Timo Sa­vu­nen

Ai­ka mo­nel­le maa­no­mis­ta­jal­le Sa­ta­kun­nas­sa tup­sah­ti lo­ka­kuun lo­pus­sa pos­ti­laa­tik­koon kir­je Gasg­rid Fin­lan­dil­ta, joka on Suo­men val­ti­on omis­ta­ma kaa­sun siir­to­verk­ko­yh­tiö. Kir­jees­sä esi­tel­tiin alus­ta­va suun­ni­tel­ma kan­sal­li­sen ve­dyn siir­to­verk­ko­put­kis­ton lin­jauk­ses­ta. Han­ke on mit­ta­va, sil­lä kaa­su­put­ken on mää­rä kul­kea Meri-La­pis­ta Han­koon ja Por­voo­seen. Rei­tin suun­nit­te­lus­sa ol­laan vie­lä hy­vin al­ku­vai­hees­sa, sil­lä lo­pul­lis­ten pää­tös­ten ai­ka siin­tää noin pa­rin vuo­den pääs­sä.

– Maa­no­mis­ta­jien ei kui­ten­kaan kan­na­ta jää­dä nuk­ku­maan ruu­su­sen un­ta, sil­lä vai­kut­ta­mi­sen ja pa­laut­teen paik­ka on jo nyt, sa­noo MTK-Sa­ta­kun­nas­sa maan­käyt­tö-, ym­pä­ris­tö- ja ve­sien­hoi­to­a­si­ois­ta vas­taa­va Vir­ve Hindst­röm.

– Hei­dän, joil­la on maa­no­mis­tus­ta hank­keen vai­ku­tu­sa­lu­eel­la, on nyt tosi tär­ke­ää ot­taa osaa han­ke­toi­mi­jan jär­jes­tä­miin maa­no­mis­ta­ja­ti­lai­suuk­siin ja an­taa muu­ten­kin pa­lau­tet­ta lin­jauk­ses­ta. Täl­lä het­kel­lä­hän tie­toa on saa­tu var­sin ri­po­tel­len, jo­ten kaa­su­put­ken ai­heut­ta­mia vai­ku­tuk­si­a­kaan ei vie­lä ko­ko­nai­suu­des­saan tie­de­tä. Sitä mu­kaa kun tie­toa saa­daan li­sää, voi­daan myös re­a­goi­da, ja ker­toa mitä lin­jauk­ses­sa maa­no­mis­ta­jien nä­kö­kul­mas­ta pi­täi­si huo­mi­oi­da, Hindst­röm pai­not­taa.

Sa­ta­kun­nas­sa maa­no­mis­ta­ja­ti­lai­suuk­sia jär­jes­te­tään lä­hin­nä vii­kol­la 46, ja maa­no­mis­ta­jat, joi­ta asia kos­kee, saa­vat nii­hin erik­seen kut­sun. Kai­kil­le ylei­siä ti­lai­suuk­sia jär­jes­te­tään vas­ta YVA-vai­hees­sa.

Gasgridin vetyverkon karttalinjaus.

Gasgridin vetyverkon karttalinjaus.

Kaik­ki­aan noin 1 500 ki­lo­met­rin mit­tai­nen ve­ty­put­ki kul­ki­si to­teu­tu­es­saan koko Sa­ta­kun­nan hal­ki Sii­kais­ten, Me­ri­kar­vi­an, Po­rin, Ul­vi­lan, Nak­ki­lan, Har­ja­val­lan, ja Sä­ky­län kaut­ta. Put­ken haa­ra ve­det­täi­siin li­säk­si Eu­ras­ta Rau­mal­le. Jo pel­käs­tään Sa­ta­kun­nas­sa lin­jaus kos­kee ar­vi­ol­ta tu­han­sia maa­no­mis­ta­jia.

Täl­lä het­kel­lä put­ken lin­jaus on piir­ret­ty noin 300 met­rin le­vyi­sel­le alu­eel­le, jon­ka si­säl­lä sitä on vie­lä mah­dol­lis­ta muut­taa.

Ra­ken­ta­mi­sai­kai­sen le­vey­den ar­vi­oi­daan ole­van noin 40 met­riä, ja put­ki­lin­jan lo­pul­li­sen le­vey­den noin 10 met­riä. Tuon kym­me­nen met­rin le­vyi­sen maa­kais­ta­leen py­sy­vä käyt­tö­oi­keus jää Gasg­ri­dil­le. Tämä ei kui­ten­kaan ole ihan koko to­tuus.

– On tie­ten­kin sel­vää, et­tä ra­ken­ta­mi­nen joka ta­pauk­ses­sa pirs­ta­loi met­sä­a­lu­ei­ta ja ra­joit­taa nii­den käyt­töä. Pel­to­jen suh­teen on kuul­tu, et­tä put­ken pääl­lä voi­daan jat­kaa vil­je­lyä asen­ta­mi­sen jäl­keen­kin, mut­ta asen­nus­sy­vyys on vain 1,2 met­riä, jo­ten pi­täi­si huo­mi­oi­da myös se, et­tä maa­ta­lous ke­hit­tyy, ja ko­ne­kan­ta muut­tuu suu­rem­mak­si ja pai­na­vam­mak­si, Vir­ve Hindst­röm muis­tut­taa.

– Ja ky­sy­mys ei ole vain put­kes­ta, vaan lin­jas­to tar­vit­see huol­to­ties­töä ja eri­lai­sia vent­tii­li­a­se­mia, joi­den vaa­ti­ma alue myös lu­nas­te­taan. Näis­tä ei vie­lä ole ker­rot­tu oi­ke­as­taan mi­tään, Hindst­röm jat­kaa.

Gasg­rid Oy:n maan­käyt­tö­pääl­lik­kö Tom­mi Raap­pa­na vah­vis­taa, et­tä vent­tii­li- ja pai­neen­vä­hen­ny­sa­se­mia tu­lee.

– Vent­tii­li­a­se­mia ra­ken­ne­taan noin 8–32 ki­lo­met­rin vä­lein, riip­pu­en asu­kas­ti­hey­des­tä. Mitä enem­män asuk­kai­ta, sitä ti­he­äm­mäs­sä ase­mia on, joh­tu­en ihan tur­val­li­suus­mää­räyk­sis­tä, Raap­pa­na ker­too.

– Kes­ki­mää­rin nii­tä tu­lee yk­si per kun­ta, hän li­sää.

Sa­mal­la Tom­mi Raap­pa­na sel­ven­tää, et­tä met­sä­a­lu­eil­la­kaan ve­ty­put­kea ei voi ylit­tää mis­sä koh­taa ta­han­sa.

– Ei voi! Sitä var­ten teh­dään vah­vis­te­tut yli­tys­pai­kat, ja niis­tä so­vi­taan jo­kai­sen maa­no­mis­ta­jan kans­sa erik­seen.

Kun pu­hu­taan alu­ei­den pak­ko­lu­nas­tuk­sis­ta, kals­kah­taa se ai­na enem­män tai vä­hem­män ne­ga­tii­vi­sel­ta. Vaik­ka lu­nas­tus­la­kia on vas­ti­kään uu­dis­tet­tu ja maa­no­mis­ta­jien oi­keuk­sia pa­ran­net­tu, kyse on sil­ti vai­ke­as­ta asi­as­ta.

Vir­ve Hindst­röm MTK-Sa­ta­kun­nas­ta suo­sit­te­lee asi­an­tun­ti­ja­pal­ve­lui­den käyt­töä, jot­ta maa­no­mis­ta­jien oi­keu­det lo­pul­ta to­teu­tui­si­vat.

– Var­mas­ti oli­si hyvä pyy­tää asi­an­tun­ti­ja­lau­sun­to put­ken ra­ken­ta­mi­sen vai­ku­tuk­sis­ta sekä hai­tois­ta ja me­ne­tyk­sis­tä, jot­ta niis­tä saa­tai­siin asi­an­mu­kai­set kor­vauk­set. Kaik­keen ei kui­ten­kaan pys­ty­tä vai­kut­ta­maan, jo­ten kan­nat­taa käyt­tää ai­ka ja ener­gia omien oi­keuk­sien tur­vaa­mi­seen, ja vai­kut­taa sil­loin kun sen paik­ka on, kan­nus­taa Vir­ve Hindst­röm.

Sa­mal­la hän pe­rään­kuu­lut­taa Gasg­ri­dil­tä avoi­muut­ta ja rei­lua pe­liä.

– Täs­sä­hän nyt to­del­la mi­ta­taan han­ke­toi­mi­jan yh­teis­työ­ha­lu ja -kyky. Vaik­ka nyt ke­rä­tään­kin pa­lau­tet­ta ja an­ne­taan vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sia, niin oli­si nai­via väit­tää, et­tä vai­ku­tus­mah­dol­li­suu­det oli­si­vat ra­jat­to­mat. Näin iso­ja hank­kei­ta pe­rus­tel­laan ai­na ylei­sel­lä edul­la, ja sil­loin käy­te­tään myös sa­ne­lu­po­li­tiik­kaa. Toi­vot­ta­vas­ti Gasg­rid on näis­sä asi­ois­sa re­hel­li­nen, ja sa­noo asi­at niin kuin ne to­del­li­suu­des­sa ovat.

Han­ki li­sä­tie­toa ja an­na pa­lau­tet­ta: gasg­rid.fi