Satakunnan Yrittäjä -lehti: Somen käyntikortin pitää olla kunnossa
Siskokset Oona Rajakallio ja Henna Lahtinen perustivat viime joulukuussa yrityksen palvelemaan yrityksiä somemarkkinoinnissa. Helmikuussa yritys Somesis Oy jo liittyi Satakunnan Yrittäjiin.
”Verkostojen luominen on tärkeää ja oleminen samankaltaisesti ajattelevien ihmisten keskuudessa. Mistä muualta sitä löytyy paremmin kuin yrittäjäverkostoista!
Meillä on erilaiset työhistoriat takana – minä Oona olin aiemmin parturikampaamoyrittäjä, minä Henna kymmenen vuotta lähihoitajana vanhuspalveluissa. Terveydelliset syyt johtivat siihen, että ryhdyimme etsimään muita ammattivaihtoehtoja.
Huomasimme, että meillä on tosi paljon ideoita toisten, kuten tuttujen liiketoimintaan. Ajattelimme, miksi emme sitä tekisi työksemme.
Joku on koronan keskellä perustetusta yrityksestä sanonut, että katsotaan miten plikkojen käy. Mutta hyvin on lähtenyt liikkeelle – meillä on hyvä meininki. Tilauskirjat eivät ole vielä täynnä, mutta kohta on, jos tämä meno jatkuu. Hyvään hetkeen olemme yrityksemme perustaneet.
Saimme tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon juuri suoritettua ja valmistuimme. Koulutus suoraan ei ole somekoulutusta, mutta opettaa tuotteistamista, brändäystä ja palvelujen kehittämistä.
Sosiaalinen media on kenttä, joka muuttuu koko ajan. Trenditkin muuttuvat. Tuolloin on helpompi kun kysyy apua niiltä, jotka ammatikseen toimivat alalla ja pysyvät vauhdissa mukana.
Puhumme usein yrityksen tarvitsemasta somen käyntikortista, jonka täytyy olla kunnossa. Nettisivut ovat tosi tärkeät, mutta jos kiinnostunut ei jotain sieltä löydä, hän hakeutuu katsomaan esimerkiksi facebook- tai instagram-sivustoja. Jos sieltäkään ei löydy mitään, silloin on jokin pielessä.
Ei someen tarvitse tuottaa montaa kertaa viikossa uutta julkaistavaa, mutta tietojen kuuluu olla koko ajan ajantasalla.
Olemme molemmat yrityksen osakkaita. Myymme aikaa ja osaamista yrityksille – somen sisällöntuotantoa, somekuvauksia ja koulutusta sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön.
Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden enempään kuin pelkkään myynti-iskuun – on mahdollisuus tarinalliseen kerrontaan. Tässä ajassa sanoisimme, että yritysten kannattaa panostaa, jos ei mihinkään muuhun, niin vaikka lyhytvideoiden tekemiseen. Jos ei muuta, niin vaikka verran viikossa julkaistavaa, esimerkiksi toimitiloista tai omasta osaamisesta.
Toinen ajankohtainen keino on vaikuttajamarkkinointi, mutta tässä suosittelen ehdottomasti ammattilaisten puoleen kääntymistä. Siihen pitää löytää oikeat vaikuttajat ja sitä kautta sitoutuneet seuraajat. Aiheeseen kannattaa perehtyä.”
TEKSTI JA KUVA: JUKKA SILVAST