Ku­ten olen ai­em­min­kin mai­nin­nut, niin opis­ke­len yli­o­pis­to­kes­kuk­ses­sa toi­meen­tu­lo­tu­en tur­vin. Tämä joh­tuu sii­tä, et­tä ai­em­mat (yli kak­si­kym­men­tä vuot­ta sit­ten lop­pu­neet) opin­to­ni ovat ku­lut­ta­neet niin pal­jon opin­to­tu­ki­kuu­kau­sia. Kun en ai­em­mal­le alal­le­ni työl­lis­ty­nyt, läh­din siis yli­o­pis­toon. Ny­kyi­nen hal­li­tus on ki­ris­tä­nyt toi­meen­tu­lo­tu­en eh­to­ja ja mo­net opis­ke­li­jat ovat­kin jou­tu­neet poh­ti­maan opin­to­jen kes­keyt­tä­mis­tä nii­den lop­puun saat­ta­mi­sen ase­mes­ta. Tämä joh­tuu sii­tä ta­lou­del­li­ses­ta ah­din­gos­ta, jo­hon he ovat ajau­tu­neet.

Tör­mä­sin tä­hän on­gel­ma­kent­tään oi­kein kun­nol­la tou­ko­kuus­sa. Lait­ta­es­sa­ni toi­meen­tu­lo­tu­ki­ha­ke­muk­sen Ke­laan oli­vat ra­ha­ni jo tuol­loin vä­his­sä. Seit­se­män päi­vän nor­maa­lin oma­vas­tuu­a­jan jäl­keen sain ra­haa noin 110 eu­roa. Tämä joh­tui esi­mer­kik­si näis­tä ko­lum­neis­ta. Palk­kio oli vä­hen­net­ty edus­kun­nan pää­tök­sen mu­kai­ses­ti suo­raan toi­meen­tu­lo­tu­es­ta, jo­ten raha meni käy­tän­nös­sä suo­raan Ke­lal­le. Vuo­sia on pu­hut­tu hurs­kaas­ti sii­tä, et­tä työn tu­li­si ai­na ol­la kan­nat­ta­vam­paa kuin tu­kien, mut­ta ai­na­kaan tämä po­li­tiik­ka­lin­jaus ei ker­ro, et­tä asi­aan eri­tyi­sen va­ka­vas­ti suh­tau­dut­tai­siin po­liit­ti­sen ken­tän oi­ke­al­la lai­dal­la.

Saa­ma­ni 110 eu­roa ku­lui käy­tän­nös­sä sa­ma­na päi­vä­nä odot­ta­nei­den las­ku­jen mak­sa­mi­seen. Ajat­te­lin sit­ten ha­kea täy­den­tä­vää toi­meen­tu­lo­tu­kea. Työn­te­ki­jä il­moit­ti heti, et­tä en sai­si ai­na­kaan ra­haa. Hän ar­ve­li, et­tä voi­sin saa­da mak­su­si­tou­muk­sen kaup­paan, mut­ta et­tä hä­nen tu­li­si neu­vo­tel­la sii­tä esi­hen­ki­lön­sä kans­sa. Jä­tin asi­an sii­hen. Sain lo­pul­ta toi­meen­tu­lo­tu­kea ke­sä­kuus­sa, mut­ta se on edel­leen puo­li­tet­tu. En kui­ten­kaan tah­do lo­pet­taa opin­to­ja­ni, sil­lä ne ovat jo sen ver­ran lä­hel­lä maa­lia. Kela tar­jo­aa joka kuu­kau­si mah­dol­li­suu­den kom­men­toi­da tuen puo­lit­ta­mis­ta, mut­ta käy­tän­nös­sä kom­men­teil­la ei ole ol­lut mi­tään vai­ku­tus­ta. Toi­si­naan omaa ti­lan­net­ta miet­ties­sä kiel­tä­mät­tä tun­tuu sil­tä kuin joku ku­ris­tai­si koko ajan kur­kus­ta.

Rami Num­mi

Opis­ke­li­ja, Pori