San­na Rai­ta-aho / STT

Suo­ma­lais­ten nuor­ten osaa­mi­nen on hei­ken­ty­nyt Pisa-tut­ki­muk­sis­sa jo pit­käl­le tois­ta vuo­si­kym­men­tä. Nyt tren­di­no­mai­nen las­ku on jyr­ken­ty­nyt suo­ra­nai­sek­si ro­mah­duk­sek­si, ku­vaa Ope­tu­sa­lan Am­mat­ti­jär­jes­tö OAJ tä­nään jul­kais­tu­ja Pisa-tu­lok­sia.

OAJ:n pu­heen­joh­ta­jan Ka­ta­ri­na Mur­ron mu­kaan nyt ei ole oi­kea het­ki men­nä pa­niik­kiin, vaan pa­nos­taa pit­kä­jän­tei­ses­ti kou­lu­tuk­seen ja kor­ja­ta akuu­tit on­gel­mat.

– Pää­mins­te­ri Pet­te­ri Or­pon (kok.) hal­li­tu­soh­jel­mas­sa on lu­vat­tu pa­nos­tuk­sia pe­ru­so­pe­tuk­seen. Lu­va­tut toi­met pi­tää to­teut­taa, mut­ta täs­sä uu­des­sa ti­lan­tees­sa tar­vi­taan ai­van uu­den ta­soi­sia li­sä­pa­nos­tuk­sia, Mur­to sa­noi tie­dot­tees­sa.

Mur­ron mu­kaan kou­lu­tuk­sen tar­vi­taan li­sä­pa­nos­tuk­sia ja kou­lu­tuk­sen "hal­puut­ta­mi­sen" on lo­put­ta­va.

OAJ:n kou­lu­tus­po­li­tii­kan pääl­li­kön Jaak­ko Sa­lon mu­kaan pan­de­mia-ajan jäl­jet nä­ky­vät vuo­den 2022 ke­vääl­lä teh­dyn Pisa-tut­ki­muk­sen tu­lok­sis­sa.

– Suo­men Pisa-tu­lok­set ovat näi­vet­ty­neet pit­kään, ja tä­män­ker­tais­ta tu­los­ten ro­mah­ta­mis­ta vauh­dit­ti li­säk­si ko­ro­na­pan­de­mia. Suo­mes­sa opet­ta­jat ovat jo pan­de­mi­an al­ku­vuo­sis­ta läh­tien va­roit­ta­neet syn­ty­nees­tä op­pi­mis­va­jees­ta, Salo sa­noi tie­dot­tees­sa.

Op­pi­mi­se­rot ovat kas­va­neet sekä kou­lu­jen si­säl­lä et­tä kou­lu­jen vä­lil­lä. Alu­eel­li­ses­ti eten­kin Itä-Suo­men ti­lan­ne on huo­les­tut­ta­va.

– Kou­lu­tuk­sen yh­den­ver­tai­suus ja tasa-ar­vo ei­vät to­teu­du Suo­mes­sa enää en­ti­seen ta­paan­sa. Kou­lu­tuk­sen kor­ke­as­ta laa­dus­ta on pi­det­tä­vä kiin­ni koko maas­sa. Asuin­paik­ka tai ko­ti­taus­ta ei­vät saa ra­ja­ta lap­sen oi­keut­ta op­pi­mi­seen ei­kä tu­le­vai­suu­den mah­dol­li­suuk­sia, Mur­to sa­noi.

Hä­nen mu­kaan­sa nyt ei ole oi­kea het­ki hei­ken­tää kun­tien kou­lu­tuk­seen käy­tet­tä­vis­sä ole­via re­surs­se­ja tai teh­dä mi­tään mui­ta­kaan kou­lu­tus­ta hei­ken­tä­viä toi­mia ly­hyt­nä­köis­ten sääs­tö­jen toi­vos­sa.

Mur­to ar­vi­oi, et­tä tu­lok­sis­sa ko­ros­tuu opet­ta­jan an­ta­man tuen mer­ki­tys op­pi­mi­ses­sa.

– Kou­lu­jen ryh­mä­ko­ko­jen on ol­ta­va koh­tuul­li­sia, jot­ta opet­ta­jil­la on mah­dol­li­suus on­nis­tua. Tämä vai­kut­taa myös työ­rau­haan, joka mah­dol­lis­taa kaik­kien op­pi­mi­sen, Mur­to to­te­si.

Tä­nään jul­kais­tu­jen Pisa-tu­los­ten mu­kaan Suo­mes­sa ma­te­ma­tii­kan osaa­mi­nen Pisa-tut­ki­muk­sis­sa on pu­don­nut voi­mak­kaam­min kuin kos­kaan ai­kai­sem­min. Li­säk­si lu­ku­tai­to oli osaa­mis­tu­lok­sia mit­taa­vas­sa Pisa-tut­ki­muk­ses­sa his­to­ri­al­li­sen hei­kol­la ta­sol­la.