Timo tekee karavaanareille matkaparkkiverkostoa
Mitä korona synnytti? – Ainakin uskoa kotimaassa matkailuun.
Jukka Silvast
Miltä se maistuisi ja näyttäisi, jos Porin linja-autoaseman pysäköintialueelle rakentuisi karavaanareille matkaparkki jo ensi kesäksi? Matkailuajoneuvot rantautuisivat aidatun alueen suojaan tuoden matkustajat huoltamaan itseään, ehkä nauttimaan kaupungin palveluista ja yöpymään.
Porilainen Timo Tarvainen rakentaa karavaanareille pysähdyspaikkojen verkostoa Suomeen. Visio Porin linja-autoaseman parkin huomisesta on Tarvaisen mukaan realismia – jos ei ensi kesäksi ehdi, sitten seuraavaksi.
– Tai sitten Kirjurinluoto, hän juttelee talvipakkasen keskellä yhdestä vaihtoehdosta.
Jos ensi kesäksi luvitus pitää järjestää, alkaa olla kiire. Yrittäjiä on jo kontaktoitu.
BestPark Oy on ilmoittanut rakentavansa vuoteen 2024 mennessä 50 matkaparkkia yöpyjille. Sillä on toimivat yöpymisalueet Rovaniemellä, Perhossa, Seinäjoella ja Akaassa.
Tarvaisen kehittämisaluetta on Etelä- ja Keski-Suomi.
BestPark Oy:n konseptissa alueelle otetaan sisään kerrallaan maksimissaan 24 matkailuajoneuvoa. Kokonaisena paikalle tuotavassa huoltorakennuksessa on wc- ja pesutilat, myös ajoneuvojen jätesäiliöt voi tyhjentää.
Tarvainen kertoo Porin suunnitelmasta. Sama ideointi oli otettu vastaan kaupungin virkahenkilöpiireissä innostuneesti.
– Kaupungilta on tullut mielenkiintoisia ehdotuksia, Tarvainen viittaa myös tähän linja-autoasemaan.
Pori on ollut kesäsesongin ulkopuolella karavaanareille tavallaan mustaa aluetta. Tarvainen selittää, että karavaanarit ovat innokkaita kulttuuripalvelujen käyttäjiä, ja Pori tarjoaa niitä elämyksiä kylminäkin kuukausina. Vanha linja-autoasema on aivan liki keskustaa, se olisi keskustan elävöittämistä.
– Jos paikalle joskus ryhdytään rakentamaan tornitaloja, otetaan aidat ja elementtinä oleva huoltorakennus mukaan ja vaihdetaan paikkaa, aluepäällikkö heittää.
Humppilaan ollaan avaamassa matkaparkki ensi kesänä. Kunta vuokraa maa-alan ja tekee pohjatyöt.
– Ei matkaparkin tarvitse olla kaupungin maalla. Tarvitaan 3 200 neliötä maa-alaa, ja huoltorakennukselle rakennuslupa, Tarvainen sanoo periaatteesta.
BestPark Oy:n liikeideassa vetovastuuseen tulee franchising-yrittäjä, joka leasing-perianteella ottaa tarvittavan kaluston liiketoimintakäyttöön.
Tarvainen on kokenut karavaanari, ja tapahtumaorganisaattori. Hän oli vetovastuussa, kun Poriin synnytettiin taannoin karavaanareiden ”rally”, kansainvälinen miittinki. Viikon aikana kaupungissa vieraili 600 matkailuajoneuvoa 32 eri maasta. Käytössä olleen alueen hyödyntäminen olisi kiinnostavaa, mutta nykyisellään sinne tulee vain ”kesävesi”, eikä se ole tulvasuojeltua aluetta. Ympärivuotisuus olisi uuden avauksen tavoite.
– Kolmas alue on urheilukeskus, hän lisää.
Matkailusta muutoin hän ennustaa ainakin kuluvalle ja seuraavalle vuodelle lähipainotteista. Ja kun matkailuajoneuvoja ostettiin viime vuonna 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019 – sekin kuulemma oli ennätysvuosi – niin Tarvaisen näkemys on, ettei tätä lajia niin vain hylätä.
–Ei tämä ole yhden kesän hitti.
Raumakin kiinnostaa, mutta kaupungissa on jo leirintäalue keskustan tuntumassa. Satakunnassa olisi Tarvaisen mukaan kiinnostavaa avata muitakin matkaparkkeja kuin vain Pori. Nakkila ja Huittinen sopisivat olemassa olevan matkailuverkoston rinnalle.
Tarvainen huomauttaa, että matkaparkki vuositasolla jättää paikkakunnalle yli 600 000 euroa. Investointi maksaa kuusinumeroisen hinnan.
Mihin ihmiset sitten haluavat? Tätä kysyttiin karavaanarimessuilla vuonna 2019 aloitetussa kyselyssä. Tampere oli kaupungeista karavaanarin ykköskohde. Vastaajista se kiinnosti yli 48 prosenttia, sitten tulivat Turku ja Helsinki. Porista kiinnostui 22 prosenttia vastaajista.
– Ja kansallispuistot, sinne halutaan, Tarvainen huomauttaa ja viittaa menneen kesän suosioon.