ke­ten omaa bi­o­kaa­sun tuo­tan­toa, jos­sa on myös kas­vu­po­ten­ti­aa­lia, sa­noo SKA­Lin toi­mi­tus­joh­ta­ja Ans­si Ku­ja­la.

Ku­ja­lan mu­kaan die­sel tu­lee ole­maan vie­lä pit­kään pää­a­si­al­li­nen käyt­tö­voi­ma.

– Ra­port­tim­me käyt­tö­voi­ma­en­nus­te an­taa sel­ke­än ku­van sii­tä, kuin­ka hi­taas­ta muu­tok­ses­ta on kyse. Ke­vy­em­mäs­sä kul­je­tus­ka­lus­tos­sa säh­kö syr­jäyt­tää pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä die­se­liä, mut­ta ras­kaam­mas­sa ka­lus­tos­sa on vah­vem­pi roo­li muil­la käyt­tö­voi­mil­la, ku­ten nes­tey­te­tyl­lä bi­o­kaa­sul­la ja myö­hem­min mah­dol­li­ses­ti ve­ty­tek­nii­kal­la.

Ta­va­ra­lii­ken­tees­sä käyt­tö­voi­ma­mur­rok­sen vai­ku­tuk­set ulot­tu­vat hy­vin laa­jal­le. Mur­ros kos­ket­taa lo­gis­tiik­ka­ket­ju­ja ko­ko­nais­val­tai­ses­ti.

– Kul­je­tus­ka­lus­ton säh­köis­ty­mi­nen muut­taa koko kul­jet­ta­mi­sen ku­lu­ra­ken­net­ta ja vai­kut­taa kul­je­tus­ten suun­nit­te­luun sekä ai­ka­tau­lut­ta­mi­seen, to­te­aa SKA­Lin yh­teis­kun­ta­suh­tei­den pääl­lik­kö Jan­ne Kojo.

SKA­Lin ar­vi­on mu­kaan säh­kö voi 2020-lu­vun lop­pua koh­den ol­la re­a­lis­ti­sem­pi käyt­tö­voi­ma­vaih­to­eh­to yhä use­am­mas­sa kul­je­tus­teh­tä­väs­sä läh­tien ke­vyim­mis­tä ja­ke­lu­kul­je­tuk­sis­ta ja ede­ten sään­nöl­li­siä reit­te­jä kul­ke­viin run­ko­kul­je­tuk­siin. Ak­ku­tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­ses­tä riip­puu, mil­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia säh­köl­lä on ras­kaam­mis­sa ajo­neu­vo­yh­dis­tel­mis­sä.

– Ak­ku­tek­no­lo­gi­an ke­hi­tys vai­kut­taa kes­kei­ses­ti myös sii­hen, tu­lee­ko ve­dys­tä suo­raan yk­si ras­kaim­man lii­ken­teen käyt­tö­voi­ma vai on­ko ve­dyn ja ve­ty­ta­lou­den roo­li enem­män koko säh­kö­jär­jes­tel­män ta­sa­pai­not­ta­ja­na, sa­noo Kojo.

– Ak­ku­tek­nii­kan aset­ta­mien ra­joit­tei­den vuok­si ta­va­ra­lii­ken­tees­sä tar­vi­taan kui­ten­kin usei­ta eri käyt­tö­voi­mia. Jos la­taus pys­ty­tään jär­jes­tä­mään te­hok­kaal­la ta­val­la, on suo­ra säh­kö­e­ner­gia useim­mi­ten te­hok­kain vaih­to­eh­to, hän jat­kaa.

Ta­va­ra­lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­ses­sä kes­kei­nen ky­sy­mys on te­ho­kas la­tau­sinf­ra eli se, mis­sä säh­köis­ty­vää kul­je­tus­ka­lus­toa la­da­taan. Täl­lä het­kel­lä jul­ki­nen la­tau­sinf­ra on tar­jol­la käy­tän­nös­sä vain hen­ki­lö­au­to­ka­lus­tol­le. Nä­em­me tu­le­vai­suu­des­sa to­den­nä­köi­ses­ti hy­vin mo­ni­nai­sia la­taus­paik­ko­ja. Yri­tys­ten omien ti­lo­jen ohel­la la­taus voi ta­pah­tua ter­mi­naa­leis­sa sekä tien pääl­lä pi­ka­la­taus­pis­teis­sä.

– Joka ta­pauk­ses­sa tar­vi­taan mer­kit­tä­viä pa­nos­tuk­sia luo­tet­ta­vaan ja kat­ta­vaan la­tau­sinf­raan, jot­ta ras­kaan lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­ses­sä pääs­tään ai­dos­ti liik­keel­le. Kul­je­tu­sy­rit­tä­jien ei kan­na­ta in­ves­toi­da uu­siin käyt­tö­voi­miin, jos ja­ke­luinf­ra ei ole kun­nos­sa, to­te­aa Ku­ja­la.

– Sama kos­kee myös kaa­sua. Täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa on 14 nes­tey­te­tyn kaa­sun tank­kau­sa­se­maa. Se on aut­ta­mat­to­man vä­hän ras­kaan lii­ken­teen tar­pei­siin, hän jat­kaa.