Ko­ke­mä­en­jo­en rei­tin kun­nos­tu­syh­dis­tys ry vaa­tii, et­tä Ko­ke­mä­en­jo­ki pa­lau­te­taan uu­teen ka­la­tiest­ra­te­gi­aan. Ka­la­tiest­ra­te­gi­an toi­sen vai­heen suun­nit­te­lu on käyn­nis­tet­ty. En­sim­mäi­nen stra­te­gia val­mis­tui vuon­na 2012. Sil­loin isois­ta jois­ta Ko­ke­mä­en­jo­ki jä­tet­tiin suun­nit­te­lun ul­ko­puo­lel­le.

– Toi­min­ta­ym­pä­ris­tö on muut­tu­nut pal­jon täs­sä ajas­sa. Edel­ly­tyk­set muu­tok­seen ovat ole­mas­sa, jo­ten Ko­ke­mä­en­jo­en on ol­ta­va mu­ka­na ka­la­tiest­ra­te­gi­as­sa, yh­dis­tys to­te­aa.

Kun­nos­tu­syh­dis­tyk­sen mu­kaan Isot joet - joi­den kes­ki­vir­taa­ma on yli 100 m3/s - ovat Suo­mes­sa ää­rim­mäi­sen uha­na­lai­sia. Uu­den ka­la­tiest­ra­te­gien pri­o­ri­soin­nin kri­tee­rei­hin on­kin si­säl­ly­tet­tä­vä eli­ö­la­jien suo­je­lu, eko­sys­tee­mien en­nal­lis­ta­mi­nen ja yh­teis­kun­nal­li­nen hyö­ty.

– Poh­ja­na on ol­ta­va iso­jen jo­kien ohi­tu­suo­ma­rat­kai­sut, luon­no­nuo­mien ve­si­tys ja sään­nös­te­lyn hait­to­jen vä­hen­tä­mi­nen. Nämä ovat yh­teis­kun­nal­li­ses­ti vai­kut­ta­vam­pia kuin pa­to­jen pois­to lat­va­pu­ros­ta. Ly­hy­tai­kais­sään­nös­te­lyn lie­ven­nys on te­ho­kas koko Ko­ke­mä­en­jo­en ala­o­sal­le. Jo­ki­a­lu­eel­la saa­daan huip­pu­hyö­ty­jä kun­nos­tuk­sel­la jo pel­käs­tään ym­pä­ris­tö­vir­taa­mil­la.

– Pää­ta­voit­tee­na on pa­laut­taa al­taak­si tai kui­vak­si maak­si muu­tet­tu­ja uo­mia ta­kai­sin vir­ta­ve­siym­pä­ris­tök­si tai ra­ken­taa te­ko­kos­kia ja -uo­mia riit­tä­väl­lä vir­taa­mal­la pa­to­jen vie­reen uu­dek­si eli­nym­pä­ris­tök­si vir­ta­ve­si­la­jeil­le. Näi­tä rat­kai­su­ja oli­si eri­tyi­sen tär­keä käyt­tää esi­mer­kik­si Itä­me­reen las­ke­vien suur­ten jo­kien alim­mis­sa pa­dois­sa, jol­loin va­el­lus me­res­tä vir­ta­ve­siym­pä­ris­töön ja ta­kai­sin oli­si help­poa, yh­dis­tys pai­not­taa ja jat­kaa:

– Ko­ke­mä­en­jo­ki oli ai­koi­naan Sel­kä­me­ren mer­kit­tä­vin va­el­lus­ka­la­jo­ki. Jo­kiu­o­maa pe­rat­tiin uit­toa var­ten ja 1900-lu­vul­la va­paa joki suit­sit­tiin ve­si­voi­ma­lai­tok­sil­la. Nämä kaik­ki teh­tiin eh­dol­la, et­tä va­el­lus­ka­la­kan­ta pa­lau­te­taan myö­hem­min. Tämä lu­kee seit­se­män ve­si­voi­ma­lai­tok­sen al­ku­pe­räi­sis­sä lu­pa­eh­dois­sa – va­el­lus­ka­la­kan­ta pa­lau­tet­ta­va. Ko­ke­mä­en­jo­en pää­uo­mas­sa ei ole kui­ten­kaan teh­ty käy­tän­nös­sä mi­tään ka­la­ta­lou­del­li­sia kun­nos­tus­toi­men­pi­tei­tä ui­ton, ve­si­voi­ma­ta­lou­den ja tul­va­suo­je­lun ai­heut­ta­mien per­kaus­ten jäl­keen vaik­ka ve­si­pui­te­di­rek­tii­vi sitä edel­lyt­tää.

EU:n ko­mis­sio on 3.10.2024 käyn­nis­tä­nyt rik­ko­mus­me­net­te­lyn Suo­mea vas­taan. Syy­nä tä­hän on se, et­tä Suo­mi ei nou­da­ta ve­si­pui­te­di­rek­tii­viä, jo­hon kuu­luu muun mu­as­sa ve­si­voi­ma­lai­tos­ten lu­vi­tus­ten tar­kis­ta­mi­nen, pa­to­jen ohit­ta­mi­nen eko­lo­gi­sel­la jat­ku­mol­la ja eko­lo­gi­sen ym­pä­ris­tö­vir­taa­man var­mis­ta­mi­nen.

– Laa­dim­me­kin yh­teis­työs­sä jär­jes­tö­jen kans­sa aloit­teen ka­la­ta­lous­vel­voit­teen muut­ta­mi­ses­ta ja ka­lo­jen luon­tai­sen elin­kier­ron tur­vaa­mi­ses­ta. Aloit­teel­la ha­lu­taan pan­na vi­reil­le Ko­ke­mä­en­jo­en rei­tin ve­si­voi­ma­loi­den ka­la­ta­lous­vel­voit­tei­den muu­tos ja si­ten vauh­dit­taa ka­lo­jen va­el­lu­syh­teyk­sien ja li­sään­ty­mi­sym­pä­ris­tön pa­laut­ta­mis­ta. Aloi­te on toi­mi­tet­tu ka­la­ta­lous­vi­ra­no­mai­sel­le. Mi­tään ei ole ta­pah­tu­nut, Ko­ke­mä­en­jo­en rei­tin kun­nos­tu­syh­dis­tyk­sen jul­ki­lau­su­mas­sa ko­ros­te­taan.