Suomalaisten suosikki automatkalle on Saksa
Raumalaisen Harri Mäen Autoliitolle tekemän tutkimuksen mukaan Via Baltica nousee.
SV ASKO TANHUANPÄÄ
Suomalaisten maantiematkailijoiden suosikkikohteet ovat pysyneet muuttumattomina käytännössä koko 2000-luvun ajan. Saksa pitää yhä pintansa autoilijoiden pääkohdemaana ja Norja puolestaan kiinnostaa erityisesti moottoripyöräilijöitä. Raumalaisen Harri Mäen Autoliitolle tekemän matkailututkimuksen mukaan kuuden kärjessä ovat lisäksi Viro, Ruotsi, Latvia ja Puola.
– Suurimmat nousijat ovat olleet Viro, Latvia, Liettua ja Puola, Via Baltica on noussut suosiossa merkittävästi, tutkimuksen oman tmhm.fi -nimisen yrityksensä kautta tehnyt Mäki tiivistää.
– Vastaavasti ykkösenä maista, joihin suomalaiset eivät haluaisi matkustaa, on Venäjä, jatkaa Mäki.
Harri Mäen yhteistyö Autoliiton kanssa alkoi jo 15 vuotta sitten eli vuonna 2004. Mäen mukaan iso osa kysymyksistä on pysynyt ennallaan alusta lähtien, jotta vertailu olisi helpompaa. Yhteistyön puitteissa on kahdesti tutkittu myös kotimaan matkailua.
Matkailututkimukseen pääsi osallistumaan ainoastaan nettisivuston kautta. Tietoa kyselystä levitettiin Mäen oman tiedotuspankin, Autoliiton sekä auto-, moottoripyörä- ja karavaanarijärjestöjen välityksellä. Kysymyksiä tänä vuonna oli yhteensä 24. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan vajaa tuhat matkailijaa. Merkittävä muutos edellisiin vuosiin oli se, että matkailuautolla liikkuvia oli lähes yhtä paljon kuin henkilöautolla matkustavia.
– Tutkimuksessa kysyttiin tänä vuonna muun muassa sitä, missä vaiheessa päätös matkakohteesta tehdään. Vastaukset paljastivat, että matkailuautolla ja vaunun kanssa liikkuvat tekevät päätöksensä huomattavasti varhemmin kuin henkilöautoilijat tai moottoripyöräilijät.
– Myöhemmin päätöksensä tehneet ilmeisimmin muuttivat suunnitelmiaan kotimaan kauniin kesän innoittamina, Mäki miettii.
– Lähes kaikilla matkailijoilla on nykyisin käytössään navigaattori, mutta paperikartat pitivät edelleen pintansa, kun matkaa suunnitellaan. Toiseksi käytetyin tietolähde olivat internetin matkailusivustot ja suosittuja olivat myös Autoliiton jäsensivut sekä painetut oppaat. Matkalla navigaattoria käytti 80 prosenttia, mutta perinteinen karttakin oli käytössä 59 prosentilla matkaajista, selvittää Mäki.
Harri Mäki paljastaa itse tehneensä viimeisimmän automatkansa Italiaan. Matka toteutettiin niin sanotusti Fly & Drive -periaatteella, eli Mäki lensi Bergamoon ja kiersi vuokra-autolla etupäässä Veneton aluetta.
– Seuraavaksi tutkimuksia on tarkoitus lähteä laajentamaan muuallekin kuin matkailuun. Liikenneturvallisuus kiinnostaa, hän paljastaa.