Sähköautojen määrän ennuste pitää asiantuntijan mukaan laittaa uusiksi – "Nykypolitiikan perusteella tarvetta olisi"
Juuso Lindberg, Anni Oikarinen / STT
Sähköautojen suosio on lähtenyt tänä vuonna laskuun. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n valtioneuvostolle laatiman ennusteen mukaan vuonna 2030 Suomessa on yli 900 000 autoa, jotka käyttävät sähköä joko täysin tai osittain energianlähteenään. VTT:n tutkija Johanna Markkanen kuitenkin sanoo STT:lle, että muuttuneiden poliittisten olosuhteiden seurauksena arviota sähköautojen määrästä kannattaisi lähitulevaisuudessa ruuvata alaspäin.
– Skenaarioissamme on otettu huomioon Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikaiset toimenpiteet. Kyllä tämän nykypolitiikan perusteella tarvetta arvioiden päivittämiselle olisi, Markkanen sanoo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti on eri linjoilla Markkasen kanssa. Hän kertoo STT:lle olevansa sitä mieltä, että nykyinen ennuste sähköautojen määrän kasvusta on pätevä myös lähivuosina. Hänen mukaansa menekki tulee riippumaan paljon maailmantalouden tilanteen kehityksestä ja korkotasosta ja että nämä asiat eivät ole istuvan hallituksen päätäntävallassa.
– Pari vuotta sitten bensan ja dieselin hinta oli niin korkea, että kuluttajat reagoivat selvästi ostamalla sähköautoja. Mutta lyhyen tähtäimen heilunta on oma asiansa, emmekä edes pyri ennustamaan sitä, mikä on tuhannen auton tarkkuudella sähköautojen vuosittainen menekki, Lahti sanoo.
Lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista käyttää vain bensiiniä energialähteenään.
Autoalan mukaan uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa autokannan sähköistymistä.
Myös Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo matalamman bensan hinnan vaikuttavan selvästi sähköautojen kysyntään.
– Mitä enemmän bensan hinnassa tullaan alaspäin, kääntöpuoli näkyy sähköautojen kysynnässä. En yritä sanoa, että polttoaine on halpaa, mutta on se edullistunut, Kallio sanoi Autoalan tiedotuskeskuksen mediatilaisuudessa.
Kallion mukaan bensan hinnan laskulla on ollut myös positiivisia vaikutuksia muun muassa maan kilpailukyvylle. Päästötavoitteet voivat kuitenkin hänen mukaansa karata saavuttamattomiin bensan hinnan laskun myötä.
Autoalan mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää ensisijaisesti maan autokantaa uudistamalla. Autokannan uudistamista voitaisiin nopeuttaa Autoalan esittämällä kierrätyspalkkiolla.
Autoalan esittämä 1 000–2 000 euron palkkio tulisi saada, kun vaihdetaan vanha auto uuteen, aiemmin ensirekisteröimättömään autoon. Tällä vähennettäisiin Autoalan mukaan koko autokannan päästöjä, sillä uusien autojen polttoaineenkulutus on selvästi kannan keskivertokulutusta pienempi.
Suomessa bensiinillä käyvien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammi-heinäkuussa noin 47 prosenttia. Viime vuonna bensiinikäyttöisiä henkilöautoja oli noin 39 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä on sen sijaan laskenut alkuvuonna viisi prosenttiyksikköä, ja niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli hieman alle 27 prosenttia.
Dieselmoottorilla varustettuja henkilöautoja ensirekisteröitiin kuuden prosentin verran, hybridiautojen osuus on viidenneksen luokkaa. Luvut selviävät Autoalan tiedotuskeskuksen aiemmin kesällä julkaisemasta tilastosta.
Vuonna 2025 Autoalan tiedotuskeskus ennustaa uusien autojen ensirekisteröintien nousevan yli 80 000 henkilöautoon, mutta sähköautojen osuuteen luvusta ennuste ei ota kantaa.
Euroopan unioni on linjannut, että sen alueella vuodesta 2035 alkaen myytävien uusien henkilöautomallien tulee olla päästöttömiä. VTT:n arvion mukaan Suomi ei tule tavoittamaan tuohon vuoteen sidottua hiilineutraaliustavoitetta, mutta uskoo silti sähköautojen myynnin lähtevän taas jossain vaiheessa uuteen nousuun.
– Yhdessä skenaariossamme on otettu huomioon sähköautojen myynnin hidastuminen lähivuosina heikon taloustilanteen vuoksi. Tämän jälkeen ennusteemme mukaan myynti lähtisi taas nousuun, kun mennään kohti vuotta 2035. Euroopan unionin uusien ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä koskevat raja-arvot ohjaavat kysyntää tuolloin entistä enemmän, Markkanen sanoo.
Traficomin johtavan asiantuntijan mukaan valtio ei voi tehdä juuri nykyistä enempää sähköautojen määrän lisäämisen suhteen. Hänen mukaansa muutoksen pitää lähteä suppeammista yhteisöistä.
– Kotilataukseen pitäisi panostaa vielä enemmän. Silloin harvempi pohtisi, onko järkevää hankkia sähköauto vai ei, Lahti sanoo.
--
Korjattu aiempaa uutista kello 13.20: Jutussa kirjoitettiin aiemmin virheellisesti, että täyssähköautoja on rekisteröity alkuvuonna viisi prosenttiyksikköä vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Virke on korjattu muotoon: Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä on sen sijaan laskenut alkuvuonna viisi prosenttiyksikköä, ja niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli hieman alle 27 prosenttia.