”Kustannusarvio useita satoja miljoonia euroja”
Norsk e-Fuelin jättiprojekti Rauman satamassa etenee hyvin, kertoo johtaja Lars Bjørn Larsen.
Janne Rantanen
Norsk e-Fuel varasi viime syksynä Rauman satamasta maa-alueen. Yhtiö suunnittelee sähköpolttoainetehdasta, jonka tuotanto voi nousta sataan miljoonaan litraan vuodessa.
Laitos valmistaisi vedestä, vihreästä vedystä ja hiilidioksidista synteettistä polttoainetta. Asiakkaina olisivat ennen kaikkea lentoyhtiöt.
Mitä Rauman hankkeelle kuuluu, Norsk e-Fuelin kaupallinen johtaja Lars Bjørn Larsen?
– Projektille kuuluu hyvää. Lupaprosessi, kaavoitus- ja ympäristövaikutusten arviointi ovat käynnissä. Samaan aikaan kantaverkkosuunnittelu etenee ja työskentelemme tiiviisti paikallisten sidosryhmien kanssa logististen kysymysten ratkaisemiseksi. Tutkimme myös laitoksen ylijäämälämmön hyödyntämistä, vastaa Larsen.
Norjalaisyhtiön hanke onkin yksi Rauman Energiaa kovasti kiinnostavista, kun mietitään kaukolämmön tuotantoa 2030-luvulla.
Mitkä ovat seuraavat askeleet?
– Laitoksen lopullisen konseptin valinta ja lupasuunnittelun edistäminen. Odotamme voivamme käynnistää niin sanotun etupään suunnittelun ennen ensi kesää.
Koska Norsk e-Fuel voisi tehdä varsinaisen investointipäätöksen?
– Tarvitsemme sitä varten esimerkiksi luvat, tekniset tutkimukset valmiiksi, sopimuksen kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa sekä pitkäaikaiset toimitussopimukset uusiutuvasta energiasta ja syöttöaineista. Tällä tietoa ennakoimme lopullisen investointipäätöksen olevan ajankohtaista vuoden 2027 jälkipuoliskolla, kertoo Larsen.
Edellä mainituista syöttöaineista Raumalla piisaa merivettä ja Euroopan mitassa edullista sähköä on tarjolla. Entä hiilidioksidi, joka on yksi prosessin keskeisistä tekijöistä?
– Strategiamme ja sijaintipaikkamme valinta perustuvat nestemäisen hiilidioksidin konseptiin, mikä tarkoittaa, ettei meidän tarvitse olla suoraan yhteydessä päästölähteeseen. Tämä tuo joustavuutta hankintaan, emme ole yhden kortin varassa. Mutta toki olisi etu, jos kuljetusmatkat voidaan pitää lyhyinä.
”Rauman lisäksi toteutamme projekteja Imatralla, Mosjøenissa (Norja) ja Albyssä (Ruotsi). Kohteet ovat eri kehitysvaiheissa”, kertoo Lars Bjørn Larsen.
Norsk e-Fuel
Rauman sataman naapurissa on potentiaalisia hiilidioksidin lähteitä, nimittäin sellu- ja paperitehtaat, joista voisi vetää putken uudelle laitokselle.
– Käymme jatkuvaa vuoropuhelua potentiaalisten toimittajien kanssa, mutta tarkempia yksityiskohtia ei tässä vaiheessa paljasteta, kommentoi Larsen.
Metsä Group kertoo huomenna torstaina medialle ajankohtaisista aiheistaan, joista kaksi liittyy Raumaan: Muoto-pakkaustehdas ja hiilidioksidin talteenottoon. Jälkimmäistä hanketta vetää Rauman sellutehtaan entinen johtaja Kaija Pehu-Lehtonen.
Kohtuuhintaisen hiilidioksidin saannin epävarmuus on siis yksi tärkeimmistä avoimista kysymyksistä, joka voi vaarantaa Rauman projektin toteutumisen.
– Totta, mutta keskeisiä ovat myös luvat, sääntely ja energia. Mutta tällä hetkellä emme näe mitään syytä, miksei hankkeemme menisi maaliin, korostaa Larsen.
Larsen ei halua kertoa Rauman projektin tuoreinta kustannusarviota julkisesti.
– Mutta huoletta voi sanoa, että puhutaan useista sadoista miljoonista euroista.
Se on valtava määrä rahaa. Mistä melko nuori yhtiö rahoituksensa kerää?
– Olemme jo saaneet vahvan tuen strategisilta osakkeenomistajilta, joista viimeisimpänä mukaan tuli Tesi sekä projektikumppaneiltamme. Jatkossa nykyisten osakkeenomistajiemme pääomasijoituksia, uusien sijoittajien mahdollista tuloa ja julkisia rahoitusvälineitä, jotka tukevat erityisesti vihreää siirtymää ja hiilestä irtautumista. Myöhemmässä vaiheessa pakettia täydennetään pankkirahoituksella.
Suomen Teollisuussijoitus (Tesi) on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka on myös Rauman telakkayhtiö RMC:n suurin omistaja.
Miksi juuri teidän mallinne olisi hyvä, ellei peräti paras, ratkaisu ilmailun päästöjen vähentämiseen?
– Konseptimme mahdollistaa skaalautuvan, teollisen tuotantomäärän. Yhdistämällä uusiutuvaa sähköä ja biogeenista hiilidioksidia voimme tuottaa polttoainetta, joka on soveltuu nykyisiin lentokoneisiin ja olemassa olevaan infraan. Siksi konseptimme on yksi tehokkaimmista lyhyen aikavälin ratkaisuista ilmailun hiilijalanjäljen pienentämiseen.
Lopuksi vielä kysymys markkinoista. Onko Norsk e-Fuelilla asiakkaita, jotka ovat sitoutuneet ostamaan sähköistä kerosiinia?
– Olemme jo tehneet ostosopimuksia Norwegianin, Cargoluxin ja Boeingin kanssa. Käynnissä on keskusteluja muiden kiinnostuneiden ostajien kanssa, vastaa Larsen.
Kestävän lentopolttoaineen (SAF) kysynnän uskotaan kasvavan nopeasti sääntelytavoitteiden takia. Kyse on samankaltaisesta sekoitevelvoitteesta kuin autoliikenteessä. Lisäksi monet lentoyhtiöt ovat sitoutuneet leikkaamaan päästöjään.
– Vaikka kilpailua on syntymässä, SAF:n odotettu kysyntä pelkästään Euroopassa ylittää huomattavasti ennustetun tarjonnan vuoteen 2030 asti. Tämä tarjoaa suotuisan ympäristön projekteillemme, toteaa Larsson haastattelun päätteeksi.