Sähköautojen arvonlisäveroista ei ole liikenteen veropotin pelastajaksi, ministeriö arvioi
Iiro-Matti Nieminen / STT
Liikenteen verotuottojen supistuessa autoala on kiinnittänyt huomiota siihen, että sähköautojen myynti tuo runsaasti arvonlisäverotuloja valtion kassaan.
Autoalan mukaan uudesta Suomessa rekisteröitävästä sähköautosta kertyy arvonlisäverotuloja keskimäärin 11 600 euroa. Vastaavasti uudesta bensiiniautosta kertyy veroa keskimäärin 9 500 euroa, josta noin 3 700 euroa on autoveroa ja noin 5 800 euroa arvonlisäveroa (alv). Täyssähköautot on vapautettu autoverosta.
Liikenteen veropotin ennakoidaan pienenevän lähivuosina laajalla rintamalla. Polttoaineverojen ohella myös autoveron ja ajoneuvoveron tuotot ovat vähenemässä.
Uusien autojen arvonlisäverot muodostivat viime vuonna jo selvästi suuremman verotuloerän kuin autovero, jonka tuotto romahti neljänneksellä noin 380 miljoonaan euroon. Uusien henkilöautojen myynnistä kertyi viime vuonna arviolta 830 miljoonan euron alv-tulot, joista noin 340 miljoonaa euroa kerättiin täyssähköautoista, autoala kertoi maaliskuussa.
– Pääsyynä verotuottojen kasvuun oli sähköistyminen, sillä uuden sähköauton keskihinta oli viime vuonna 56 000 euroa, sanoi toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä tiedotteessa.
Autoala ennakoi, että vuosikymmenen loppuun mennessä uusien henkilöautojen arvonlisäveron tuotto voisi kasvaa noin miljardiin euroon vuodessa. Autoalan papereissa tämä kompensoisi autoveron tuoton nopean laskun.
Sähköautojen myynnistä kertyvistä arvonlisäveroista ei kuitenkaan ole liikenteen hupenevan veropotin pelastajaksi, ilmenee valtiovarainministeriön (VM) laatimasta arviosta.
– Autoilun sähköistymisellä ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta arvonlisäveron tuottoon koko valtiontalouden tasolla, VM:stä kerrotaan sähköpostitse STT:lle.
Ministeriö huomauttaa, että auton hankintahinnassa maksettava arvonlisävero on vain yksi osa autoiluun liittyvästä arvonlisäverollisesta kulutuksesta. Arvonlisäveroa maksetaan myös esimerkiksi autojen käyttämästä energiasta, kuten polttoaineista.
VM:n mukaan pitää myös huomioida, että jos kotitaloudet käyttävät aiempaa pienemmän tai suuremman summan rahaa autoiluun, tämä todennäköisesti lisää tai vähentää vastaavasti muuta kulutusta. Verrattain kalliin sähköauton ostaminen siis kerryttää valtiolle ison alv-potin, mutta se saattaa johtaa kotitalouden muun kulutuksen vähentymiseen, mikä sekin vaikuttaisi osaltaan alv-kertymään.
VM toteaakin, että autoilun sähköistymisen vaikutus arvonlisäveron kokonaistuottoon ei ole yksiselitteinen.