Jan­ne Ran­ta­nen

Norsk e-Fuel va­ra­si vii­me syk­sy­nä Rau­man sa­ta­mas­ta maa-alu­een. Yh­tiö suun­nit­te­lee säh­kö­polt­to­ai­ne­teh­das­ta, jon­ka tuo­tan­to voi nous­ta sa­taan mil­joo­naan lit­raan vuo­des­sa.

Lai­tos val­mis­tai­si ve­des­tä, vih­re­äs­tä ve­dys­tä ja hii­li­di­ok­si­dis­ta syn­teet­tis­tä polt­to­ai­net­ta. Asi­ak­kai­na oli­si­vat en­nen kaik­kea len­to­yh­ti­öt.

Mitä Rau­man hank­keel­le kuu­luu, Norsk e-Fu­e­lin kau­pal­li­nen joh­ta­ja Lars Bjørn Lar­sen?

– Pro­jek­til­le kuu­luu hy­vää. Lu­pap­ro­ses­si, kaa­voi­tus- ja ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­ti ovat käyn­nis­sä. Sa­maan ai­kaan kan­ta­verk­ko­suun­nit­te­lu ete­nee ja työs­ken­te­lem­me tii­viis­ti pai­kal­lis­ten si­dos­ryh­mien kans­sa lo­gis­tis­ten ky­sy­mys­ten rat­kai­se­mi­sek­si. Tut­kim­me myös lai­tok­sen yli­jää­mä­läm­mön hyö­dyn­tä­mis­tä, vas­taa Lar­sen.

Nor­ja­lai­syh­ti­ön han­ke on­kin yk­si Rau­man Ener­gi­aa ko­vas­ti kiin­nos­ta­vis­ta, kun mie­ti­tään kau­ko­läm­mön tuo­tan­toa 2030-lu­vul­la.

Mit­kä ovat seu­raa­vat as­ke­leet?

– Lai­tok­sen lo­pul­li­sen kon­sep­tin va­lin­ta ja lu­pa­suun­nit­te­lun edis­tä­mi­nen. Odo­tam­me voi­vam­me käyn­nis­tää niin sa­no­tun etu­pään suun­nit­te­lun en­nen en­si ke­sää.

Kos­ka Norsk e-Fuel voi­si teh­dä var­si­nai­sen in­ves­toin­ti­pää­tök­sen?

– Tar­vit­sem­me sitä var­ten esi­mer­kik­si lu­vat, tek­ni­set tut­ki­muk­set val­miik­si, so­pi­muk­sen kan­ta­verk­ko­yh­tiö Fing­ri­din kans­sa sekä pit­kä­ai­kai­set toi­mi­tus­so­pi­muk­set uu­siu­tu­vas­ta ener­gi­as­ta ja syöt­tö­ai­neis­ta. Täl­lä tie­toa en­na­koim­me lo­pul­li­sen in­ves­toin­ti­pää­tök­sen ole­van ajan­koh­tais­ta vuo­den 2027 jäl­ki­puo­lis­kol­la, ker­too Lar­sen.

Edel­lä mai­ni­tuis­ta syöt­tö­ai­neis­ta Rau­mal­la pii­saa me­ri­vet­tä ja Eu­roo­pan mi­tas­sa edul­lis­ta säh­köä on tar­jol­la. En­tä hii­li­di­ok­si­di, joka on yk­si pro­ses­sin kes­kei­sis­tä te­ki­jöis­tä?

– Stra­te­gi­am­me ja si­jain­ti­paik­kam­me va­lin­ta pe­rus­tu­vat nes­te­mäi­sen hii­li­di­ok­si­din kon­sep­tiin, mikä tar­koit­taa, et­tei mei­dän tar­vit­se ol­la suo­raan yh­tey­des­sä pääs­tö­läh­tee­seen. Tämä tuo jous­ta­vuut­ta han­kin­taan, em­me ole yh­den kor­tin va­ras­sa. Mut­ta toki oli­si etu, jos kul­je­tus­mat­kat voi­daan pi­tää ly­hyi­nä.

”Rauman lisäksi toteutamme projekteja Imatralla, Mosjøenissa (Norja) ja Albyssä (Ruotsi). Kohteet ovat eri kehitysvaiheissa”, kertoo Lars Bjørn Larsen.

”Rauman lisäksi toteutamme projekteja Imatralla, Mosjøenissa (Norja) ja Albyssä (Ruotsi). Kohteet ovat eri kehitysvaiheissa”, kertoo Lars Bjørn Larsen.

Norsk e-Fuel

Rau­man sa­ta­man naa­pu­ris­sa on po­ten­ti­aa­li­sia hii­li­di­ok­si­din läh­tei­tä, ni­mit­täin sel­lu- ja pa­pe­ri­teh­taat, jois­ta voi­si ve­tää put­ken uu­del­le lai­tok­sel­le.

– Käym­me jat­ku­vaa vuo­ro­pu­he­lua po­ten­ti­aa­lis­ten toi­mit­ta­jien kans­sa, mut­ta tar­kem­pia yk­si­tyis­koh­tia ei täs­sä vai­hees­sa pal­jas­te­ta, kom­men­toi Lar­sen.

Met­sä Group ker­too huo­men­na tors­tai­na me­di­al­le ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­taan, jois­ta kak­si liit­tyy Rau­maan: Muo­to-pak­kaus­teh­das ja hii­li­di­ok­si­din tal­tee­not­toon. Jäl­kim­mäis­tä han­ket­ta ve­tää Rau­man sel­lu­teh­taan en­ti­nen joh­ta­ja Kai­ja Pehu-Leh­to­nen.

Koh­tuu­hin­tai­sen hii­li­di­ok­si­din saan­nin epä­var­muus on siis yk­si tär­keim­mis­tä avoi­mis­ta ky­sy­myk­sis­tä, joka voi vaa­ran­taa Rau­man pro­jek­tin to­teu­tu­mi­sen.

– Tot­ta, mut­ta kes­kei­siä ovat myös lu­vat, sään­te­ly ja ener­gia. Mut­ta täl­lä het­kel­lä em­me näe mi­tään syy­tä, mik­sei hank­keem­me me­ni­si maa­liin, ko­ros­taa Lar­sen.

Lar­sen ei ha­lua ker­toa Rau­man pro­jek­tin tuo­rein­ta kus­tan­nu­sar­vi­o­ta jul­ki­ses­ti.

– Mut­ta huo­let­ta voi sa­noa, et­tä pu­hu­taan useis­ta sa­dois­ta mil­joo­nis­ta eu­rois­ta.

Se on val­ta­va mää­rä ra­haa. Mis­tä mel­ko nuo­ri yh­tiö ra­hoi­tuk­sen­sa ke­rää?

– Olem­me jo saa­neet vah­van tuen stra­te­gi­sil­ta osak­kee­no­mis­ta­jil­ta, jois­ta vii­mei­sim­pä­nä mu­kaan tuli Tesi sekä pro­jek­ti­kump­pa­neil­tam­me. Jat­kos­sa ny­kyis­ten osak­kee­no­mis­ta­jiem­me pää­o­ma­si­joi­tuk­sia, uu­sien si­joit­ta­jien mah­dol­lis­ta tu­loa ja jul­ki­sia ra­hoi­tus­vä­li­nei­tä, jot­ka tu­ke­vat eri­tyi­ses­ti vih­re­ää siir­ty­mää ja hii­les­tä ir­tau­tu­mis­ta. Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa pa­ket­tia täy­den­ne­tään pank­ki­ra­hoi­tuk­sel­la.

Suo­men Te­ol­li­suus­si­joi­tus (Tesi) on val­ti­on pää­o­ma­si­joi­tu­syh­tiö, joka on myös Rau­man te­lak­ka­yh­tiö RMC:n suu­rin omis­ta­ja.

Mik­si juu­ri tei­dän mal­lin­ne oli­si hyvä, el­lei pe­rä­ti pa­ras, rat­kai­su il­mai­lun pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen?

– Kon­sep­tim­me mah­dol­lis­taa skaa­lau­tu­van, te­ol­li­sen tuo­tan­to­mää­rän. Yh­dis­tä­mäl­lä uu­siu­tu­vaa säh­köä ja bi­o­gee­nis­ta hii­li­di­ok­si­dia voim­me tuot­taa polt­to­ai­net­ta, joka on so­vel­tuu ny­kyi­siin len­to­ko­nei­siin ja ole­mas­sa ole­vaan inf­raan. Sik­si kon­sep­tim­me on yk­si te­hok­kaim­mis­ta ly­hy­en ai­ka­vä­lin rat­kai­suis­ta il­mai­lun hii­li­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mi­seen.

Lo­puk­si vie­lä ky­sy­mys mark­ki­nois­ta. On­ko Norsk e-Fu­e­lil­la asi­ak­kai­ta, jot­ka ovat si­tou­tu­neet os­ta­maan säh­köis­tä ke­ro­sii­nia?

– Olem­me jo teh­neet os­to­so­pi­muk­sia Nor­we­gi­a­nin, Car­go­lu­xin ja Bo­ein­gin kans­sa. Käyn­nis­sä on kes­kus­te­lu­ja mui­den kiin­nos­tu­nei­den os­ta­jien kans­sa, vas­taa Lar­sen.

Kes­tä­vän len­to­polt­to­ai­neen (SAF) ky­syn­nän us­ko­taan kas­va­van no­pe­as­ti sään­te­ly­ta­voit­tei­den ta­kia. Kyse on sa­man­kal­tai­ses­ta se­koi­te­vel­voit­tees­ta kuin au­to­lii­ken­tees­sä. Li­säk­si mo­net len­to­yh­ti­öt ovat si­tou­tu­neet leik­kaa­maan pääs­tö­jään.

– Vaik­ka kil­pai­lua on syn­ty­mäs­sä, SAF:n odo­tet­tu ky­syn­tä pel­käs­tään Eu­roo­pas­sa ylit­tää huo­mat­ta­vas­ti en­nus­te­tun tar­jon­nan vuo­teen 2030 as­ti. Tämä tar­jo­aa suo­tui­san ym­pä­ris­tön pro­jek­teil­lem­me, to­te­aa Lars­son haas­tat­te­lun päät­teek­si.