Maa­rit Kaut­to

Suo­men Lä­hi­ju­nat Oy on os­ta­nut VR:ltä 11 ju­naa, joi­den mo­der­ni­soin­ti lä­hi­ju­na­lii­ken­ne­käyt­töön on al­ka­mas­sa. Yh­ti­ön toi­mi­tus­joh­ta­ja An­te­ro Al­ku us­koo, et­tä Rau­ma-Tam­pe­re -rata voi­si ol­la en­sim­mäis­ten lä­hi­ju­na­lii­ken­teen aloit­ta­jien jou­kos­sa.

– Olem­me op­ti­mis­ti­sia sen suh­teen, et­tä Rau­man kau­pun­ki ha­lu­aa aloit­taa mat­kus­ta­ja­lii­ken­teen mah­dol­li­sim­man pian. Mei­dän nä­kö­kul­mas­tam­me tämä oli­si mah­dol­lis­ta 2025 lo­pus­sa. Rau­mal­la on jo ole­mas­sa hy­vät val­miu­det, sil­lä py­säk­ki, kaa­voi­tus ja suun­ni­tel­mat ovat ole­mas­sa. Rau­mal­la on myös val­mis­tu­mas­sa mat­ka­pu­he­lin­da­taan pe­rus­tu­va sel­vi­tys ih­mis­ten liik­ku­mi­ses­ta ja asi­oin­ti­suun­nis­ta, jo­ten siel­tä­kin saa­daan li­sää tie­toa, Al­ku to­te­taa.

Rau­man kau­pun­gin­joh­ta­ja Es­ko Poi­ke­la pi­tää koh­tuul­li­sen to­den­nä­köi­se­nä, et­tä lä­hi­ju­na­lii­ken­ne voi­si käyn­nis­tyä Rau­mal­ta lä­hi­vuo­si­na kun­han kus­tan­nuk­sis­ta pääs­tään osa­puo­lia tyy­dyt­tä­vään rat­kai­suun.

– Meil­lä lä­hi­ju­na­lii­ken­teen sel­vi­tys­työ on vas­ta val­mis­tu­mas­sa vuo­den lop­puun men­nes­sä. Sen pe­rus­teel­la nä­em­me ar­vi­oi­dut mat­kus­ta­ja­mää­rät ja kus­tan­nuk­set. Sen jäl­keen sel­vi­tys esi­tel­lään kau­pun­gin­hal­li­tuk­sel­le ja asi­as­ta käy­dään po­liit­tis­ta kes­kus­te­lua.

Poi­ke­lan mu­kaan Rau­ma-Tam­pe­re ra­ta­vä­lil­le mah­tui­si kyl­lä lä­hi­ju­na­lii­ken­net­tä­kin.

– Muu­ta­mia pul­lon­kau­lo­ja on ole­mas­sa, mut­ta ne ovat koh­tuul­li­ses­ti tak­lat­ta­vis­sa.

– Kus­tan­nus­ten osal­ta tar­koi­tuk­se­na on, et­tä neu­vot­te­lu­ja käy­dään kaik­kien ra­dan var­ren kun­tien kans­sa. Esi­mer­kik­si Eu­ras­sa ja Eu­ra­jo­el­la vah­va tah­to­ti­la on ole­mas­sa. Tam­pe­reen pääs­sä on kui­ten­kin se suu­rin ly­hy­en mat­kan mat­kus­ta­ja­po­ten­ti­aa­li, jo­ten myös siel­tä oli­si saa­ta­va mu­kaan kun­tia, ku­ten Sas­ta­ma­la ja No­kia, Poi­ke­la miet­tii.

Suo­men Lä­hi­ju­nat Oy:n ta­voit­tee­na on tar­jo­ta jopa 30 mi­nuu­tin vä­lein kul­ke­vaa lä­hi­ju­na­pal­ve­lua suu­ril­la kau­pun­ki­seu­duil­la, sekä 2 tun­nin vuo­ro­vä­lein kul­ke­vaa alu­e­ju­na­pal­ve­lua..An­te­ro Al­ku ko­ros­taa, et­tä lä­hi­ju­na­lii­ken­teen ra­ken­ta­mi­ses­sa on jär­ke­vää pa­nos­taa jo ole­mas­sa ole­viin ra­ta­verk­koi­hin, vaik­ka nii­den­kin osal­ta on in­ves­toi­ta­va esi­mer­kik­si pu­ret­tu­jen ohi­tus­rai­tei­den ja py­säk­kien pa­laut­ta­mi­seen. Ny­kyi­ses­sä ta­lou­del­li­ses­sa ti­lan­tees­sa esi­mer­kik­si Pori-Rau­ma-Tur­ku -yh­teys ei ole re­a­lis­ti­nen, mut­ta pi­dem­män ai­ka­vä­lin kär­ki­koh­tee­na sitä kan­nat­tai­si pi­tää esil­lä.

– Ni­me­no­maan län­si­ran­ni­kon kun­nis­ta mei­hin on ol­tu ak­tii­vi­sim­min yh­tey­des­sä, Al­ku ki­teyt­tää.