Monitoimikorvettien rakentamiseen tarkoitettu monitoimihalli vihittiin käyttöön RMC:n telakalla Raumalla
Merivoimien Laivue 2020 -alusten rakentaminen alkaa Rauman telakalla loppuvuonna niitä varten tehdyssä hallissa.
Tuija Saarinen
Merivoimien monitoimikorvettitilausta varten rakennetun hallin vihkiäisiä vietettiin Rauman telakalla viime viikolla. Joulukuussa käyttöön otetussa tuotanto-osassa valmistettiin vielä Tasmaniaan Australiaan tilatun TT-Linen matkustaja-autolautan teräslohkoja, joten median pääsy upouuteen halliin oli mahdollista. Kun halli loppuvuodesta luovutetaan Laivue-hankkeen käyttöön, sulkeutuvat ovet uteliailta katseilta.
Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Mika Heiskanen luonnehti käsillä olevaa hanketta moderniksi ja teknisesti erittäin haastavaksi.
Tuija Saarinen
Rauma Marine Constructions (RMC) rakentaa neljä monitoimikorvettia Merivoimille. Monitoimihalli mahdollistaa näiden modernien ja teknisesti erittäin haastavien sotalaivojen rakentamisen ajanmukaisissa tiloissa. Alukset rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa, viranomaisalusten rakentamiseen optimoidussa monitoimihallissa.
Monitoimihalli on 186 metriä pitkä, 44 metriä leveä ja 32 metriä korkea. Sen kokonaistilavuus on yli 226 000 kuutiota, ja se on yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista. Kaupallisia matkustaja-autolauttoja ei ole mahdollista rakentaa kokonaan hallissa, mutta se on optimaalinen erilaisten viranomaisalusten, kuten jäänmurtajien rakentamiseen. Investoinnin voidaankin nähdä kantavan pitkälle tulevaisuuteen.
Hallin kokonaiskustannus on noin 26 miljoonaa euroa. Rakennustyöt käynnistyivät marraskuussa 2021. Pääurakoitsija on SRV.
Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela kiitteli puheessaan kaupungin sitoutumista Rauman meriteollisuuspuiston toimintaedellytysten kehittämiseen.
Rauman kaupungilla on ollut vahva panostus rakennushankkeeseen, sillä hallin rakennutti Rauman kaupungin ja RMC:n yhdessä omistama kiinteistöyhtiö.
– Rauman kaupunki on osoittanut omalla vahvalla panostuksellaan sitoutumisensa Rauma Seaside Industry Parkin toimintaedellytysten kehittämiseen, totesi kaupunginjohtaja Esko Poikela puheessaan.
Hän listasi elementtejä, joista muodostuu Suomen ylivertainen kilpailukyky laivanrakennusalalla.
– Nykyaikaisuus ja tehokkuus, erinomainen verkosto ja sen ymmärtäminen, innovaatiokyky sekä vastuullisuus, luottamus ja luotettavuus, johon kuuluu muun muassa se, että kerrotaan nopeasti mahdollisista ongelmista yhteistyökumppaneille.
Monitoimihallin vihkiäisissä nauhaa leikkasivat Rauman kaupungin, RMC:n ja halliyhtiön edustajat. Leikkaamisvuorossa Tuomas Kaitila (vas.).
Tuija Saarinen
Laivue 2020 -hankkeen alusten työllistävä vaikutus on 3 600 henkilötyövuoden verran. Tällä hetkellä korvettien perussuunnittelu on lähes valmis ja valmistussuunnittelu on käynnistynyt kone- ja runkosuunnittelusta. Alusten kaikki päälaitteet on hankittu.
Hallin lisäksi RMC on tehnyt merkittäviä investointeja Laivue 2020 -hanketta varten esimerkiksi terästuotantoon. Suunnitteilla on myös uusi vesillelaskulaituri-investointi liittyen Laivue-hankkeen tarpeisiin.
Merivoimien monitoimikorvetit rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa. Uudessa hallissa on jo valmistettu lohkoja TT-Linen matkustaja-autolauttaan.
Tuija Saarinen
RMC:n tilauskirja on tällä hetkellä 1,2 miljardia ja se ulottuu vuoteen 2028 asti. Tilauskirjassa on neljän monitoimikorvetin lisäksi sisaralukset TT-Linelle. Tämän tilauskannan onnistuneen toteuttamisen takaamiseksi yhtiössä on aloitettu strateginen muutosohjelma kannattavuuden parantamiseksi ja kapasiteetin kasvattamiseksi.
RMC:n tilauskirja on 1,2 miljardia ja se ulottuu vuoteen 2028 asti.
Tuija Saarinen