Rau­man kau­pun­gin maan­käyt­töin­si­nöö­ri Ari-Pek­ka Asi­kai­nen ha­lu­aa ku­vat­ta­vak­si La­ka­rin maas­toon, vain pari ki­lo­met­riä Rau­mal­ta poh­joi­sen suun­taan. Taus­tal­la on ta­sais­ta maas­toa nuo­ri­ne män­ni­köi­neen, oi­ke­al­la nä­ky­vät HKSca­nin, De­le­ten ja Lo­gis­ti­kak­sen hal­lit ja va­sem­mal­ta kuu­luu Ka­si­tien lii­ken­teen ää­ni. Tääl­tä, lo­gis­ti­ses­ti aja­tel­len si­jain­nil­taan eri­no­mai­ses­ta pai­kas­ta, löy­tyy Asi­kai­sen mu­kaan vie­lä jopa sata heh­taa­ria yri­tys­käyt­töön kaa­voi­tet­tua tont­ti­maa­ta.

- Vi­reil­lä on uu­sia ra­ken­nus­hank­kei­ta ja va­rauk­sia on teh­ty use­am­pi­a­kin. Po­si­tii­vi­sia uu­ti­sia La­ka­ris­ta voi­i­daan kuul­la mah­dol­li­ses­ti jo hy­vin­kin pian, sa­noo Asi­kai­nen ar­voi­tuk­sel­li­ses­ti.

- La­ka­rin alu­een etu on se, et­tä pe­rus­ta on jo kun­nos­sa ja inf­ra ve­det­ty, hän ko­ros­taa.

Ari-Pek­ka Asi­kai­sen mu­kaan li­sää ti­laa löy­tyy hy­vin­kin lä­hel­tä eli va­jaan ki­lo­met­rin pääs­sä si­jait­se­van eri­ta­so­liit­ty­män mo­lem­min puo­len. Alu­een teh­dään jo Iso­met­sän puo­len ka­tu­ra­ken­nus­suun­ni­tel­maa, jo­hon si­säl­tyy muun mu­as­sa uut­ta lii­ken­ne­a­se­maa pal­ve­le­va ka­tu­yh­teys.

- Pai­nei­ta uu­sien yri­tys­tont­tien kaa­voit­ta­mi­seen on tie­tys­ti muu­al­la­kin. Seu­raa­va suun­ta lie­nee Poh­jois­ke­hän var­si, mut­ta sin­ne tar­vi­taan vie­lä li­sä­mää­rä­ra­ho­ja. On­nek­si kau­pun­gin päät­tä­jät ovat kui­ten­kin hy­vin­kin myö­tä­mie­li­siä tä­män tyyp­pis­ten hank­kei­den vie­mi­sek­si eteen­päin.

- Nyt näyt­tää sil­tä, et­tä tar­vet­ta on eri­tyi­ses­ti pie­nem­mil­le ton­teil­le. Iso­ja on ai­na­kin tois­tai­sek­si tar­peek­si juu­ri La­ka­rin alu­eel­la, Asi­kai­nen sa­noo.

Rau­man yri­tys­ton­teis­ta on tul­lut eni­ten ky­se­ly­jä Rau­man seu­tu­kun­nas­ta sa­moin kuin muu­al­ta Sa­ta­kun­nas­ta. Vi­reil­lä on myös val­ta­kun­nal­li­sia hank­kei­ta, jois­sa iso pai­no­ar­vo on Rau­man hy­vil­lä lii­ken­neyh­teyk­sil­lä sa­moin kuin kau­pun­gin si­jain­nil­la iso­jen kas­vu­kes­kus­ten eli Tu­run, Tam­pe­reen ja pää­kau­pun­ki­seu­dun lie­peil­lä.

- Suun­ni­tel­mis­sa on myös oma pis­to­rai­de ja oma ra­ta­pi­ha La­ka­riin. Se pal­ve­li­si to­teu­tu­es­saan niin maa- kuin me­ri­lii­ken­net­tä­kin. Lo­gis­tiik­kaa aja­tel­len on muis­tet­ta­va se­kin, et­tä seu­dul­la on jo nyt pal­jon iso­ja kul­je­tu­sa­lan yri­tyk­siä, mut­ta myös hy­vät pal­ve­lut ras­kaal­le ka­lus­tol­le, Asi­kai­nen lin­jaa.

- Rau­ma on kai­ken kaik­ki­aan so­pi­van ko­koi­nen kau­pun­ki yrit­tää. Se on kom­pak­ti ja kaik­ki tar­vit­ta­va on lä­hel­lä. Sy­ner­gi­ae­tu­ja on saa­ta­vis­sa esi­mer­kik­si sii­tä, et­tä alu­eel­la toi­mii pal­jon huip­pu­tek­no­lo­gi­aa käyt­tä­viä ali­hank­ki­joi­ta, hän lis­taa.

Ari-Pek­ka Asi­kai­nen ko­ros­taa, et­tä Rau­mal­la on tar­jol­la hy­vää tont­ti­maa­ta hy­väl­lä si­jain­nil­la myös asuin­käyt­töön. Tar­jon­taa on help­po ke­hua mo­ni­puo­li­sek­si, sil­lä uu­sia kaa­vo­ja syn­tyy vuo­sit­tain.

- Uu­sin kaa­va teh­tiin Jol­la­va­heen alu­eel­le, min­ne on tar­koi­tus ra­ken­taa kom­pak­te­ja, noin sa­dan ne­li­ön suu­rui­sia ta­lo­ja pie­nil­le ton­teil­le. Kaik­ki ei­vät tar­vit­se mi­tään heh­taa­ri­luo­kan tont­te­ja viih­ty­äk­seen.

Asi­kai­nen ke­huu Rau­man maan­käyt­tö­po­li­tiik­kaa pe­rus­tal­taan erit­täin toi­mi­vak­si. Ny­ky­ti­lan­teen taus­tal­ta löy­tyy hä­nen mu­kaan­sa niin vuo­si­kym­men­ten ajan teh­tyä pit­kä­jän­teis­tä työ­tä kuin vi­ra­no­mais­ten sau­ma­ton­ta yh­teis­pe­li­ä­kin.

- Rau­mal­la on kai­kin puo­lin hyvä te­ke­mi­sen mei­nin­ki, mikä nä­kyy myös sii­nä, et­tä vies­tit kul­ke­vat on­gel­mit­ta eteen­päin, tii­vis­tää Asi­kai­nen.