Juk­ka Sil­vast

Mil­tä se mais­tui­si ja näyt­täi­si, jos Po­rin lin­ja-au­to­a­se­man py­sä­köin­ti­a­lu­eel­le ra­ken­tui­si ka­ra­vaa­na­reil­le mat­ka­park­ki jo en­si ke­säk­si? Mat­kai­lu­a­jo­neu­vot ran­tau­tui­si­vat ai­da­tun alu­een suo­jaan tuo­den mat­kus­ta­jat huol­ta­maan it­se­ään, eh­kä naut­ti­maan kau­pun­gin pal­ve­luis­ta ja yö­py­mään.

Po­ri­lai­nen Timo Tar­vai­nen ra­ken­taa ka­ra­vaa­na­reil­le py­säh­dys­paik­ko­jen ver­kos­toa Suo­meen. Vi­sio Po­rin lin­ja-au­to­a­se­man par­kin huo­mi­ses­ta on Tar­vai­sen mu­kaan re­a­lis­mia – jos ei en­si ke­säk­si eh­di, sit­ten seu­raa­vak­si.

– Tai sit­ten Kir­ju­rin­luo­to, hän jut­te­lee tal­vi­pak­ka­sen kes­kel­lä yh­des­tä vaih­to­eh­dos­ta.

Jos en­si ke­säk­si lu­vi­tus pi­tää jär­jes­tää, al­kaa ol­la kii­re. Yrit­tä­jiä on jo kon­tak­toi­tu.

Best­Park Oy on il­moit­ta­nut ra­ken­ta­van­sa vuo­teen 2024 men­nes­sä 50 mat­ka­park­kia yö­py­jil­le. Sil­lä on toi­mi­vat yö­py­mi­sa­lu­eet Ro­va­nie­mel­lä, Per­hos­sa, Sei­nä­jo­el­la ja Akaas­sa.

Tar­vai­sen ke­hit­tä­mi­sa­lu­et­ta on Ete­lä- ja Kes­ki-Suo­mi.

Best­Park Oy:n kon­sep­tis­sa alu­eel­le ote­taan si­sään ker­ral­laan mak­si­mis­saan 24 mat­kai­lu­a­jo­neu­voa. Ko­ko­nai­se­na pai­kal­le tuo­ta­vas­sa huol­to­ra­ken­nuk­ses­sa on wc- ja pe­su­ti­lat, myös ajo­neu­vo­jen jä­te­säi­li­öt voi tyh­jen­tää.

Tar­vai­nen ker­too Po­rin suun­ni­tel­mas­ta. Sama ide­oin­ti oli otet­tu vas­taan kau­pun­gin vir­ka­hen­ki­lö­pii­reis­sä in­nos­tu­nees­ti.

– Kau­pun­gil­ta on tul­lut mie­len­kiin­toi­sia eh­do­tuk­sia, Tar­vai­nen viit­taa myös tä­hän lin­ja-au­to­a­se­maan.

Pori on ol­lut ke­sä­se­son­gin ul­ko­puo­lel­la ka­ra­vaa­na­reil­le ta­val­laan mus­taa alu­et­ta. Tar­vai­nen se­lit­tää, et­tä ka­ra­vaa­na­rit ovat in­nok­kai­ta kult­tuu­ri­pal­ve­lu­jen käyt­tä­jiä, ja Pori tar­jo­aa nii­tä elä­myk­siä kyl­mi­nä­kin kuu­kau­si­na. Van­ha lin­ja-au­to­a­se­ma on ai­van liki kes­kus­taa, se oli­si kes­kus­tan elä­vöit­tä­mis­tä.

– Jos pai­kal­le jos­kus ryh­dy­tään ra­ken­ta­maan tor­ni­ta­lo­ja, ote­taan ai­dat ja ele­ment­ti­nä ole­va huol­to­ra­ken­nus mu­kaan ja vaih­de­taan paik­kaa, alu­e­pääl­lik­kö heit­tää.

Hump­pi­laan ol­laan avaa­mas­sa mat­ka­park­ki en­si ke­sä­nä. Kun­ta vuok­raa maa-alan ja te­kee poh­ja­työt.

– Ei mat­ka­par­kin tar­vit­se ol­la kau­pun­gin maal­la. Tar­vi­taan 3 200 ne­li­ö­tä maa-alaa, ja huol­to­ra­ken­nuk­sel­le ra­ken­nus­lu­pa, Tar­vai­nen sa­noo pe­ri­aat­tees­ta.

Best­Park Oy:n lii­kei­de­as­sa ve­to­vas­tuu­seen tu­lee franc­hi­sing-yrit­tä­jä, joka le­a­sing-pe­ri­an­teel­la ot­taa tar­vit­ta­van ka­lus­ton lii­ke­toi­min­ta­käyt­töön.

Tar­vai­nen on ko­ke­nut ka­ra­vaa­na­ri, ja ta­pah­tu­ma­or­ga­ni­saat­to­ri. Hän oli ve­to­vas­tuus­sa, kun Po­riin syn­ny­tet­tiin taan­noin ka­ra­vaa­na­rei­den ”ral­ly”, kan­sain­vä­li­nen miit­tin­ki. Vii­kon ai­ka­na kau­pun­gis­sa vie­rai­li 600 mat­kai­lu­a­jo­neu­voa 32 eri maas­ta. Käy­tös­sä ol­leen alu­een hyö­dyn­tä­mi­nen oli­si kiin­nos­ta­vaa, mut­ta ny­kyi­sel­lään sin­ne tu­lee vain ”ke­sä­ve­si”, ei­kä se ole tul­va­suo­jel­tua alu­et­ta. Ym­pä­ri­vuo­ti­suus oli­si uu­den avauk­sen ta­voi­te.

– Kol­mas alue on ur­hei­lu­kes­kus, hän li­sää.

Mat­kai­lus­ta muu­toin hän en­nus­taa ai­na­kin ku­lu­val­le ja seu­raa­val­le vuo­del­le lä­hi­pai­not­teis­ta. Ja kun mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­ja os­tet­tiin vii­me vuon­na 20 pro­sent­tia enem­män kuin vuon­na 2019 – se­kin kuu­lem­ma oli en­nä­tys­vuo­si – niin Tar­vai­sen nä­ke­mys on, et­tei tätä la­jia niin vain hy­lä­tä.

–Ei tämä ole yh­den ke­sän hit­ti.

Rau­ma­kin kiin­nos­taa, mut­ta kau­pun­gis­sa on jo lei­rin­tä­a­lue kes­kus­tan tun­tu­mas­sa. Sa­ta­kun­nas­sa oli­si Tar­vai­sen mu­kaan kiin­nos­ta­vaa ava­ta mui­ta­kin mat­ka­park­ke­ja kuin vain Pori. Nak­ki­la ja Huit­ti­nen so­pi­si­vat ole­mas­sa ole­van mat­kai­lu­ver­kos­ton rin­nal­le.

Tar­vai­nen huo­maut­taa, et­tä mat­ka­park­ki vuo­si­ta­sol­la jät­tää paik­ka­kun­nal­le yli 600 000 eu­roa. In­ves­toin­ti mak­saa kuu­si­nu­me­roi­sen hin­nan.

Mi­hin ih­mi­set sit­ten ha­lu­a­vat? Tätä ky­syt­tiin ka­ra­vaa­na­ri­mes­suil­la vuon­na 2019 aloi­te­tus­sa ky­se­lys­sä. Tam­pe­re oli kau­pun­geis­ta ka­ra­vaa­na­rin yk­kös­koh­de. Vas­taa­jis­ta se kiin­nos­ti yli 48 pro­sent­tia, sit­ten tu­li­vat Tur­ku ja Hel­sin­ki. Po­ris­ta kiin­nos­tui 22 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta.

– Ja kan­sal­lis­puis­tot, sin­ne ha­lu­taan, Tar­vai­nen huo­maut­taa ja viit­taa men­neen ke­sän suo­si­oon.