Teatterijuuret Eurajoella ja musiikkijuuret Raumalla
Eeva Kontu tekee niin teatterikapellimestarin kuin säveltäjänkin töitä. Haavelistalle mahtuu monia juttuja.
Ari Anteroinen
Teatterikapellimestari ja säveltäjä Eeva Kontu vastaa whatsappin kuvapuheluun Lontoosta. Hän on tyttärensä kotona.
– Kävin tuolla vanhassa opinahjossani Royal Academy of Musicissa parilla tunnilla. Lisäksi olemme katsoneet teatterin delegaation kanssa esityksiä, Kontu kertoo.
– Aina tulee sellaisia esityksiä nähtyä, joita haluaisi tuoda myös Suomeen. Kuka tämän tekisi ja missä, pohdiskellaan. Jotkut esityksen ovat relevantimpia kuin toiset. Aina noista oppii, kun minäkin olen puoliksi säveltäjä. Kaikesta on aina hyötyä.
Kontu asuu Helsingin Kruununhaassa.
– Koen sen vähän sellaisena pienenä kylänä. Vähän kuin Eurajoella olisi, viittaa Kontu synnyinpaikkaansa.
– Sisko ja vanhemmatkin asuvat ihan muutaman korttelin päässä. Siellä tuntee kaikki kaupantädit ja muut.
Kontu kertoo omaavansa kahdenlaiset juuret.
– Eurajoella olen täysi-ikäistynyt, mutta vanhemmat ovat Varsinais-Suomesta, Uudestakaupungista ja Mynämäeltä, joten niillekin seuduille itseni vahvasti ankkuroin, Kontu määrittelee.
– Kun kuulen jonkun olevan vaikka Raumalta, niin sanon heti olevani itsekin melkein raumalainen. Kävin musiikkiopistoa Raumalla ja asuinkin siellä vuoden. Sanon myös toki, että olen melkein Uudestakaupungistakin. Tai Mynämäeltä. Murre taittuu heti sinne suuntaan, niin kuin nytkin kävi, naurahtaa Kontu.
Eeva Kontu on lainannut kuulemansa moton ohjenuorakseen. Se kuuluu ”Se biisi, mitä soitat, on aina maailman paras.” Kuva: Mojo Erämetsä
Kontu toteaa teatteri- ja musikaalijuurien olevan Eurajoella ja sen yläasteella sekä lukiossa, missä Kyllikki Staff alkoi niitä tekemään.
– En ennen edes tiennyt, että musikaaleja on olemassa. Alkuun olin seiskaluokkalaisena vain soittamassa klarinettia ja saksofonia. Se sytytti sellaisen intohimon. Se jäi takaraivoon. Kyllikki oli mulle taiteilijuuden esikuva, kuvaa Kontu.
Musiikkijuuret taas ovat tiukasti Rauman musiikkiopistossa.
– Reijo ”Takku” Ylinen istutti minuun muusikkouden. Että mikä siinä on tärkeintä. Ensimmäisen ammattikeikkani muuten soitin Rauman Kaupunginteatterin Victor/Victoria-musikaalissa.
Mitä on työn alla tai tulollaan?
– Viime vuonna tein kymmenen eri ensi-iltaa neljässä eri maassa. Oli Osloa, Tukholmaa, Tarttoa, Kontu kertoo.
– Nyt yritin saada mahdollisimman monta työtä Helsinkiin. Olen pääkapellimestarin tittelillä Helsingin Kaupunginteatterissa, osa-aikaisena tosin. Olen ajatellut, että puolet on kapellimestarin töitä ja puolet säveltäjän.
Kontu on innoissaan tulevasta Sweeney Todd -musikaalin konserttiversiosta. Sitä esittää tammikuussa Tampereen Ooppera ohjattuna ja visualisoituna konserttiversiona Tampere-talossa. Pääosissa laulavat Ville Rusanen ja Maria Ylipää.
– Siitä olen valtavan ylpeä. Hieno Stephen Sondheimin sävellys. Hauska ja pelottava, mutta filosofinenkin. Urallani tosi iso juttu, hehkuttaa Kontu.
Sävellyspuolella Kontu on mukana Kansallisoopperan uuden oopperan sävellysohjelmassa.
– Sen parissa kirjoitetaan minioppeerat, jotka esitetään elokuussa Almi-salissa, Kontu mainitsee.
– Sävellän kyllä koko ajan niin uusia musikaaleja kuin oopperaakin.
Onko musiikkipuolella joitain haaveita?
– Bucket list on valtava. Tuollaisten näyttämöllistettyjen konserttimusikaalien tekeminen on yksi. On paljon myös suomalaisia musikaaleja, joista ei tiedetä, Kontu muistuttaa.
– Haluaisin myös ilman muuta säveltää musikaalin jostain meidän kansalliseepoksesta, kuten vaikka Niskavuori-kirjasarjasta. Siellä on niin paljon erilaisia naiskohtaloita.
Kontu kuitenkin toppuuttelee sanomisiaan toteamalla, että kyllä hän tekee kaikki tarjotut työt, mitkä vain kalenteriin mahtuu.
– Mukava olisi tehdä jotain myös sinne länsirannikolle!

