Ahonen: Rauma Bluesin kulttuurihistoriallinen merkitys
Ensi viikonloppuna rytmimusiikin ystävät kokoontuvat taas Raumalle. Suomalaisella festivaalikartalla Rauma Blues on pieni ihme: pitkälti talkoovoimin järjestetty tapahtuma, joka on säilyttänyt omintakeisen luonteensa. Festivaali ei ole pyrkinyt laajentamaan kokoaan tai uudistamaan brändiään. Voimavarat on laitettu laadukkaaseen musiikkitarjontaan. Pääkonsertin ulkomaiset esiintyjät ovat nytkin suurelle yleisölle tuntemattomia nimiä. Kävijä voi silti luottaa järjestäjien valintoihin.
Festivaaliuutisointia hallitsee usein talouspuhe. Tapahtuma on onnistunut, jos se on saanut riittävästi yleisöä. Muullakin tavalla voi silti merkitystä arvottaa. Vuonna 2010 kitaralegenda Jeff Beck (1944−2023) esiintyi Pori Jazzin sunnuntaikonsertissa. Kirjurinluodossa paikalla oli 4 000 henkeä, mikä oli järjestäjille pettymys. Harva Beckin esiintymisen nähnyt oli kuitenkaan pettynyt. Eturivissä Beckin soittoa ihailemassa oli liuta tunnettuja suomalaiskitaristeja. Ei ole ihme, että moni on keikkaa vuosikymmenen ajan hehkuttanut.
Rauma Bluesin historiasta löytyy myös runsaasti sykähdyttäviä keikkamuistoja. Sellaisia ovat esimerkiksi Solomon Burke vuonna 2002 ja North Mississippi Allstars vuonna 2007. Solomon Burke (1940−2010) oli soul-musiikin jättiläinen sekä äänellisesti että fyysisiltä mitoiltaan. Burke saapui hotellilta tilataksilla Äijänsuon Jaffahalllille ja hermostui järjestäjille keikkapaikan pienuudesta. Häntä piti kuulemma lepytellä tarjoamalla hunajamaitoa. Lopulta lähes 200-kiloinen Burke saatiin nostettua lavalle. Valtaistuimeltaan laulanut kuningas veti loistokeikan.
Jos Burke edusti soulin kulta-aikaa, North Mississippi Allstars edusti 2000-luvun bluesrockin luovinta kärkeä. Alan harrastajat muistelevat yhä trion vuoden 2007 esiintymistä yhtenä festivaalihistorian parhaista.
Festivaalien pysyvin merkitys ei ole aluetaloudellinen vaan kulttuurihistoriallinen. Parhaat keikat muistetaan vielä vuosien ja vuosikymmenten päästä. Senkin jälkeen, kun artistit ovat jo siirtyneet yläkerran orkesteriin.
Kimmo Ahonen
Projektipäällikkö, FT
Tampereen yliopisto/Porin yliopistokeskus