Maa­rit Kaut­to

Va­paan Saa­ris­to­tien puo­les­ta ry vas­tus­taa Tah­ko­luo­to Of­fs­ho­re Oy:n me­ri­tuu­li­puis­ton laa­jen­ta­mi­seen liit­ty­vän Tah­ko­luo­to-Ul­vi­la 400+110 kV voi­ma­joh­to­hank­keen poh­jois­ta reit­ti­vaih­to­eh­toa (VE1), kos­ka se ai­heut­tai­si mer­kit­tä­viä hait­to­ja alu­een ym­pä­ris­töl­le, asu­tuk­sel­le, elin­kei­noil­le ja mai­se­mal­le.

Yh­dis­tys on jät­tä­nyt YVA-se­los­tuk­seen liit­ty­en lau­sun­non, jos­sa eh­do­te­taan nel­jää eri vaih­to­eh­toa poh­joi­sel­le Saa­ris­to­tien rei­til­le.

– YVA-pro­ses­sin ai­ka­na Meri-Po­rin alu­eel­la on käyn­nis­ty­nyt usei­ta te­ol­li­suus­hank­kei­ta, joil­la on huo­mat­ta­vat säh­kön­tar­peet. Tä­män vuok­si en­nen lo­pul­lis­ta voi­ma­joh­don reit­ti­va­lin­taa on tär­ke­ää tar­kas­tel­la myös mui­ta vaih­to­eh­to­ja, jot­ka huo­mi­oi­vat muut­tu­neen ti­lan­teen, Va­paan Saa­ris­to­tein puo­les­ta ry:n pu­heen­joh­ta­ja Mark­ku Ki­vi­nen ko­ros­taa.

Yk­kös­vaih­to­eh­to­naan yh­dis­tys eh­dot­taa ny­kyis­tä For­tu­min voi­ma­joh­to­lin­jaa.

– Myös Fing­ri­din oh­jei­den mu­kaan uu­det voi­ma­joh­dot tu­li­si si­joit­taa ole­mas­sa ole­vien lin­jo­jen yh­tey­teen. Tah­ko­luo­to Of­fs­ho­ren­kin al­ku­pe­räi­nen suun­ni­tel­ma pe­rus­tui sii­hen, et­tä hyö­dyn­ne­tään For­tu­min 1970-lu­vul­la ra­ken­ta­maa, Kol­pan­lah­den kaut­ta kul­ke­vaa joh­to­lin­jaa, Ki­vi­nen to­te­aa.

Kak­kos­vaih­to­eh­to­na yh­dis­tyk­sel­lä on maa- ja ve­si­kaa­pe­loin­ti.

– Aren­so Oy:n mu­kaan täl­lai­nen rat­kai­su oli­si tek­ni­ses­ti ja ta­lou­del­li­ses­ti mah­do­ton. Tämä on kui­ten­kin ris­ti­rii­das­sa sen kans­sa, et­tä esi­mer­kik­si Rau­man alu­eel­le suun­ni­tel­laan For­tu­min lu­vit­ta­maa Norsk e-fuel -hank­keen säh­kö­lin­jaa, jos­sa sa­maa reit­tiä pit­kin käy­tet­täi­siin sekä maa- et­tä me­ri­kaa­pe­loin­tia ja il­ma­joh­toa.

– Aren­so on pe­rus­tel­lut kan­taan­sa maa- ja ve­si­kaa­pe­loin­tiin hy­vin niu­kas­ti. Mei­dän mie­les­täm­me vih­re­äs­sä siir­ty­mäs­sä ei pi­täi­si men­nä raha edel­lä, vaan kat­soa pit­käl­le tu­le­vai­suu­teen ja miet­tiä ai­dos­ti kes­tä­vää ener­gi­a­jär­jes­tel­mää, Mark­ku Ki­vi­nen lin­jaa.

Yh­dis­tys esit­tää myös vaih­to­eh­don, jos­sa voi­ma­joh­to kul­ki­si Tah­ko­luo­toon vie­vän rau­ta­tien vie­res­sä en­ti­sen pig­ment­ti­teh­taan alu­eel­le ja sii­tä edel­leen yli tai ali Pih­la­van­lah­den.

– Aren­so on to­den­nut vaih­to­eh­don mah­dot­to­mak­si, mut­ta esit­tä­nyt kan­nal­leen vain hy­vin niu­kat pe­rus­te­lut. Eh­dot­ta­mam­me reit­ti kul­ki­si pää­o­sin jo ole­mas­sa ole­val­la te­ol­li­suu­sa­lu­eel­la, oli­si mer­kit­tä­väs­ti ly­hy­em­pi ja vält­täi­si yk­si­tyis­ten maa­no­mis­ta­jien reit­te­jä toi­sin kuin VE1 ja VE2.

Yh­dis­tyk­sen mie­les­tä tar­kas­te­lun ar­voi­nen on myös VE 3.1, jos­sa reit­ti al­kai­si Kir­rin­san­nan te­ol­li­suu­sa­lu­een laa­jen­nu­sa­lu­eel­ta, jo­hon si­joit­tui­si muun­to­a­se­ma. Täs­tä lin­ja kul­ki­si vt2:n poh­jois­puo­lel­la ohit­ta­en Ke­mi­ran en­ti­sen teh­taan ja jat­ka­en Pih­la­van suun­taan ny­kyi­sen voi­ma­joh­don rin­nal­la. Reit­ti jat­kui­si Ky­lä­saa­ren ja pel­to­a­lu­ei­den kaut­ta yli Ko­ke­mä­en­jo­en koh­ti To­e­jo­en muun­to­a­se­maa ja edel­leen poh­joi­seen Söör­mar­kun kaut­ta liit­ty­en Ul­vi­laan me­ne­vien joh­to­jen rin­nal­le sa­maan joh­to­käy­tä­vään.

– Tätä vaih­to­eh­toa ei Aren­so ole edes kom­men­toi­nut. Tämä on yk­sit­täi­sen hen­ki­lön eh­do­tus, joka tu­li­si mie­les­täm­me tut­kia, Ki­vi­nen sum­maa.

Yh­dis­tys ko­ros­taa myös Saa­ris­to­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den huo­mi­oi­mis­ta. Tien lii­ken­ne­mää­rät ovat kas­va­neet usei­den te­ol­li­suus- ja ra­ken­nus­hank­kei­den myö­tä.

– Kat­som­me, et­tä Saa­ris­to­tie voi pal­vel­la sekä te­ol­li­suu­den et­tä muun lii­ken­teen tar­pei­ta, kun sen tur­val­li­suu­teen pa­nos­te­taan esi­mer­kik­si ra­ken­ta­mal­la ke­vy­en lii­ken­teen väy­lä, li­sää­mäl­lä ohi­tus- ja py­säh­ty­mis­paik­ko­ja sekä pa­ran­ta­mal­la tien ra­ken­tei­ta ja kun­nos­sa­pi­toa.

Yh­dis­tys kri­ti­soi myös sitä, et­tä Meri-Po­rin alu­een mat­kai­lu­y­ri­tyk­set on si­vuu­tet­tu alu­een tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­lus­sa.

– Po­rin kau­pun­gin pi­täi­si ot­taa vah­vem­pi roo­li ja koor­di­noi­da koko alu­een tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­lua kut­su­en mu­kaan myös mat­kai­lu­a­lan yri­tyk­set. Meri-Po­ris­sa on val­ta­va po­ten­ti­aa­li. Pi­täi­si­kin löy­tyä rat­kai­su­ja, joil­la alu­een herk­kä luon­to, asuk­kaat, te­ol­li­suus ja mat­kai­lu voi­si­vat toi­mia ta­sa­pai­noi­ses­ti rin­ta rin­nan, Mark­ku Ki­vi­nen sa­noo.