Satakunnassa uusitaan tai korjataan tänä vuonna kuusi siltaa – Liikennettä ohjataan liikennevaloin tai kiertotielle
Varsinais-Suomen ELY-keskus tiedottaa, että tänä vuonna Satakunnassa peruskorjataan Leppihalmeen silta Kankaanpäässä, Myrrän silta Porissa ja Sonnilanjoen silta Kokemäellä. Uusittavia siltoja ovat Pyölän silta Huittisissa, Lauhalan silta Kokemäellä ja Säkkijoen silta Karviassa. Näiden lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus uusii putkisiltoja sekä tekee myös pienempiä siltojen rakenneosien korjauksia ja erilaisia siltoihin liittyviä ylläpitotöitä.
Kaikkiaan Satakunnan siltojen uusimisiin ja korjauksiin käytetään vuonna 2024 noin 3,1 miljoonaa euroa.
Korjattavista kohteista Myrrän silta sijaitsee Porissa, maantiellä 2560 eli Noormarkuntiellä, vähän ennen Suodenjärventien risteystä. Korjaustyöt alkavat keväällä ja kestävät loppusyksyyn. Töiden aikana uusitaan sillan reunapalkit, vedeneristys, päällyste ja kaiteet. Lisäksi tehdään muita pieniä korjaus- ja huoltotöitä.
Siltatöiden ajaksi joudutaan toinen ajokaista sulkemaan. Tällöin liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Kevyelle liikenteelle ei kyetä järjestämään omaa eroteltua reittiä. Liikennemäärä Myrrän sillalla on noin 180 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Myrrän silta sijaitsee Noormarkuntiellä Porissa.
Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskus
Leppihalmeen sillalla kantatiellä 44 Kankaanpäässä työt ovat alkaneet helmikuussa ja kestävät alkusyksyyn saakka. Korjaustöiden aikana uusitaan sillan reunapalkit, vedeneristys, päällyste ja kaiteet.
Siltatöiden ajan toinen ajokaista on suljettu. Tällöin liikennettä ohjataan liikennevaloilla, joissa on käytössä punaisen valon pituudesta ilmoittavat sekuntilaskurit. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua ajoittaiseen jonoutumiseen ja varata riittävästi matka-aikaa. Korjauskohteen vieressä oleva kevyen liikenteen silta on käytössä koko korjaustyön ajan. Liikennemäärä Leppihalmeen sillalla on noin 2 800 ajoneuvoa vuorokaudessa.
.
Sonnilanjoen silta maantiellä 12804 Kokemäellä peruskorjataan, eli reunapalkit, vesieristys, päällyste ja kaiteet uusitaan. Työt alkavat keväällä ja kestävät loppusyksyyn. Töiden ajan sillan toinen ajokaista on suljettu ja liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Korjauskohteen vieressä oleva kevyen liikenteen silta on käytössä koko korjaustyön ajan. Liikennemäärä Sonnilanjoen sillalla on noin 2 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Säkkijoen sillan uusiminen maantiellä 13313 Karviassa on jo alkanut. Alkusyksyyn saakka kestävien töiden ajaksi sillan viereen rakennetaan varasilta. Rantatie katkaistaan Säkkijoen sillan päistä, kun siltapaikalla aloitetaan huonokuntoisen ja painorajoitetun puusillan purkutyöt.
Varasillalla on käytössä yksi kaista ja liikennevalo-ohjaus. Ajoneuvoliikenteen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä. Liikennemäärä Säkkijoen sillalla on noin 100 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Uusi rakennettava silta on tyypiltään teräsbetoninen ulokelaattasilta ja sen myötä sillan painorajoitus poistuu.
Lauhalan sillalla maantiellä 13293 Kankaanpäässä ovat työt jo alkaneet ja ne kestävät alkusyksyyn. Uusi rakennettava silta on tyypiltään teräsbetoninen ulokelaattasilta.
Lauhalan silta joudutaan katkaisemaan. Liikenne ohjataan viitoitetulle kiertotielle kt 44 – mt 13294 (Paholuomantie) - mt 13293 (Jyllinkoski) kautta. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat käyttämään vaihtoehtoisia reittejä. Kiertotien pituus on noin 10 kilometriä. Liikennemäärä Lauhalan sillalla on noin 60 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Pyölän sillan uusiminen maantiellä 12823 Huittisissa aloitetaan kevään aikana ja työt kestävät loppusyksyyn. Pyölän silta joudutaan katkaisemaan liikenteeltä. Liikenne ohjataan viitoitetulle kiertotielle Klaavolantie – Nanhiantie – Untonmäentie – Lauttakylänkatu - Räikänmaantie. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat käyttämään vaihtoehtoisia reittejä. Kiertotien pituus on noin 11 kilometriä. Liikennemäärä Pyölän sillalla on noin 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Uusi rakennettava silta on tyypiltään jännitetty betoninen ulokepalkkisilta. Nykyinen silta on painorajoitettu ja uuden sillan myötä sillan painorajoitus poistuu.
Vuosina 2024–2025 toteutetaan lisäksi erillinen putkisiltojen uusimisurakka, jossa kuusi putkisiltaa uusitaan Satakunnassa.
Uusittavat putkisiltakohteet ovat: Vallinin silta, vt 8, Pori, Onnenmaan silta, mt 13002, Pori, Susilahden silta, mt 13069, Pori, Narviojan silta, mt 210, Rauma, Vilokarin silta, mt 1960, Rauma ja Karjusilta, mt 13219 Kankaanpää
Kohteiden toteutusaikataulu ei ole vielä tiedossa.
Putkisillan uusiminen kestää yleensä noin pari viikkoa. Putken vaihdon ajaksi liikenne joudutaan katkaisemaan ja ohjaamaan kiertotielle. Joissain kohteissa kiertotie rakennetaan putkisillan viereen. Pienemmissä kohteissa liikennekatko on yleensä pari päivää, mutta isommissa kohteissa jopa viikko.
Kaikkiaan Satakunnan alueella on 700 siltaa, joista uuden kuntoluokituksen mukaisesti huonokuntoisia on 55. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on 269. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuriakin siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.
Huonokuntoisten siltojen ohella Satakunnassa on 32 painorajoitettua siltaa. Tämä on suhteessa enemmän kuin muualla maassa. ELY-keskus pyrkii uusimaan muutamia painorajoitettuja siltoja vuosittain. Sillan kantavuus ja kunto eivät korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa. Korjauskohteita priorisoidaan muun muassa kiireellisyyden, kohteen liikenteellisen merkittävyyden ja käytettävissä olevan rahoituksen mukaan.