Juu­so Lind­berg, An­ni Oi­ka­ri­nen / STT

Säh­kö­au­to­jen suo­sio on läh­te­nyt tänä vuon­na las­kuun. Tek­no­lo­gi­an tut­ki­mus­kes­kus VTT:n val­ti­o­neu­vos­tol­le laa­ti­man en­nus­teen mu­kaan vuon­na 2030 Suo­mes­sa on yli 900 000 au­toa, jot­ka käyt­tä­vät säh­köä joko täy­sin tai osit­tain ener­gi­an­läh­tee­nään. VTT:n tut­ki­ja Jo­han­na Mark­ka­nen kui­ten­kin sa­noo STT:lle, et­tä muut­tu­nei­den po­liit­tis­ten olo­suh­tei­den seu­rauk­se­na ar­vi­o­ta säh­kö­au­to­jen mää­räs­tä kan­nat­tai­si lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa ruu­va­ta alas­päin.

– Ske­naa­ri­ois­sam­me on otet­tu huo­mi­oon San­na Ma­ri­nin (sd.) hal­li­tuk­sen ai­kai­set toi­men­pi­teet. Kyl­lä tä­män ny­ky­po­li­tii­kan pe­rus­teel­la tar­vet­ta ar­vi­oi­den päi­vit­tä­mi­sel­le oli­si, Mark­ka­nen sa­noo.

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min joh­ta­va asi­an­tun­ti­ja Ot­to Lah­ti on eri lin­joil­la Mark­ka­sen kans­sa. Hän ker­too STT:lle ole­van­sa sitä miel­tä, et­tä ny­kyi­nen en­nus­te säh­kö­au­to­jen mää­rän kas­vus­ta on pä­te­vä myös lä­hi­vuo­si­na. Hä­nen mu­kaan­sa me­nek­ki tu­lee riip­pu­maan pal­jon maa­il­man­ta­lou­den ti­lan­teen ke­hi­tyk­ses­tä ja kor­ko­ta­sos­ta ja et­tä nämä asi­at ei­vät ole is­tu­van hal­li­tuk­sen pää­tän­tä­val­las­sa.

– Pari vuot­ta sit­ten ben­san ja die­se­lin hin­ta oli niin kor­kea, et­tä ku­lut­ta­jat re­a­goi­vat sel­väs­ti os­ta­mal­la säh­kö­au­to­ja. Mut­ta ly­hy­en täh­täi­men hei­lun­ta on oma asi­an­sa, em­me­kä edes pyri en­nus­ta­maan sitä, mikä on tu­han­nen au­ton tark­kuu­del­la säh­kö­au­to­jen vuo­sit­tai­nen me­nek­ki, Lah­ti sa­noo.

Lä­hes puo­let tänä vuon­na en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta käyt­tää vain ben­sii­niä ener­gi­a­läh­tee­nään.

Au­to­a­lan mu­kaan uu­sien au­to­jen ky­syn­nän vä­he­ne­mi­nen hi­das­taa au­to­kan­nan säh­köis­ty­mis­tä.

Myös Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio ker­too ma­ta­lam­man ben­san hin­nan vai­kut­ta­van sel­väs­ti säh­kö­au­to­jen ky­syn­tään.

– Mitä enem­män ben­san hin­nas­sa tul­laan alas­päin, kään­tö­puo­li nä­kyy säh­kö­au­to­jen ky­syn­näs­sä. En yri­tä sa­noa, et­tä polt­to­ai­ne on hal­paa, mut­ta on se edul­lis­tu­nut, Kal­lio sa­noi Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kuk­sen me­di­a­ti­lai­suu­des­sa.

Kal­li­on mu­kaan ben­san hin­nan las­kul­la on ol­lut myös po­si­tii­vi­sia vai­ku­tuk­sia muun mu­as­sa maan kil­pai­lu­ky­vyl­le. Pääs­tö­ta­voit­teet voi­vat kui­ten­kin hä­nen mu­kaan­sa ka­ra­ta saa­vut­ta­mat­to­miin ben­san hin­nan las­kun myö­tä.

Au­to­a­lan mu­kaan lii­ken­teen pääs­tö­jä tu­li­si vä­hen­tää en­si­si­jai­ses­ti maan au­to­kan­taa uu­dis­ta­mal­la. Au­to­kan­nan uu­dis­ta­mis­ta voi­tai­siin no­peut­taa Au­to­a­lan esit­tä­mäl­lä kier­rä­tys­palk­ki­ol­la.

Au­to­a­lan esit­tä­mä 1 000–2 000 eu­ron palk­kio tu­li­si saa­da, kun vaih­de­taan van­ha au­to uu­teen, ai­em­min en­si­re­kis­te­röi­mät­tö­mään au­toon. Täl­lä vä­hen­net­täi­siin Au­to­a­lan mu­kaan koko au­to­kan­nan pääs­tö­jä, sil­lä uu­sien au­to­jen polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on sel­väs­ti kan­nan kes­ki­ver­to­ku­lu­tus­ta pie­nem­pi.

Suo­mes­sa ben­sii­nil­lä käy­vien hen­ki­lö­au­to­jen osuus en­si­re­kis­te­röin­neis­tä oli tam­mi-hei­nä­kuus­sa noin 47 pro­sent­tia. Vii­me vuon­na ben­sii­ni­käyt­töi­siä hen­ki­lö­au­to­ja oli noin 39 pro­sent­tia en­si­re­kis­te­röin­neis­tä.

Täys­säh­kö­au­to­jen osuus re­kis­te­röin­neis­tä on sen si­jaan las­ke­nut al­ku­vuon­na vii­si pro­sent­tiyk­sik­köä, ja nii­den osuus kai­kis­ta en­si­re­kis­te­röin­neis­tä oli hie­man al­le 27 pro­sent­tia.

Die­sel­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­ja hen­ki­lö­au­to­ja en­si­re­kis­te­röi­tiin kuu­den pro­sen­tin ver­ran, hyb­ri­di­au­to­jen osuus on vii­den­nek­sen luok­kaa. Lu­vut sel­vi­ä­vät Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kuk­sen ai­em­min ke­säl­lä jul­kai­se­mas­ta ti­las­tos­ta.

Vuon­na 2025 Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kus en­nus­taa uu­sien au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­tien nou­se­van yli 80 000 hen­ki­lö­au­toon, mut­ta säh­kö­au­to­jen osuu­teen lu­vus­ta en­nus­te ei ota kan­taa.

Eu­roo­pan uni­o­ni on lin­jan­nut, et­tä sen alu­eel­la vuo­des­ta 2035 al­ka­en myy­tä­vien uu­sien hen­ki­lö­au­to­mal­lien tu­lee ol­la pääs­töt­tö­miä. VTT:n ar­vi­on mu­kaan Suo­mi ei tule ta­voit­ta­maan tuo­hon vuo­teen si­dot­tua hii­li­neut­raa­lius­ta­voi­tet­ta, mut­ta us­koo sil­ti säh­kö­au­to­jen myyn­nin läh­te­vän taas jos­sain vai­hees­sa uu­teen nou­suun.

– Yh­des­sä ske­naa­ri­os­sam­me on otet­tu huo­mi­oon säh­kö­au­to­jen myyn­nin hi­das­tu­mi­nen lä­hi­vuo­si­na hei­kon ta­lous­ti­lan­teen vuok­si. Tä­män jäl­keen en­nus­teem­me mu­kaan myyn­ti läh­ti­si taas nou­suun, kun men­nään koh­ti vuot­ta 2035. Eu­roo­pan uni­o­nin uu­sien ajo­neu­vo­jen hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä kos­ke­vat raja-ar­vot oh­jaa­vat ky­syn­tää tuol­loin en­tis­tä enem­män, Mark­ka­nen sa­noo.

Tra­fi­co­min joh­ta­van asi­an­tun­ti­jan mu­kaan val­tio ei voi teh­dä juu­ri ny­kyis­tä enem­pää säh­kö­au­to­jen mää­rän li­sää­mi­sen suh­teen. Hä­nen mu­kaan­sa muu­tok­sen pi­tää läh­teä sup­pe­am­mis­ta yh­tei­söis­tä.

– Ko­ti­la­tauk­seen pi­täi­si pa­nos­taa vie­lä enem­män. Sil­loin har­vem­pi poh­ti­si, on­ko jär­ke­vää hank­kia säh­kö­au­to vai ei, Lah­ti sa­noo.

--

Kor­jat­tu ai­em­paa uu­tis­ta kel­lo 13.20: Ju­tus­sa kir­joi­tet­tiin ai­em­min vir­heel­li­ses­ti, et­tä täys­säh­kö­au­to­ja on re­kis­te­röi­ty al­ku­vuon­na vii­si pro­sent­tiyk­sik­köä vä­hem­män kuin sa­maan ai­kaan vii­me vuon­na. Vir­ke on kor­jat­tu muo­toon: Täys­säh­kö­au­to­jen osuus re­kis­te­röin­neis­tä on sen si­jaan las­ke­nut al­ku­vuon­na vii­si pro­sent­tiyk­sik­köä, ja nii­den osuus kai­kis­ta en­si­re­kis­te­röin­neis­tä oli hie­man al­le 27 pro­sent­tia.